Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Sunday 26 June 2016

Adakah Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Seri Mukhriz akan Jadi Seperti Tun Mahathirkah atau DSAI?

Akhirnya Majlis Tertinggi UMNO pada mesyuarat dua hari lepas telah sebulat suara bersetuju untuk memecat Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Seri Mukhriz kerana melanggar disiplin parti. Perkara tersebut telah diumumkan Perdana Menteri dalam satu satu sidang akhbar.

Menurut Perdana Menteri DS Muhammad Najib, kesalahan Muhyiddin dan Mukhriz amat ‘berat’ sehingga memaksa Majlis Tertinggi Umno bertindak sedemikian.

Sementara itu, salah seorang Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Shafie Apdal pula digantung keahlian sementara. Buat masa ini beliau masih menunggu laporan dari Jawatan Kuasa Disiplin mengenai kedudukan beliau.

Tan Sri Muhyiddin dan Dato Sri Mukhriz dengan secara terbuka mengistiharkan diri mereka sebagai sebahagian daripada pihak yang cuba memberontak dengan menggunakan platform Deklarasi Rakyat.

Deklarasi Rakyat adalah suatu petisyen yang diwujudkan oleh gerakan ‘Selamatkan Malaysia’ yang bermatlamat untuk mengumpul satu juta tandatangan untuk dikemukakan kepada Majlis Raja-Raja bagi memohon penyingkiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Selain Dr Mahathir dan isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali serta Mukhriz, nama-nama lain yang menandatangani deklarasi itu ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin, Tun Dr Ling Liong Sik, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, Datuk Mustafa Ali, Lim Kit Siang dan Datuk Zaid Ibrahim.

Kesilapan utama mereka yang dipecat ialah mengkritik kepimpinan atau Perdana Menteri. Secara tradisinya perkara sebegitu memang lumrah dalam politik Malaysia. Mereka yang cuba memijak pucuk pimpinan secara lebih awal tanpa perlu melalui proses biasa pastinya akan ditendang keluar oleh orang yang berkuasa atau pemimpin utama.

Masih ingatkah kita pada Era Tunku Abdul Rahman yang memecat Dr. Mahathir. Begitu juga pada zaman pemerintahan Tun Mahathir sendiri yang memecat Dato Sri Anuar Ibrahim.

Segalanya masih terlalu awal untuk ditelah. Apakah mereka yang dipecat akan jadi seperti Tun Dr. Mahathir  yang dinobatkan sebagai Perdana Menteri akhirnya. Paling lama menerajui tampuk pemerintahan dan paling berkuasa. Atau seperti Dato Sri Anuar Ibrahim yang terlalu sinonim dengan retorik, kadang-kadang seperti tiada arah tuju dan yang pastinya terlalu ramai musuh. Akhirnya merengkok dalam kandang besi. Kita tunggu dan saksikan.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR