Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 12 September 2015

Himpunan Rakyat Bersatu, Ya Silakan Sahut Cabaran

 
Jangan ada mana-mana pihak fikir Himpunan Rakyat Bersatu yang digerakkan Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka) sebagai himpunan berbaur perkauman kerana pengajur menjemput semua kaum menghadirinya pada 16 September ini di Padang Merbuk, di ibu negara.

Malah, pihak yang berniat mencetuskan isu perkauman ditegah  menghadiri perhimpunan tersebut kerana ia diadakan secara aman bagi mempertahankan maruah pemimpin dan lima prinsip Rukun Negara.

Presiden Pesaka, Tan Sri Mohd Ali Rustam berkata, pihaknya terpanggil mengadakan perhimpunan itu kerana tercabar dengan Bersih yang menganjurkan demonstrasi jalanan sejak Bersih 1.0 lagi.

“(Bersih) Dah buat empat kali, tapi kita tak nak bergaduh, kita biarkan sahaja, yang kedua dan ketiga serta terbaharu keempat, mana pergi maruah kita.

“Mereka terus cabar maruah kita, tak boleh tahan. Sebab itu kita nak buat (himpunan) secara aman ikut undang-undang,” katanya dalam sidang media di Stadium Titiwangsa, di ibu negara, Sabtu.

Hadir sama Setiausaha Agung Pesaka Datuk Megat Zulkarnain Omardin dan pemimpin-pemimpin pertubuhan silat lain.

Katanya, sebelum ini Pesaka sudah membatah perhimpunan haram Bersih, membuat laporan polis dan mengadakan solat hajat tetapi pengajur dan penyokong-penyokong mereka terus menghina pemimpin negara.

“Tidak salah kalau tidak suka Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) atau Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), tetapi mengapa sampai pijak gambar mereka. Ini menghina pemimpin Melayu yang dipilih secara demokrasi.

Menurut bekas Ketua Menteri Melaka itu, rakyat tidak suka pada mana-mana pemimpin boleh menentukannya pada pilihan raya sama seperti dialaminya apabila kalah pada PRU lalu.

“Tunggu pilihan raya, kenapa nak tumbangkan ikut jalanan. Lihat banyak negara yang lain yang rakyatnya menderita dan jadi mangsa apabila kerajaan dijatuhkan secara demikian,” katanya.

Menurut Ali, orang Melayu dan ahli-ahli Pesaka rasa terhina dengan perbuatan tidak bertanggungjawab oleh  penganjur Bersih sebelum ini.

Menjawab soalan, beliau berkata, Pesaka sebagai badan berdaftar sudah mengemukakan permohonan kepada polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan berharap permit permohonan aman di Padang Merbok pada petang Rabu depan diluluskan..

“Saya minta bagilah kita permit, kita bukan nak gaduh, nak jalan-jalan. Kita nak duduk secara aman di Padang Merbok. Mereka (Bersih) boleh (berhimpun beramai-ramai), kenapa  kita tidak boleh. Jangan fikir Bersih saja ada di Kuala Lumpur,” katanya.

Bagaimanapun katanya, Pesaka tidak akan menganjurkan perhimpunan itu sekiranya tidak mendapat kelulusan pihak berkuasa.

Namun pihaknya tidak boleh menghalang mana-mana ahlinya atau individu menyertai perhimpunan yang turut dirancang oleh NGO lain membabitkan kumpulan baju merah dalam Himpunan Maruah Melayu pada tarikh sama.

Dalam pada itu, pihaknya tidak ada masalah mengadakan perhimpunan di Stadium Merdeka jika dibenarkan tetapi banyak kerja-kerja pembinaan di tempat tersebut.

Pada masa sama, beliau menjemput semua lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama untuk menyertai perhimpunan tersebut.

“Kita terbuka kepada rakyat Malaysia, UMNO, PAS atau mana-mana parti, semua boleh menyertai perhimpunan ini,”.

“Mana-mana (pihak) yang marah berdasarkan perkauman, yang nak buat kacau, jangan hadir,” katanya sambil menasihatkan peserta perhimpunan itu kelak menjaga kelakuan dan patuh peraturan kerana ia adalah perhimpunan aman.

Himpunan Rakyat Bersatu, "Baju Merah" Tak Sama - Ali Rustam 

KUALA LUMPUR: Presiden Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka Malaysia), Tan Sri Mohd Ali Rustam menegaskan Himpunan Rakyat Bersatu pada 16 September ini tiada kaitan dengan perhimpunan "baju merah" atau Himpunan Maruah Melayu.

"Lokasi kita di Padang Merbok. Kalau ada yang nak lalu Jalan Bukit Bintang, nak lalu Masjid Negara, Jalan Parlimen saya tak tahulah, mereka pilihlah jalan mana mereka nak lalu tapi kita di Padang Merbok," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media mengenai perhimpunan sebagai solidariti dalam mempertahankan perpaduan, pemimpin negara dan prinsip rukun negara.

Menurut Mohd Ali,  tiada warna khas ditetapkan untuk perhimpunan tersebut dan peserta bebas dalam berpakaian.

"Anda bebas pakai apa sahaja. Nak pakai warna hitam boleh, nak pakai macam sekarang pun boleh," katanya.

Ketika ditanya mengenai baju-T merah yang tertera perkataan Himpunan Rakyat Bersatu dan Himpunan Maruah Melayu, beliau berkata, badan bukan kerajaan (NGO) itu tidak mengeluarkan sebarang baju-T khusus untuk perhimpunan tersebut.

"Kita tak bagi t-shirt, masing-masing nak tulis. Saya harap janganlah tulis perkara yang sensitif.

"Itu bukan kerja saya. Itu siapa jual, anda tanya dialah," katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Gabungan NGO-NGO Melayu, Datuk Jamal Md Yunos menegaskan perhimpunan "baju merah" yang akan diadakan Rabu depan bakal dihadiri kira-kira 30,000 peserta daripada 250 badan bukan kerajaan (NGO).

Jamal berkata, kesemua NGO terbabit menyatakan sokongan mereka terhadap Himpunan Rakyat Bersatu atau Himpunan Maruah Melayu untuk berhimpun di Padang Merbok pada Hari Malaysia ini.

Katanya, wakil-wakil NGO menghadiri satu mesyuarat di Kelab Sultan Sulaiman pada Khamis menunjukkan solidariti mereka terhadap perhimpunan anjuran Pesaka itu.

Pihaknya akan berhimpun di beberapa lokasi sekitar Bukit Bintang pada pukul 11 pagi sebelum berarak ke Padang Merbok pada pukul 3 petang dengan memakai baju merah tertera 'Maruah Melayu'.  

ABU: Silakan, silakan....mengapa Bersih dan LGBT boleh, Merah tak boleh?  Silakan...silakan sahabat-sahabatku....Jangan pijak gambar Kit Siang, Guan Eng dan Hj Hadi Ya... kasihan Hj Hadi...nanti 2 kali kena...

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR