Gambar hiasan
Mafhum Hadith:
1. Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a. berkata: Bahawasanya Rasulullah
bersabda: “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu,
sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehinggalah mereka
masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat
bertanya, “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau
maksudkan?”. Nabi menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”. (H.R. Muslim)
2. Daripada Abi Nijih 'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, "Telah menasihati kami oleh Rasulullah .
akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata
kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah, Seolah-olah
ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada
kami." Lalu baginda pun bersabda, "Aku berwasiat akan kamu supaya
sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada
pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba.
Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan
melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh
dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin
(Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke
jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan
jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana
sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat." ( H.R. Abu Daud dan Tirmizi).
3. Daripada Ummul Mu'minin , Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah .) ,beliau berkata," (Pada suatu hari) Rasulullah .
masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cemas sambil bersabda, La ilaha
illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka)
yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari
dinding Ya'juj dan Ma'juj seperti ini", dan Baginda menemukan ujung jari
dan ujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu
mengisyararkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya:
"Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan dikalangan kami masih
ada orang-orang yang shaleh?" Lalu Nabi . bersabda "Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak". (H.R. Bukhari Muslim).
4. Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah .
bersabda; "Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh
dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak
makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat
bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi .
menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama
buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu
dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati
kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai
Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".
(H.R. Abu Daud).
5. Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah .
bersabda, "Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan
ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah swt.
menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah
ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil
sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya,
mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan
menyesatkan orang lain." (H.R. Muslim).
6. Daripada Miqdam bin Ma'dikariba r.a. berkata: Bahawasanya Rasulullah .
bersabda, "Hampir tiba suatu masa di mana seorang lelaki yang sedang
duduk bersandar di atas katilnya, lalu disampaikan orang kepadanya
sebuah hadis daripada hadisku maka ia berkata : "Pegangan kami dan kamu
hanyalah kitabullah (al-Quran) sahaja. Apa yang di halalkan oleh
al-Quran kami halalkan. Dan apa yang ia haramkan kami haramkan”.
(Kemudian Nabi . melanjutkan sabdanya, "Padahal apa yang diharamkan oleh Rasulullah . samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan oleh Allah swt." (H.R. Abu Daud).
7. Dan pada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar RasuIullah .
bersabda, "Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa
umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat
terdahulu itu?" Nabi .
menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok, (2)
terlalu mewah, (3) menghimpun harta sebanyak mungkin, (4) tipu menipu
dalam merebut harta benda dunia, (5) saling memarahi, (6) hasut
menghasut sehingga jadi zalim menzalim". (H.R. Hakim).
8. Daripada Huzaifah bin AI-Yaman r.a. katanya, "Rasulullah .
pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang akan
berlaku). Yang pertama sudah saya lihat sedang yang kedua saya
menanti-nantikannya. Rasulullah .
memberitahu bahawasanya amanat itu turun ke dalam lubuk hati
orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah al-Quran. Maka orang-orang
itu lalu mengetahuinya melalui panduan al-Quran dan mengetahuinya
melalui panduan as-Sunnah. Selanjutnya Rasulullah .
menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, Ialu beliau
bersabda, "Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu
dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang
ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu
dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan
(mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan
kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gillingkan dengan
kaki mu, kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi,
padahal tidak ada apa-apa". Ketika Rasulullah . menceritakan hadis ini beliau mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) Ialu menggilingkannya dengan kakinya.
"Kemudian
berpagi-pagi (jadiIah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja
tiada ada seorang juga pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan
orang bahawasanya di kalangan Bani Fulan (di kampung yang tertentu) itu
ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan
orang ramai mengatakan, "Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah
indahnya pekerjaannya, alangkah pula cerdik otaknya. Padahal di dalam
hatinya sudah tiada lagi keimanan sekali pun hanya seberat timbangan
biji sawi."
"Maka sesungguhnya telah sampai masanya saya pun
tidak memperdulikan manakah di antara kamu semua yang saya hendak
bermubaya’ah (berjual beli). Jikalau ia seorang Islam, maka agamanyalah
yang akan mengembalikan kepada ku (maksudnya agamanyalah yang dapat
menahannya dari khianat). Dan jikalau ia seorang Nashrani atau Yahudi,
maka pihak yang bertugaslah yang akan menggembalikannya kepada ku
(maksudnya jika dia seorang Nashrani atau Yahudi maka orang yang
memegang kekuasaan / pemerintahlah yang dapat menbantu aku untuk
mendapatkan semua hak-hak ku daripadanya.) Ada pun pada hari ini maka
saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan
dan Fulan (orang-orang tertentu sahaja)". (H.R. Bukhari Muslim).
9. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah .
bersabda, "Selagi akan datang suatu masa di mana orang yang beriman
tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali bila ia lari membawanya
dari suatu puncak bukit ke puncak bukit yang lain dan dari suatu lubang
kepada lubang yang lain. Maka apabila zaman itu telah terjadi, segala
pencarian (pendapatan kehidupan) tidak dapat dicapai kecuali dengan
perkara yang membabitkan kemurkaan Allah swt. Maka apabila ini telah
terjadi, kebinasaan seseorang adalah berpunca dari menepati kehendak
isterinya dan anak-anaknya. Kalau ia tidak mempunyai isteri dan anak,
maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kedua orang
tuanya. Dan jikalau orang tuanya sudah tiada lagi, maka kebinasaannya
adalah berpunca dari menepati kehendak kaum kerabatnya (adik beradiknya
sendiri) atau dari menepati kehendak jirannya". Sahabat bertanya, "Wahai
Rasulullah .,
apakah maksud perkataan engkau itu ?" (kebinasaan seseorang dari kerana
isterinya, atau anaknya, atau orang tuanya, atau keluarganya, atau
jirannya); Nabi .
menjawab, "Mereka akan mencelanya dan mengaibkannya dengan kesempitan
kehidupannya. Maka dari kerana itu ia terpaksa melayan kehendak mereka
dengan menceburkan dirinya dijurang-jurang kebinasaan yang akan
menghancurkan dirinya". (H.R. Baihaqi).
10. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah .
bersabda, "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang
belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang
mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul
orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang,
berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala
mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang
senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan
dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah
tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya". (H.R. Muslim).
11. Daripada Aisyah r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah .
bersabda, "Tidak akan berlaku hari qiamat sehingga anak seseorang
menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya) dan hujan akan menjadi panas
(hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah
ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik dan
anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat
berani melawan orang-orang baik". (H.R. Thabrani).
12. Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah ,
"Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali dagang pula. Maka beruntunglah orang orang yang dagang". (H.R. Muslim) - Wallahuaqlam.
Antara pemikir kafir yang berusaha menjadikan orang-orang Islam kembali kafir.
Snouck Hungronje (1857-1936)
Tiada yang paling hebat dan penuh dengan
kajian saintifik melainkan seorang orientalis dan perisik bernama Snouck
Hungronje. Snouck Hungronje dilahirkan pada 8 Februari 1857 di Belanda.
Hungronje adalah seorang yang terpelajar
dan menjadi pensyarah di sebuah universiti di Belanda dalam bidang
bahasa Oriental. Hungronje sangat fasih berbahasa Arab dan Melayu.
Pada tahun 1884, beliau mengerjakan haji
ke Mekah dengan menyamar sebagai seorang muslim bernama Haji Abdul
Ghaffar. Di Mekah, beliau gunakan kesempatan itu sepenuhnya untuk
mengkaji dan mendalami perilaku masyarakat Islam dan hukum-hakam Islam.
Ia berbeza dengan John Lewis Burckhardt yang lebih menumpukan perhatian kepada kajian topografi Mekah dan suasana kota suci tersebut.
Hasil kajian ilmiah Hungronje
menghasilkan rumusan di mana tindakan kekerasan dan ketenteraan terhadap
umat Islam adalah sia-sia. Adalah lebih baik melaksanakan tindakan
lebih lembut untuk memusnahkan umat Islam secara halus.
Kajian daripada Snouck Hungronje berjaya
diimplementasikan sekurang-kurangnya 10 tahun selepas daripada itu.
Hungronje meninggal dunia pada tahun 1936 di Leiden, Belanda.
____________________________________
Beberapa individu lain turut menyumbang kepada maklumat berguna kepada masyarakat Barat adalah Giovanni Finati (Narrative of the Life and Adventures of Giovanni Finati, diterbitkan pada 1830), L. Roches (L. Roches – Trente-deux ans à travers l’Islam, diterbitkan pada 1884), G. A. Wallin (Journal of the Royal Geographical Society, diterbitkan pada 1854), Von Maltzan (Meine Wallfahrt nach Mekka, diterbitkan pada 1913), J. F. Keane (Six Months in the Hejaz , diterbitkan pada 1887) dan Gervais Courtellemont ( Mon Voyage à la Mecque, diterbitkan pada 1896).
ABU: Bersedialah dengan program sayangi babi dan perkahwinan campuran antara agama pula selepas ini.
wahai melayu tkde kerja, suka tak kalau org panggil kau anjing?
ReplyDeletekalau suka dan rasa manja maka teruskan lah pegang anjing.
tidak pegang anjing bukan makna benci atau memusuhi anjing.
taik sendiri pun tkde sapa yg simpan dalam poket kan? bukan bermakna benci dan meluat tengok sebb taik tak hensem.
dah memang sifat setiap satu benda itu ada cara meletaknya.
lepas ni jgn lupa buat kempen BERMANJA DGN BABI ... sebb melayu2 bodoh ni dh bosan asyik geli dan rasa nk muntah dgn babi.
jgn lupa lepas berjaya bermanja dgn babi, jgn marah kalau anda dipanggil babi.... kan manja bunyinya.