Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Sunday 4 August 2013

Jenayah Tembak: Malaysia Perlukan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO) Atau Cegahan Daripada Allah?

Lelaki dan wanita cedera ditembak

PASIR PUTEH 5 Ogos - Seorang lelaki dan wanita cedera ditembak di sebuah kedai makan di Kampung Gong Kelih, di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 4 pagi, Tajo Ariffin, 34, cedera parah dipercayai terkena beberapa das tembakan di perut dan dada manakala Norhadiana Zakaria, 25, cedera ditembak di lutut.

Difahamkan, ketika kejadian Norhadiana yang membantu ibu angkatnya di kedai tersebut sedang mengambil wang daripada Tajo. - UTUSAN.

Ahli perniagaan pula mati ditembak di Sabah

5 Ogos 2013 / 26 Ramadhan 1434 H.
KOTA KINABALU: Seorang ahli perniagaan dari Kuching, Sarawak dilaporkan maut selepas ditembak di kawasan letak kereta di hadapan sebuah restoran di Beverly Hills, Penampang, malam tadi.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib, berkata mangsa yang dikenali sebagai Teong Choon Kwong, 44, seorang pengusaha pusat peranginan Dinawan (di Sabah) terkena satu das tembakan di bahagian rusuk kanannya.

Dalam kejadian 10.30 malam itu, mangsa yang baharu keluar dari restoran berkenaan dikatakan sedang bertelefon apabila sebuah kenderaan kecil berwarna putih merapati kawasan letak kereta itu dan melepaskan tembakan menggunakan 'shotgun' dari jarak dekat.

"Mangsa meninggal dunia pada tengah malam ketika dirawat di Hospital Queen Elizabeth dekat sini," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah di sini hari ini.

Hamza berkata, suspek yang terlibat dalam kes itu dipercayai lebih daripada dua orang.

Beliau meminta orang ramai yang menyaksikan kejadian itu supaya tampil memberi maklumat kepada pihak polis.

Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. - BERNAMA.

ISA, EO Bukan Penyelesaian Kes Tembak, Tapi Zalim -PAS

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man

SHAH ALAM - Cadangan untuk memperkenalkan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO) tidak akan menyelesaikan krisis jenayah pembunuhan bersenjata api sejak akhir-akhir ini. Apatah lagi, undang-undang tersebut bersifat zalim dan boleh disalahgunakan untuk kepentingan pihak tertentu, ujar Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sehubungan itu, beliau mendesak Polis diRaja Malaysia (PDRM) menjalankan siasatan terperinci tentang kebocoran senjata api yang berlaku sehingga menyebabkan kes tembakan semakin meningkat tanpa kawalan.

"Pas lebih cenderung mempercayai para penjenayah bersenjata api ini mendapat bekalan senjata secara sindiket haram akibat kelolosan pemeriksaan di pintu-pintu masuk ke negara.

"Pas menggesa semua pihak berkuasa bekerjasama dan mencari jalan yang lebih efisyen untuk mencegah penyeludupan senjata api ke dalam negara," katanya menerusi satu kenyataan media hari ini.

Tuan Ibrahim berkata demikian mengulas lanjut reaksi Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal semalam yang menyambut baik cadangan supaya diperkenalkan semula ISA yang telah dimansuhkan atas alasan peningkatan kadar jenayah berat. Begitu juga dengan cadangan bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Rahim Noor yang menyarankan supaya kerajaan mengembalikan undang-undang tahanan seperti EO.

Tuan Ibrahim mengingatkan mengembalikan dua undang-undang tersebut akan mengundang penyalahgunaan kuasa apabila ia pernah digunakan dalam Operasi Lalang pada 1987 di mana ISA digunakan ke atas pemimpin pembangkang sewenang-wenangnya. Tegasnya Akta Senjata 1960 sudah memadai untuk mengenakan tindakan terhadap mereka yang memiliki senjata api secara haram dan menggunakannya untuk tujuan jenayah.

"Di bawah akta ini, jika disabit kesalahan boleh dihukum mati dan penjara seumur hidup," tegasnya. (SH)


No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR