Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 29 October 2011

SAMBUTAN 60 TAHUN PAS PERAK; Forum Pejuang Kemerdekaan Dapat Sambutan Hangat


 Masjid Tinggi,Bagan Serai 29 Oktober, Sambutan 60 tahun PAS peringkat negeri Perak berlangusng meriah. Agenda memperingati susur galur perjuangan PAS mengajak khalayak untuk merasai dengan hati yang penuh sedar bahawa PAS sebagai Parti Islam yang menjadikan Islam sebagai teras perjuangan.

Pada malam tadi telah berlansung satu forum bertajuk “Siapa Pejuang Kemerdekaan” membariskan 3 ahli panel yang cukup mantap terdiri daripada Tn Hj Muhamad Bin Sabu , Timbalan Presiden PAS, Prof Dr. Aziz Bari, Pakar undang-undang dari UIAM dan Dr. Muhaimin Sulam. Kehadiran 2 tokoh kontroversi masa kini iaitu Tn. Haji Muhamad Sabu atau abang Mat dan Prof. Dr. Aziz Bari pada forum tersebut mengundang hampIr 10 ribu pendengar dari segenap lapisan.

Forum dimulai dengan mendengar pandangan daripada Tn. Hj. Muhamad Sabu. Beliau menyentuh isu isu semasa dan dikaitkan dengar pengertian kemerdekaan. Beliau berpendapat hari ini rakyat Malaysia terus dijajah apabila pemimpin Negara melakukan kezaliman dengan menafikan hak kebebasan rakyat. Beliau memberi contoh isu yang berlaku kepada Prof Aziz Bari yang diugut dengan ugutan bunuh dan kiriman sebutir peluru yang membawa erti hidup kita masih dibelenggu ketakutan dan dijajah oleh pemimpin sendiri.

Dr Muhaimin Sulam pula tampil mengupas isu berkaitan sejarah. Beliau yang mengantikan adik kepada Mat Indera berpendapat bahawa sejarah sesebuah Negara dicipta dan diadun oleh kerajaan yang memerintah. Umpamanya sejarah tanah melayu didasarkan kepada penentangan penjajah British. Sebaliknya melupakan sejarah asal seperti kerajaan Langkasuka,Funan,Sriwijaya dan Kerajaan Islam Melaka. Beliau juga memebri contoh sejarah singapura yang memulakan asas sejarah dengan kedatangan Stamfort Rafle dan menutup sejarah kedatangan Parameswara ke Temasik (nama asal Singapura)

Beliau juga berpendapat apabila sejarah Negara didasarkan bermula era penjajahan akan tenggelamlah era kegemilangan Islam dan menjadikan jiwa rakyat sebagai hamba akan berterusan dan sukar menerima perubahan kerana berpuas hati dengan jiwa hamba dan rela terus dijajah.

Seterusnya Prof Dr Aziz Bari berucap berkisar isu yang melanda dirinya dan merasakan apa yang berlaku terhadap beliau adalah bukti beliau tidak merdeka untuk melaksanakan tugas sebagai ahli akademik. Beliau turut mempersoalkan majlis Profesor Negara di mana pendirian mereka yang tidak bersuara dalam mempertahankan isu –isu yang berkaitan kebebasan akademik.

Seterusnya ahli panel tampil menjawab soalan soalan yang dikemukakan oleh hadirin berkisar kepada isu semasa seperti isu pilihanraya, isu hudud dan keselamatan Negara yang berpunca Hak-hak Keistimewaan Melayu yang yang diremehkan.

Akhirnya forum dirumus oleh Tn. Hj. Muhamad Sabu dengan menekankan bahawa rakyat tidak boleh berasa selesa dengan keadaan yang berlaku dan mesti menanam keyakinan bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak kebal serta boleh dikalahkan dengan kefahaman dan dokongan kuat dari seluruh pencinta kebebasan.

Majlis tamat tepat jam 12.00 malam. Sekalung tahniah kepada penganjur atas perjalanan program yang mendapat sambutan hangat ini.

Laporan oleh - Tapioca

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR