Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 4 October 2014

Jadilah Anak Muda Yang Berfakta Bukan Bersatu Membuat Auta Dan Dicucuk Hidung.Kebulur Sangatkah Dengan Kemenangan dan Kuasa?

Ekoran LENSA Hantar Memorandum Desak PAS Henti Cetus Ketegangan Dalam PAKATAN RAKYAT.

"Krisis dalam PR bukan hanya berlaku melalui "Langkah Kajang" . Permainan bermula sejak kejatuhan kerajaan 11 bulan PR di Perak. Apakah dan siapakah yang sebenarnya  menyebabkan YB Jamaluddin Behrang dan Rakannya meninggalkan PKR. Siapa dalang dalam PR yang cuba gulingkan MB pada ketika itu?. Kambing hitamnya UMNO dan Barisan Nasional dan noda terpalit pada sekelompok penyokong PAS yang membuat aksi di hadapan Istana.Kemelut juga pernah berlaku kepada Kerajaan PR Pulau Pinang. Masih ingatkah lagi betapa Timbalan Ketua Menteri di nasihatkan meletak jawatan untuk diadakan PRK bagi meletakkan sesorang yang lain sebagai ganti. Apa motifnya?Siapa dalangnya?Seterusnya masih ingatkah kita dengan kemelut yang melanda kerajaan PR pimpinan PAS di Kedah? Siapa pencaturnya sehingga kerajaan yang dianggap stabil menjadi goyah dan hilang.Begitu juga dengan mehnah yang menimpa Tuan Guru Presiden hingga cuba diheret ke mahkamah kononnya membuat tuduhan tanpa asas. Di mana penasihat undang-undang parti ketika itu. Mengapa dibiarkan Presiden dimalukan.Awas, pencatur politik! Jangan fikir ahli,Presiden PAS dan Kepimpinan Utama "buta" tentang percaturan politik kalian". 



Saya sempat membaca dan meneliti surat yang dihantar oleh Lensa Anak Muda Malaysia (LENSA) bertarikh 30 September kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tersebar di media massa.

LENSA menyatakan bahawa surat tersebut adalah sebagai teguran kepada PAS yang dianggap sebagai punca tercetusnya ketegangan dalam Pakatan Rakyat.

Tidak dapat dinafikan bahawa dalam amalan demokrasi, semak dan imbang sangat penting dalam memastikan sesebuah parti mampu melaksanakan dengan sebaiknya hak dan mandat yang telah diamanahkan oleh rakyat.

Namun begitu, saya tidak pasti sama ada LENSA telah meneliti secara adil segala hujahan yang mereka halakan secara mutlak kepada PAS atau tidak.

Sewajarnya LENSA perlu lebih adil dalam memberi teguran bukan hanya kepada PAS, akan tetapi secara bersama kepada PKR dan juga DAP yang juga turut berada dalam Pakatan.

Bukankah tujuan surat tersebut adalah untuk memastikan sistem politik dwiparti (Pakatan) di negara kita dikukuhkan bagi mewujudkan pentadbiran negara yang seimbang?

Namun sebaliknya, tindakan tersebut dilihat seperti 'kuman di seberang lautan tampak, gajah di pelupuk mata tiada tampak'.

Mengapa pula wujud double standard dalam isu ini yang seolah-olah PKR dan DAP langsung tidak terlibat dalam pergeseran yang sengaja diwujudkan ini?

Sepatutnya LENSA menegur pencetus utama (the cause of the problem) kepada kemelut yang berlaku sehingga menyebabkan Umno mampu untuk goyang kaki melihat wayang ini.

Titah sultan Selangor menegur tindakan PKR melalui 'Langkah Kajang' yang dilihat sebagai punca kepada krisis di Selangor wajar dijadikan muhasabah oleh PKR.

Tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli yang menggerakkan projek 'Langkah Kajang' tanpa berbincang terlebih dahulu dengan rakan Pakatan dilihat punca utama kepada kemelut ini.

Tanpa ada sebarang sebab yang munasabah, pada 27 Januari lalu, ADUN Kajang telah meletakkan jawatan sebagai ADUN sehingga memaksa rakyat terheret sama dalam pilihan raya kecil yang terpaksa diadakan.

Bukan lembu dicucuk hidung

Selain itu juga, saya melihat ada beberapa argumentasi ringkas yang didatangkan oleh LENSA dalam surat tersebut perlu diperbetulkan dan diberi penjelasan seadil-adilnya.

Sangat tidak wajar jika hanya memetik satu isu lantas mencipta 'bad premise' kepada PAS sehingga menghalalkan hujahan LENSA bahawa PAS adalah punca mutlak kepada berlakunya ketegangan dalam Pakatan.

Sebagai contoh, isu yang dibangkitkan oleh LENSA tentang tindakan PAS yang dilihat membelakangi setiakawan Pakatan apabila tidak menyokong Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai menteri besar Selangor.

Perlu diperjelaskan bahawa sebelum isu ini dibangkitkan oleh LENSA, sewajarnya persoalan mengapa Tan Sri Khalid Ibrahim perlu diturunkan daripada jawatan menteri besar Selangor (sehingga membawa kepada pemecatan beliau sebagai ahli PKR) perlu dijawab terlebih dahulu kerana ia adalah penyebab berangkai kepada persengketaan ini.

Begitu juga dengan persoalan mengapa Anwar, ketika awal ‘Langkah Kajang’ dilancarkan, mengeluarkan kenyataan bahawa projek ini tidak ada kaitan dengan pertukaran menteri besar sebagaimana dilaporkan media pada 27 Januari lalu, tetapi yang berlaku adalah sebaliknya?

Apakah tindakan ini tidak membelakangi setiakawan Pakatan?
Atau apakah LENSA menganggap bahawa PAS sebenarnya hanya perlu menjadi ‘lembu yang dicucuk hidung’ menuruti segala apa yang dilakukan walaupun terpaksa menghakis kepercayaan rakyat kepada Pakatan?

Mesyuarat 17 Ogos

Isu lain yang dibangkitkan oleh LENSA adalah dengan mengatakan pendirian PAS tidak konsisten dalam isu itu.

Saya tidak pasti sama ada LENSA sudah ambil maklum atau tidak berkenaan keputusan rasmi PAS Pusat yang telah bermesyuarat pada 17 Ogos sebulat suara sepakat, yang antara lain:

“PAS tidak akan menuntut jawatan menteri besar Selangor, PAS juga menghormati semangat yang ada dalam Pakatan dalam mencadangkan nama calon menteri besar Selangor.

“Sehubungan dengan itu, PAS sebulat suara pada hari ini bersetuju untuk mengangkat dua nama bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.

“Nama yang dicadangkan oleh PAS ialah: Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (presiden PKR), dan Mohammad Azmin Ali (timbalan presiden PKR).”

Hilangnya suara anti-GST

Maka sepatutnya rakan Pakatan lain menghormati keputusan PAS ini sebagaimana PAS menghormati keputusan PKR untuk menukar menteri besar setelah Khalid bukan lagi mewakili Pakatan.

Akan tetapi, mengapa PKR tetap berdegil memaksa PAS bersetuju dengan hanya nama tunggal iaitu Wan Azizah sehingga menafikan hak bersuara PAS sebagai rakan dalam satu pakatan.

Keputusan mesyuarat pada 25 Ogos pula sebagai mengukuhkan keputusan sebelumnya dan menyerahkan kepada kebijaksanaan sultan dalam memilih menteri besar Selangor.

Manakala tindakan drastik yang diambil oleh PAS pada 4 September 2014 pula adalah sebagai menghormati arahan sultan agar setiap ketua parti mengemukakan lebih daripada dua nama.

PAS tetap akur dengan arahan sultan kerana berpegang kepada konsensus Pakatan walaupun PKR tetap bertegas untuk memilih ‘berlawan’ dengan institusi istana.

Rakyat juga sebenarnya sehingga kini tertanya-tanya apakah kesalahan ‘pecah amanah’ yang dilakukan oleh Khalid sehingga beliau dipecat daripada PKR dan juga jawatan menteri besar.

Tambahan pula, pertuduhan yang dilemparkan kepada Khalid berkenaan isu penyelesaian luar mahkamah antara beliau dan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) telah dijawab dalam kenyataan rasmi yang disiarkan akhbar pada 17 September lalu.

Maka sewajarnya, ia perlu dijawab kembali oleh PKR jika sekiranya pertuduhan kepada Khalid tersebut adalah benar kerana ini antara sebab utama PKR mahu menggantikan jawatan menteri besar Selangor.

Jika tidak, mandat rakyat seolah-olah telah dipermainkan oleh sesetengah pihak tanpa rasa tanggungjawab.

Apa yang pasti, rakyat terutamanya anak muda sudah semakin muak dengan politik ‘main-main’ seperti ini. Rakyat memerlukan politik berwajah baru dan politik budiman yang menghormati rakan termasuk juga lawan.

Jika sebelum ini rakyat sedikit lega apabila tindakan zalim yang dilakukan oleh pihak kerajaan mendapat pembelaan daripada Pakatan seperti isu GST, harga getah yang meningkat, harga barang yang melambung tinggi dan sebagainya, tetapi pasca Langkah Kajang, kepercayaan tersebut sedikit meleset.

Ia dibimbangi rakyat sedang melakukan 'silent protest' yang akan diluahkan di atas kertas undi menjelang pilihan raya umum ke-14 akan datang.

Kita semua bersetuju bahawa bermula terciptanya Langkah Kajang, isu-isu rakyat khususnya tentang cukai barang dan perkhidmatan (GST) kurang disebut dan mendapat perhatian.

Dalam tempoh lebih lima bulan Umno berjaya mengambil jalan selesa menghasut rakyat untuk menghalalkan cukai GST yang sebelum ini Pakatan bermati-matian membela rakyat daripada dizalimi. Dek kerana Langkah Kajang, isu ini diam seribu bahasa.

Kempen Tolak GST 1.0 juga sudah tidak kedengaran akibat tenggelam dengan pertelingkahan sesama sendiri bahana Langkah Kajang yang dicipta. Naifnya, rakyat yang menjadi mangsa.

Maka oleh itu, LENSA sebenarnya perlu lebih adil dalam menegur. Melihat kepada rentetan penjelasan di atas, sewajarnya kita sedia maklum pihak mana yang sepatutnya diutamakan untuk ditegur tanda kasih sayang anak muda kepada pakatan harapan rakyat ini.

Suara anak muda tidak sepatutnya dipengaruhi mahupun diracuni oleh pihak-pihak yang berkepentingan.

Jangan disebabkan terpengaruh dengan mana-mana pihak, anak muda yang sebelum ini sinonim dengan nilai keintelektualan diragut oleh politikus yang rakus.

Sehingga menyebabkan kita mengenepikan aspek adil, tepat, berfakta dan benar dalam mengkritik.


Salam 20 sen.

AHMAD ULWAN HASSIM, 24, mahasiswa ijazah sarjana muda usuluddin Universiti Al-Azhar, Kaherah.


ABU: Krisis dalam PR bukan hanya berlaku melalui "Langkah Kajang" . Permainan bermula sejak kejatuhan kerajaan 11 bulan PR di Perak. Apakah dan siapakah yang sebenarnya  menyebabkan YB Jamaluddin Behrang dan Rakannya meninggalkan PKR. Siapa dalang dalam PR yang cuba gulingkan MB pada ketika itu?. Kambing hitamnya UMNO dan Barisan Nasional sedangkan UMNO dan BN hanya mengambil kesempatan daripada peluang yang dicipta oleh pencatur-pencatur dalam kalangan PR sendiri.Noda juga terpalit pada sekelompok penyokong PAS yang membuat aksi di hadapan Istana negeri Perak.Kemelut juga tercetus kepada Kerajaan PR Pulau Pinang. Masih ingatkah lagi betapa Timbalan Ketua Menteri di nasihatkan meletak jawatan untuk diadakan PRK bagi meletakkan sesorang yang lain sebagai ganti. Apa motifnya?Siapa dalangnya?Seterusnya masih ingatkah kita dengan kemelut yang melanda kerajaan PR pimpinan PAS di Kedah? Siapa pencaturnya sehingga kerajaan yang dianggap stabil menjadi goyah dan hilang.Begitu juga dengan mehnah yang menimpa Tuan Guru Presiden hingga cuba diheret ke mahkamah kononnya membuat tuduhan tanpa asas. Di mana penasihat undang-undang parti ketika itu. Mengapa dibiarkan Presiden dimalukan.Awas, pencatur politik! Jangan fikir ahli,Presiden PAS dan Kepimpinan Utama "buta" tentang percaturan politik kalian.Kebulur sangatkah dengan kemengan dan kuasa tanpa kenal kawan dan lawan?PAS adalah satu-satunya parti yang tidak "beriman" kepada demokrasi.Ada kalanya kita "terpaksa memperlahankan" kemaraan.

2 comments:

  1. Semua orang tau .... PAS adalah punca segala masaalah ..... jangan dok nafikan ..... Kalo PAS tak campur , tak der masaalah .... PAS dilihat menikam rakan dalam PR . Kenapa DAP tiada masaalah untuk bersama , PKR bertindak keatas ahli nya saja , bukan ahli PAS ..... bagaimana kelak , jika PAS mengalami masaalah tersebut akan datang , adakah berani bertindak atau membiarkan negeri disapu ...... parti lawan . Disini kami lihat bahawa tindakkan PKR dan DAP adalah tepat , lihat saja perjanjian air .... kemana disorok .... kan itu tak telus .... natijah nya kami rakyat yang akan menanggung kepayahannya .... PAS tolong bagi lah bagi ruang dan kerjasama , semuga kami lihat PAS mempunyai kesepatan dalam PR .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa tikam sapa? Menang kalau mesjid x penuh tada ertinya bro...DAP UMNO BN PKR dan Sebahagian PAS sama saja... Menang boleh selesai masalah kah?

      Sidang muslimin muslimat yang dihormati sekalian,

      Sempena hari raya Eidul Adha yang mulia, sempena penyatuan umat Islam berkumpul mengerjakan ibadah haji serta sempena ibadah korban yang kita lakukan, marilah kita sama-sama bermuhasabah. Apakah cukup pengorbanan kita selama ini demi kegemilangan Islam yang ditunggu-tunggu? Mimbar ingin mengajak kita semua berkorban. Berkorban demi kemenangan Islam. Berkorban untuk mengelak pertelingkahan dalam kepelbagaian pemikiran. Umat Islam mesti bersatu. Umat Islam menjadi agen kegemilangan Islam.

      Sebagai permulaan, marilah umat Islam beramai-ramai mengimarahkan masjid dengan solat berjamaah. Solat berjamaah akan menyatukan kita. Apatah lagi solat berjamaah merupakan sunnah Nabi SAW yang disyari’atkan. Penuhkan masjid untuk solat fadhu seperti kita memenuhkan ketika solat Jumaat mahupun hari raya. Sabda Nabi SAW daripada Abdullah bin Mas’ud RA :

      مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ غَدًا مُسْلِمًا فَلْيُحَافِظْ عَلَى هَؤُلَاءِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ حَيْثُ يُنَادَى بِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ مِنْ سُنَنِ الْهُدَى وَإِنَّ اللَّهَ شَرَعَ لِنَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُنَنَ الْهُدَى وَلَعَمْرِي لَوْ أَنَّ كُلَّكُمْ صَلَّى فِي بَيْتِهِ لَتَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ وَلَوْ تَرَكْتُمْ سُنَّةَ نَبِيِّكُمْ لَضَلَلْتُمْ
      “Barangsiapa yang suka untuk berjumpa Allah Azza Wa Jalla nanti sebagaimana seorang muslim, hendaklah dia menjaga solat-solat fardhu lima waktu di mana ianya dilaungkan azan (di masjid). Sesungguhnya terdapat sunnah-sunnah yang membawa petunjuk, dan sesungguhnya Allah telah mensyari’atkan kepada Nabi kamu SAW sunnah-sunnah petunjuk itu. Demi umurku sekiranya setiap dari kamu semua menunaikan solat dirumah-rumah kamu, maka kamu semua telah meninggalkan sunnah Nabi kamu maka kamu semua pasti akan sesat.”

      Sebagai tambahan, semua pihak hendaklah menjalankan peranan masing-masing dengan baik. Para pemimpin hendaklah memimpin dengan adil, para ustaz dan ustazah hendaklah membawa pengajaran yang menyatukan bukan yang memecah belah. Ahli politik hendaklah berpolitik dengan matang. Ahli pemikir hendaklah mengarah akal menyatukan umat, para muslimat hendaklah mencontohi akhlak ummahatul mukminin, para pelajar hendaklah mencari ilmu demi perpaduan bukan perpecahan. Pendek kata semua umat Islam berusaha mencapai kekuatan melalui perpaduan kerana kekuatan saf umat Islam pasti menggerunkan musuh. Beramal dengan ajaran Islam akan pasti mengalahkan mereka. Kekuatan musuh bukan terletak kepada kehebatan mereka tetapi atas kelemahan kita.

      Delete

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR