Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Tuesday 7 October 2014

Bukti Yang Cukup Mengatakan UMNO BN, PKR,DAP dan Sebahagian PAS adalah 1 Fikrah (Bangang Tak Sudah-sudah)

ABU: Parti lain-lain, fikrah sama sahaja.Mabuk Carlsberg, bangang tak sudah.

 
Carlsberg, Bangang tak sudah.
Sangkakan selepas 57 tahun semakin cerdik, tapi sudah mabuk dan bangang. 
Siapa yang bangang?
Lu pikirlah sendiri.
Dulu nampak sepakat untuk menjatuhkan BN. Sekarang saling menjatuhkan sesama sendiri. Sebenarnya lu orang agen siapa? Ikut kepala hotak siapa?
Begitu ketara sejak akhir-akhir ini yg diserang ialah golongan agamawan. Yang menyerang itu fahamkah apa yg ditentang? Dan secara tidak langsung pihak-pihak yg tidak suka dengan teguran ini telah membantu mengiklankan pesta ini. Akhirnya siapa yg akan menang? 
Siapa yang bangang?
Gua pun tahu pesta Carlsberg tu sudah bertahun-tahun dianjurkan di negeri Selangor.
Tahun sebelumnya kenapa tiada pihak yang bising?
Tahun-tahun sebelum ini adakah sebarannya meluas seperti penganjuran kali ini?
Adakah ianya diiklankan secara  besar-besaran seperti sekarang.
Suka hati merekalah nak menonggeng, menerap atau telentang.
Apa yg dipersoalkan ialah apa tanggung jawab kita sebagai muslim. Ke mana hala tuju kita yg masih mengaku beragama Islam. Itu keutamaan sebenar kita.
Gua cukup pelik dgn pihak yg menentang dan menyerang golongan yg menegur penganjuran pesta mabuk mabukan ini. Adakah mereka muslim, apakah mereka beragama Islam?
Pernahkah terfikir kenapa teguran dibuat? Sebab iklannya disebarkan begitu terbuka.
Jika pesta tertutup dan tiada sebaran media secara meluas, lantaklah golongan itu nak buat apa pun. Sebagai muslim kita tidak wajib mempertahankannya.
Dalam penganjuran pesta ini siapa yang mengaut keuntungan? Cukainya mengalir ke poket siapa? BN atau PR? Siapa yang bakal hancur?
Gua tidak menolak bahawa minum dan tunggang langgang itu budaya kafirun. Itu hak mereka. Mereka boleh buat apa yg mereka suka selagi ianya masih mampu dikawal.
Salah ke sebagai muslim, menegur penganjuran pest arak yg diiklankan secara besar-besaran? 

Tempiasnya tetap akan dirasai oleh umat Islam. Lainlah pada pihak yg hanya keturunan Islam baka, mereka memang tidak akan merasakan apa-apa dengan pesta sebegini. rojakpasembor.blogspot.com/

Di negeri UMNO pun ada!


Date: 24 Sept 2014, Wednesday
Time: 7pm onwards
 RP Saujana Hotel, SubangJalan Lapangan Terbang Subang, 40150, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Date: 26 Sept 2014, Friday
Time: 7pm onwards
 Brussels Beer Cafe, Setia Walk, Puchong, I-1-G, Block I, Setiawalk, Persiaran Wawasan, Pusat Bandar Puchong, 47160, Puchong, Selangor Darul Ehsan.
   
Date: 3 Oct 2014, Friday
Time: 7pm onwards
Movida, Sunway Giza, PJ, C-03 & C-04 Block C, Sunway Giza, 2 Jalan PJU 5/14, PJU 5 Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.
   
Date: 10 - 12 Oct 2014, Friday, Saturday & Sunday
Time: 6pm onwards One Utama, Old Wing Car Park, PJ 1, Lebuh Bandar Utama, Bandar Utama City Centre, 47800 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.

Date: 25 Sept 2014, Thursday
Time: 7pm onwards
Berjaya Time Square Hotel, KL No 1, Jalan Imbi, 55100 Kuala Lumpur.
       
Date: 1 Oct 2014, Wednesday
Time: 7pm onwards
Deutsches Gasthaus 5, Kepong, KL G03 K-Gallery, 10 Jalan Manjalara Idaman, 1/62A Bandar Manjalara 52200 Kuala Lumpur.
       
Date: 2 Oct 2014, Thursday
Time: 7pm onwards
Hakka Restaurant, KL 6, Jalan Kia Peng, 50450 Kuala Lumpur.
       
Date: 8 Oct 2014, Wednesday
Time: 5pm onwards
 Royal Selangor Golf Club, KL Jalan Kelab Golf, Off Jalan Tun Razak, 55000 Kuala Lumpur

Date: 27 Sept 2014, Saturday
Time: 8pm onwards
I Beam, Batu Pahat, Johor Jalan Seluang, Taman Banang, 83000 Batu Pahat, Johor Darul Takzim.

Date: 4 Oct 2014, Saturday
Time: 7pm onwards
Euro Deli Biergarten, Penang Unit 170 - G-37/37A, Ground Floorr, Plaza Gurney, Persiaran Gurney, 10250 Penang.
           
Date: 18 - 19 Oct 2014, Sat & Sunday
Time: 7pm onwards
Malaysian German Association, Penang 250 Jalan Air Hitam, 11460 Georgetown, Penang

Khalid Samad: Pesta Arak ‘Oktoberfest’ Tidak Boleh Dihalang

BANGI- Menurut Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, penganjuran pesta arak ‘Oktoberfest’ anjuran Carlsberg Malaysia tidak boleh dihalang ekoran Malaysia merupakan sebuah negara majmuk.

Sekalipun, arak difahami sebagai ibu segala maksiat bagi ummat Islam dan pesta arak bercanggah dalam Islam, namun penganjuran pesta oleh Carlsberg itu tidak boleh dihalang kerana ia dianjurkan untuk orang bukan Islam.

“Islam mengiktiraf bahawa arak tidak merupakan sesuatu yang haram mengikut ajaran agama mereka.

“Tambahan pula pesta kemuncak yang akan diadakakan di Petaling Jaya itu adalah di kawasan majoriti bukan Islam.

“Apatah lagi jika mahu dibandingkan dosa arak dengan syirik, sebenarnya dosa syirik lebih besar berbanding arak, namun gereja dan kuil tetap dibenarkan,” ujarnya ketika dihubungi wartawan ISMAweb.

Beliau berkata demikian sebagai respon berkenaan penganjuran pesta arak oleh Carlsberg yang didedahkan ISMAweb beberapa hari lalu. Pesta arak ini telah pun bermula sejak 24 September lalu di RP, Saujana Hotel Subang dan diikuti di Berjaya Time Square Hotel, Brussels Setia Walk, Puchong, I Beam, Batu Pahat, Johor, Deutsches Gasthaus, Kepong, KL, Hakka Restaurant Kuala Lumpur, Movida, Sunway Giza, PJ dan Euro Deli, Penang.

Kemuncak pesta ini akan diadakan pada 10 hingga 12 Oktober ini di tempat letak kereta, One Utama Petaling Jaya.

Tambah beliau, lebih 60% di Petaling Jaya ini adalah bukan Islam, jadi tidak ada sebab untuk mengahalang mereka mengadakan acara sebegitu.“Cumanya, perlu dipertegaskan bahawa orang Islam tidak boleh hadir ke pesta arak seperti itu.

“Pada masa yang sama kawalan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu diadakan untuk menentukan tiada keterlanjuran oleh man-mana pihak akan berlaku dan ianya dilakukan dalam suasana terkawal,” katanya.

Jadi bagi mengatasi budaya minum arak ini, ujar Khalid, mungkin pihak kerajaan boleh mengadakan kempen kesedaran kepada orang bukan Islam berkenaan bahaya dan keburukan arak.Walaupun kita tidak boleh menghalang program sebegini dianjurkan oleh pihak bukan Islam, namun kesesuaian tempat dan kaedah anjuran perlu sentiasa dikaji PBT.

Pada masa yang sama tambahnya, kempen ‘anti-alcoholism’ dari sudut permasalahan sosial, akhlak, rumah tangga dan sebagainya perlu diadakan di kalangan bukan Islam dan masyarakat umum.

Bermula minggu lalu, ISMAweb telah menerbitkan beberapa artikel yang mempersoal penganjuran pesta arak ‘Oktoberfest’ yang berasal dari Munich, Jerman. Budaya negatif ini mula dibawa masuk ke Malaysia dan dipromosi secara terang-terangan - ismaweb.net.

Festival Arak Oktoberfest : Ahli Parlimen PAS Khalid Samad Pertahan Kenyataan


Khalid pertahan kenyataan, PBT perlu main peranan kawal ketat pesta arak
Ahli Parlimen PAS Khalid Samad hari ini mempertahankan kenyataannya yang sambutan festival arak Oktoberfest boleh dibenarkan di negara ini, tetapi dengan syarat sensitiviti dan hak masyarakat Islam perlu dilindungi.

Wakil rakyat Shah Alam itu berkata, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu memainkan peranan utama dengan mengenakan syarat dan kawalan ketat terhadap penganjur yang juga syarikat pengeluar produk minuman keras, Carlsberg Malaysia.

Antaranya, dengan melarang penganjurannya di kawasan penduduk majoriti beragama Islam, melarang pengiklanan secara terbuka di papan iklan dan Facebook serta menghadkan penyertaannya kepada bukan Islam sahaja, "PBT perlu menguruskannya dengan baik.

Nak perkenalkan arak atau pesta perlu dibuat di kawasan yang majoritinya bukan Islam, jangan buat di Shah Alam contohnya, jangan iklan merata-rata dan jangan panggil orang Islam hadir.

"Jika semua ini dipatuhi untuk masyarakat Islam, saya rasa tidak ada masalah," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Kenyataan Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat itu sebelum ini yang membenarkan Oktoberfest atas alasan negara majmuk menimbulkan reaksi negatif apabila dikatakan tidak memahami konsep Islam sebagai agama Persekutuan.

Namun Khalid menegaskan, Islam sebagai agama global juga mengajar umatnya cara untuk berurusan dengan bukan Islam memandangkan penggunaan minuman dan makanan beralkohol dibenarkan dalam ajaran agama lain.

Jelasnya, tidak ada halangan bagi bukan Islam makan dan minum sesuatu yang dihalalkan mengikut kepercayaan agama masing-masing, cuma pelaksanaannya perlu mengambil kira suasana dan realiti masyarakat.

"Kalau ambil pendekatan 'ini negara Islam agama rasmi' maka akhirnya bukan Islam tidak nampak keadilan dalam Islam.

"Sebaliknya mereka nampak seolah-olah terpaksa tunduk dan akur kehendak Islam."

Katanya, sehingga kini masih wujud perbahasan antara ulama mengenai isu pengambilan hasil cukai arak oleh kerajaan.

Ada mazhab yang membenarkan hasil cukai melalui keuntungan jualan arak digunakan untuk rakyat dengan membina kemudahan awam, tetapi ada juga yang mengasingkannya untuk kegunaan rakyat beragama Islam dengan bukan Islam.

"Di Malaysia, kita tidak ada sistem pengasingan itu. Tetapi di Kelantan, cukai arak tidak dicampur dalam cukai yang bersih.

"Menjadi amalan pentadbiran Kelantan mengasingkan cukai lesen jualan arak dan memasukkannya dalam tabung yang berasingan," katanya.

Mengulas dakwaan Pengerusi Umno Datuk Seri Noh Omar terhadap iklan Oktoberfest yang dipasang disekitar kawasan Shah Alam, Khalid menafikannya dan menganggap dakwaan itu sebagai palsu.

Oktoberfest bermula sejak 24 September lalu di beberapa lokasi termasuk di Saujana Hotel Subang dan Berjaya Times Square.

Kemuncak pesta akan diadakan pada 10 hingga 12 Oktober di pusat membeli-belah One Utama, Petaling Jaya.- The Malaysian Insider

Ahli Parlimen PAS bercanggah pendapat isu Oktoberfest

Dua pemimpin PAS berbeza pendapat dalam isu pesta arak ‘Oktoberfest’ anjuran Carlsberg Malaysia dengan seorang mengatakan ia tidak boleh dihalang sementara seorang lagi mengatakan ia mesti segera dicegah.

Ahli Parlimen Temerloh Nasrudin Hassan mengatakan pihak berkuasa, bermula daripada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan juga Kerajaan Tempatan, mesti mengambil tindakan segera menghentikan pesta arak yang dipromosikan secara meluas itu.

Katanya negara tidak boleh dibiarkan membangun dengan budaya mungkar dan maksiat kerana ia akan membinasakan tamadun dan maruah, dan negara ini tidak mendapat keberkatan dan akan dimurkai Allah.

"Pesta arak yang dipromosi besar-besaran ini menjadi mungkar terbuka meskipun ia dilakukan dalam ruang bangunan tertutup.

Sekaligus ia mencabar sensitiviti umat Islam, "Samalah seperti aktiviti hubungan seks luar nikah (pelacuran) yang dipromosi kepada umum, ia menjadi maksiat terbuka yang wajib ke atas pihak berkuasa dan seluruh Islam bangkit mencegahnya," katanya di dalam posting Facebooknya hari ini.

Khamis lepas, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dilaporkan laman web Isma berkata penganjuran Oktoberfest tidak boleh dihalang kerana Malaysia sebuah negara majmuk dan ia dianjurkan untuk orang bukan Islam.

"Islam mengiktiraf yang arak bukan sesuatu yang haram mengikut ajaran agama mereka. Tambahan pula pesta kemuncak yang akan diadakan di Petaling Jaya itu di kawasan majoriti bukan Islam.

“Apatah lagi jika mahu dibandingkan dosa arak dengan syirik, sebenarnya dosa syirik lebih besar berbanding arak, namun gereja dan kuil tetap dibenarkan,” katanya kepada wartawan ISMAweb.

Nasruddin berkata beliau tidak menafikan hak arak yang boleh diminum mereka yang agamanya membenarkan begitu, tetapi tidak setuju ia dipromosikan secara besar-besaran.

"Dalam sebuah negara yang Islam menjadi agama Persekutuan seperti negara Malaysia, hak itu mestilah ditunai secara tertutup dan tidak dipromosi apa lagi dipestakan secara besar-besaran begini," katanya.

Dia juga menyeru pihak berkuasa agama seperti jabatan dan majlis agama Islam semua peringkat tidak memandang sepi fenomena ini.

"Ambillah tindakan wajar, Jangan hanya memberi alasan kononnya perkara ini berada di luar bidang kuasa sedang akibatnya kelak akan melanda umat tanpa mengenal di mana kuasa dan kedudukan mereka, Bangkitlah sebelum terlewat," katanya.

Nasruddin memetik hadis Rasulullah yang bersabda Allah akan menurunkan bala kepada mereka yang membuat 15 perkara, salah satunya ialah membiarkan arak diminum secara berleluasa.

Oktoberfest bermula 24 September lalu di sebuah hotel di Subang, diikuti di beberapa tempat di Kuala Lumpur, Puchong, Kepong, Batu Pahat, Petaling Jaya dan Pulau Pinang.

Kemuncak pesta itu dijadualkan diadakan pada 10 hingga 12 Oktober di tempat letak kereta One Utama Petaling Jaya.

Kenyataan Khalid sebelum ini menerima kecaman ramai pihak, termasuk Presiden Isma Abdullah Zaik Abdul Rahman yang mengatakan Khalid sudah 'hilang kompas' dan sedang menghadapi krisis identiti yang serius.

“Dia seorang Islam dan tertakluk kepada undang-undang dan sempadan agama, Dia tidak boleh lupa hakikat ini," katanya sambil memberi amaran kepada Khalid agar berhati-hati dengan 'plotism'.

Plotism, menurut laporan itu, ialah apabila seorang pemimpin Islam mempunyai kefahaman yang terapung-apung dan tidak stabil tentang agama, membuatkan dia dimanipulasi pihak lain untuk membawa kemusnahan terhadap agamanya sendiri.

"Khalid mesti berhati-hati dengan plotism dan seharusnya merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah, bukan ideologi Barat," katanya sambil menambah, kegagalan melakukan demikian menyebabkan Khalid melihat DAP sebagai pilihan yang lebih baik daripada Isma.

Exco Pemuda Umno Dr Fathul Bari Mat Jahya berkata kenyataan Khalid perlu dinilai semula, sambil menegaskan penganjuran pesta arak tidak boleh dilakukan secara terbuka.

“Kalau hendak buat sangat kena buat di kawasan tertutup, jangan buat di kawasan terbuka,” katanya menurut laporan ISMAweb.

Timbalan Mufti Perak Zamri Hashim berkata, kenyataan Khalid Samad menggambarkan beliau seorang individu yang tidak ghirah (cemburu) dengan Islam.

“Khalid tidak melihat dengan penuh rasa cemburu perkembangan yang mencabar ketuanan Islam di tanah air ini.

Walaupun ini negara majmuk, tetapi secara perlembagaan dan sejarahnya, ia masih negara Islam,” tegasnya.

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Malaysia, Ismail Mina Ahmad dilaporkan menempelak Khalid, menyifatkannya sebagai rosak akhlak apabila mengatakan penganjuran Oktoberfest tidak boleh dihalang. - The Malaysian Insider 

PAS Selangor kesal, desak batal Oktoberfest

SHAH ALAM: PAS Selangor melahirkan rasa kesalnya dengan penganjuran Oktoberfest oleh Carlsberg Malaysia yang jelas bertentangan dengan sosiobudaya dan sensitiviti agama Islam di negara ini, terutamanya di Selangor.

Ketua Penerangan PAS Selangor, Zaidy Abdul Talib, mempersoalkan permit penganjurannya memandangkan kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan dikhabarkan tidak pernah memberikan kelulusan mengenai festival tersebut.

"Jika ia diadakan secara besar besaran seperti festival, apatah lagi dengan menguar-uarkan secara terbuka seperti iklan di pasar raya dan papan iklan dan sebagainya, ianya jelas melanggar tata susila kehidupan masyarakat bahkan seluruh agama di dunia ini.
"
Kerajaan Selangor dan PBT juga tidak pernah meluluskan apa-apa berkaitan dengan program ini. Ia boleh digambarkan sebagai mencetus dan mencabar keharmonian yang sentiasa diterap dalam kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.


"PAS Selangor akan berusaha untuk mendesak melalui peruntukan kuasa yang ada pada Kerajaan Negeri Selangor dan PBT yang terbabit supaya festival di kawasan terbuka seperti 'parking kereta' dan sebagainya yang jelas bercanggah dengan 'Akta 176' dapat dialihkan atau dibatalkan dan melarang penglibatan umat Islam serta mereka yang di bawah umur," demikian memetik kenyataan media parti Islam itu hari ini.

Malah PAS Selangor mendesak Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mengambil tindakan tegas terhadap pihak-pihak yang menguar-uarkan penganjuran festival itu melalui iklan.

Begitu juga kepada mereka yang melakukan provokasi yang jelas tidak menghormati kedudukan Islam di negara ini.

"PAS Selangor juga meminta Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mengambil tindakan tegas trehadap pihak yang bertanggung jawab mencetuskan kontroversi dengan menaikkan iklan (di papan iklan) Octoberfest tanpa kebenaran di sekitar Saujana Hotel Subang, walau ianya diturunkan semula selepas tiga hari dinaikkan.

"Apa jua bentuk perlanggaran undang-undang berlaku, PAS Selangor tidak akan teragak-agak untuk membuat tindakan tegas selaras dengan mempertingkatkan nilai-nilai kehidupan harmoni yang diperjuangkan oleh seluruh lapisan masyarakat berbilang agama dan bangsa," tambahnya.

Oktoberfest mula berlangsung sejak 24 September lalu di Hotel Subang dan beberapa tempat di Selangor dan Kuala Lumpur.

Sambutan akhir dijadual diadakan di pusat beli-belah One Utama di Petaling Jaya daripada 10 hingga 12 Oktober dan dijangka menarik perhatian 12,000 orang penggemar bir.

Arak hak warga bukan Islam adalah mengelirukan - ABIM
Amidi Abdul Manan
Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyatakan bantahan terhadap satu promosi berkaitan penggunaan arak oleh segolongan rakyat Malaysia yang dinamakan ‘Octoberfest’.

"Untuk perhatian masyarakat, asal usul ‘Octoberfest’ ini adalah dari negara Jerman. Ia merupakan satu pesta meraikan perkahwinan diraja," ujar Presidennya, Amidi Abdul Manan.

Katanya, pandangan bahawa ia perlu dibenarkan kerana ia merupakan hak warga yang bukan Islam adalah kurang tepat dan mengelirukan.

"Wujudkah agama yang membenarkan penganutnya hidup di bawah pengaruh alkohol atau pun membenarkan penganutnya mabuk?" tanya beliau dalam satu kenyataan.

Katanya, sama ada Kristian, Hindu, Buddha dan lain-lain agama mahukan penganutnya hidup dengan penuh kesejahteraan.

Oleh itu, ujarnya ‘kemabukan’ yang bermakna hilangnya fungsi akal adalah amat-amat dilarang dalam mana-mana agama.

Justeru, kata beliau justifikasi yang mengatakan bahawa ia perlu dibenarkan bagi mereka yang bukan beragama Islam adalah tidak berasas sama sekali.

Begitu juga, katanya apabila mudarat arak ditinjau dari sudut sains, kesihatan, keselamatan mahu pun sosial.

Tegasnya, ia jelas mengundang lebih banyak mudarat dari manfaat yang boleh diperolehi masyarakat.


ABU: Parti lain-lain, fikrah sama sahaja.

2 comments:

  1. siapa boleh halang ...??? haramnya hanya pada Islam ... pemerintah Islam boleh halang ..... mana kerajaan Islam ...? Malaysia ..? Selangor ..? Kelantan ...?

    ReplyDelete
  2. Kurangkan berpolitik,kurangkan bercakap....perlukan sedikit kebijaksanaan...InsyaAllah ada jalannya..... dari sudut agama tetap salah...dari sudut budaya mungkin ada...meminjam kata-kata tuan guru "biar mereka minum sampai pecah perut" asalkan di tempatnya.....

    ReplyDelete

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR