Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 3 December 2011

BUKU JINGGA PAKATAN RAKYAT


KANDUNGAN
1. Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!
2. Negara Dalam Krisis
Krisis Ekonomi
Kerosakan Institusi Negara
Ketegangan Masyarakat Pelbagai Kaum
Bebanan Rakyat Hak Rakyat Dinodai
Gejala Rasuah Berleluasa
Krisis Pendidikan
3. Kemakmuran, Keadilan Sosial dan Persaudaraan Rakyat bersama Pakatan Rakyat
Membebaskan Institusi Negara
Kemakmuran Melalui Pengagihan Ekonomi yang Adil
Meningkatkan Pendapatan Boleh Guna Rakyat
Pemberdayaan Rakyat
Golongan Pendidik Diutamakan
Budaya Ilmu Sebagai Teras Universiti
Memerangi Rasuah
Sabah-Sarawak Sebagai Rakan Kongsi
4. Program 100 Hari Pakatan Rakyat
5. Dasar Bersama Pakatan Rakyat
Demokrasi Telus dan Tulen
Memacu Ekonomi Berprestasi Tinggi, Mapan dan Adil
Keadilan Sosial dan Pembangunan Insan
Hubungan Persekutuan-Negeri dan Dasar Luar Negara

1. UBAH SEKARANG, SELAMATKAN MALAYSIA!
Setelah 53 tahun merdeka negara kini berada dalam krisis.Cita-cita untuk membina sebuah bangsa yang bersatu padu dan negara yang makmur telah gagal.

Demokrasi dan hak asasi rakyat terus dinodai oleh pemerintah UMNO/BN. Rasuah  dan   penyalahgunaan  kuasa  membarah.  Kekayaan  negara  telah dibolot oleh segelintir elit berkuasa. UMNO/BN tidak mempedulikan rakyat terbanyak yang dihimpit oleh kos sara hidup yang tinggi. Pendapatan rakyat tidak meningkat kerana dikekang oleh pemerintah.  Daya saing negara dan rakyat terhakis akibat dasar yang lemah, pelaksanaan yang tidak  berkesan dan kebijakan (dasar) yang tidak berjiwa rakyat.

Krisis parah  sebegini  memerlukan  tekad  dan  azam  politik  untuk  diatasi. Malaysia memerlukan dasar-dasar baru dengan membuat anjakan paradigma.Maka,Pakatan Rakyat sebagai  permuafakatan  politik (tahalluf  siyasi)  mengangkat suatu rencana dasar dan  kebijakan yang menyeluruh untuk membela rakyat melalui Dasar Bersama yang dimeterai.

Dasar Bersama adalah berlandaskan 4 kerangka asas iaitu:
1. Demokrasi  yang telus dan tulen  untuk  memperkasakan  ketuanan rakyat;
2. Memacu ekonomi berprestasi tinggi yang mampan untuk menjana kemakmuran dan   
    kebajikan kepada semua secara adil;
3. Keadilan sosial bagi menjamin pembangunan insan secara menyeluruh; dan
4. Hubungan  persekutuan-negeri  dan  dasar  luar  negara  yang  adil- setara.

Dasar  Bersama  ini  menggariskan  iltizam  kami  untuk  mengalih  hala  tuju negara dan bangsa ke landasan yang betul setelah berdekad diruntun salah guna kuasa, rasuah dan politik perkauman.

Muafakat asas yang membentuk Dasar Bersama adalah ketulusan parti-parti Pakatan Rakyat meletakkan Perlembagaan Persekutuan sebagai kompas perjuangannya.Tiga perkara pertama yang diangkat dalam Dasar Bersama adalah komitmen Kami untuk:

1. Mempertahankan   Perlembagaan   Persekutuan,   Islam   sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan  aman  dan  damai  di  mana-mana  di  negara  ini  serta melindungi kedudukan istimewa  orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan  Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153.

2. Mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi Raja berperlembagaan.

3. Memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu selari dengan Perkara  152 Perlembagaan  Persekutuan  dan  memperluaskan Bahasa Melayu sebagai  lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan  penggunaan   bahasa  ibunda  semua  kaum, serta meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris demi  memperbaiki  daya saing Malaysia di peringkat global.

Ketetapan Pakatan Rakyat mengangkat konsep muafakat di antara parti- partinya  membentuk  kesepakatan  perjuangan  di  dalam  Pakatan  Rakyat, lantas memberi laluan kepada lahirnya sistem dua parti di negara ini.Sejarah besar yang dicipta dalam PRU12 perlu dimanfaatkan supaya tekad rakyat untuk menukar kerajaan persekutuan dan sistem pemerintahan yang bobrok dalam PRU13 berhasil. Tekad rakyat ini bukan sahaja mulia dan bersejarah, ia satu kemestian untuk menyelamatkan Malaysia dari krisis parah.

Agenda Pakatan ini adalah nadi kepada perjuangan rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan   pegangan untuk membina sebuah negara dan masyarakat  yang menzahirkan  semangat  demokrasi  dan  keadilan  dalam semua aspek. Agenda ini menuntut perubahan mutlak (minda, pendekatan dan kaedah)untuk  menggembleng muafakat semua pihak. Ini perlu demi membebaskan institusi-institusi penting negara dari durjana campur tangan sebahagian kecil  golongan  elit  yang  mempertahankan  tembolok  mereka semata-mata.

Pakatan  Rakyat  juga  meletakkan  agenda  pengagihan  kekayaan  negara secara adil dan saksama sebagai teras kepada kesemua program yang telah dilaksanakan dan sedang dirancang, demi membela nasib rakyat terbanyak.

Malaysia  berdepan  dengan  prospek  ekonomi  yang  pudar  dan  semakin ketinggalan   berbanding   dengan   negara-negara   serantau   yang   pernah setanding   dengan   kita.   Tatkala   Malaysia   masih   meraba-raba   mencari penawar kepada kemunduran ekonomi  ini, negara wajib waspada dengan saingan baru dari negara-negara yang sebelum ini  lebih mundur dari kita. Darjat  ekonomi  kita  di  mata  antarabangsa  dan  dalam  konteks  ekonomi global telah merudum.

Lebih   parah   lagi,   pemerintah   yang   bongkak   dan   mementingkan   diri mengabaikan  penderitaan rakyat. Bantuan-bantuan kepada rakyat disekat atas  nama  mengurangkan   beban  kerajaan,  sementara  lohong  ketirisan sengaja dibesarkan agar kekayaan negara dapat mereka bolot secara rakus.

Tindakbalas  pemerintah  juga  adalah  songsang  dan  tidak  mencerminkan keikhlasan untuk mengembalikan daya saing negara.Rencana ekonomi baru yang dipersembahkan hambar kerana janji untuk membawa ‘transformasi ekonomi’ bercanggah dengan tindakan semasa yang bertentangan dengan tuntutan reformasi.

Makanya, negara dan rakyat berdepan dengan ketakutan yang berlipat kali ganda.Amalan    menunggang   institusi-institusi   negara   demi   menutup kelemahan   sendiri   dan   menekan   Pakatan  Rakyat   semakin   berleluasa. Matlamat  kuasa  BN  adalah   untuk   terus  berkuasa,  bukannya  mencari kebijakan  yang  adil  dan  berkesan  untuk   membawa  negara  keluar  dari kemelut ekonomi, politik dan sosial yang semakin menghimpit.

Malaysia perlu diubah sekarang. Perjalanannya dan masa depan rakyat di bawah  pentadbiran  persekutuan  sedia  ada  adalah  kabur.Jika  perubahan tidak   dilakukan sekarang,   segala   kerosakan   bangsa   dan   negara   akan berterusan. Malaysia akan bertukar dari status malap kepada gelap.

Harapan dan kepercayaan rakyat bahawa Malaysia adalah sebuah negara berbilang  bangsa  yang  berlandaskan  prinsip  keadilan  dan  permuafakatan perlu dikembalikan segera. Pakatan Rakyat yakin bahawa agenda perubahan yang   dijunjung   bersama   akan   meniupkan   kembali   roh   keadilan   dan permuafakatan dalam sistem negara dan masyarakat kita.
Agenda  Pakatan  ini  menggariskan  perincian  dasar  dan  langkah  yang berlandaskan Dasar Bersama untuk merealisasikan cita-cita Pakatan Rakyat membina sebuah negara yang makmur dan adil. Kami percaya kemakmuran negara hanya akan dicapai dan  berkekalan jika ia ditunjangi oleh prinsip keadilan sosial dan persaudaraan rakyat. Hasrat ini akan mekar berkembang; bila  mana  semangat  demokrasi  meresap  ke  seluruh   pentadbiran  dan institusi-institusi negara.

Agenda Pakatan ini adalah penzahiran hasrat rakyat untuk melaksanakan islah masyarakat yang digariskan oleh Dasar Bersama. Ia adalah jendela yang paling luas untuk menggambarkan sebuah Malaysia yang makmur dan adil di bawah Pakatan Rakyat.

Bersama-sama kita berubah sekarang untuk menyelamatkan Malaysia. Ayuh kita bawa mesej perubahan ini ke seluruh pelusuk negara.

Y.B. Dato’ Seri Anwar Ibrahim
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

Y.B. Lim Kit Siang
Ketua Ahli Parlimen Parti Tindakan Demokratik (DAP)

Y.B. Dato’ Seri Hj.Abdul Hadi Awang
Presiden Parti Islam Se-Malaysia (PAS)

2. NEGARA DALAM KRISIS

Krisis Ekonomi
Ekonomi negara terus kekal di takuk lama sejak krisis kewangan Asia Timur 1997/98.Selepas  sedekad  berdepan  dengan  kelesuan ekonomi, Malaysia kini ditinggalkan jauh oleh negara-negara seperti Korea Selatan, Taiwan dan Singapura sementara kita juga diancam oleh jiran serantau seperti  Indonesia, Thailand, Filipina dan Vietnam.

Jawapan pentadbiran sedia ada kepada kemelut ekonomi ini adalah dengan menabur janji-janji melalui kempen slogan yang menelan belanja ratusan juta wang rakyat.Rakyat disajikan dengan pelbagai perancangan ekonomi seperti Model Ekonomi Baru (MEB), Program Transformasi Kerajaan (PTK),Program Transformasi Ekonomi (PTE) dan lain-lain yang sebenarnya tidak keluar dari kebijakan ekonomi yang digunapakai selama ini.

Program-program ini masih bersandarkan kepadakeborosan membelanjakan wang rakyat untuk membina projek-projek mega tanpa ada keikhlasan untuk melaksanakan reformasi ekonomi yang diperlukan negara.

12
Tahun berturut-turut kerajaan Malaysia mengalami belanjawan defisit.
10
tahun berturut-turut Malaysia gagal mencapai sasaran pertumbuhan ekonomi.
4.7 %
purata pertumbuhan  ekonomi 2001  – 2005, sedangkan sasaran adalah 7.5%.
4.2 %
purata pertumbuhan  ekonomi 2006  – 2010,sedangkan sasaran adalah 6%
KDNK
negara adalah lebih kecil dari KDNK Singapura bermula dari tahun 2009, kali pertama dalam sejarah ia berlaku
325
bilion ringgit wang PETRONAS diambil antara tahun 2007 hingga 2010. Ini bermakna purata setahun adalah 81.25 billion ringgit.
53.3%
adalah kadar hutang negara berbanding KDNK dalam tahun 2009, melonjak naik berbanding kadar 35.1% dalam tahun 1998.
3
kali ganda peningkatan perbelanjaan kerajaan yang  ditampung  oleh  wang  PETRONAS  dan hutang,   dari    RM68   bilion   (1998)   kepada RM214 bilion (2010)

Kerosakan Institusi Negara
Institusi-institusi negara rosak akibat dari campur tangan penguasa. Kewibawaan  badan  kehakiman terhakis.Salah laku hakim-hakim yang dibongkarkan dan diketahui  umum  menyebabkan  rakyat dan masyarakat antarabangsa hilang keyakinan terhadap institusi kehakiman.Malah, amalan mencampur-adukkan kepentingan politik penguasa dengan pentadbiran  negara untuk memberi kelebihan kepada parti yang berkuasa semakin menjadi-jadi.Jika integriti institusi-institusi utama negara tidak dipulihkan, bahana kepada negara dan rakyat adalah berganda. Selain ketidakadilan yang berleluasa di dalam masyarakat,  sebarang usaha untuk membaiki imej Malaysia di mata pelabur asing juga akan terus cacat dan tidak berkesan.
Malaysia jatuh
26
Anak tangga dalam indeks   integriti institusi   awam   dalam   laporan   Daya Saing   Global   oleh   World   Economic Forum dari tahun 2007 ke 2009

Ketegangan Masyarakat Pelbagai Kaum
Pemerintah sedia ada mengambil jalan tidak bertanggungjawab memecah belahkan perpaduan masyarakat pelbagai kaum untuk terus kekal berkuasa. Taktik pecah dan   perintah yang diwarisi dari penjajah  ini  semakin menjadi-jadi  sejak tsunami  kebangkitan   rakya 2008;menggambarkan tingkah laku penguasa yang akan menggadaikan keharmonian masyarakat pelbagai kaum apabila semakin terdesak.

Rentetan peristiwa berbaur perkauman yang berlaku sejak Mac 2008 akibat permainan politik perkauman sempit UMNO/BN mengancam persaudaraan rakyat pelbagai kaum.
Kegilaan menggunakan isu-isu yang mengapi-apikan perasaan curiga antara kaum dan  menggugat keharmonian masyarakat berbilang bangsa semakin menjadi-jadi mutakhir ini kerana penguasa yang terdesak.

Bebanan Rakyat
Kelesuan  ekonomi dan kegagalan pentadbiran sedia ada melonjakkan ekonomi ke  prestasi lebih tinggi membawa kesan yang mendalam kepada rakyat. Gaji yang tidak meningkat   menyebabkan kuasa beli rakyat berkurangan, apatah lagi dalam suasana kos sarahidup yang  makin meningkat.

2.6 %
Purata kenaikan gaji rakyat antara tahun 2000 – 2010, berbanding 3.2% purata kenaikan  gaji dunia (termasuk negara-negara miskin
4%
Penurunan kuasa beli pengguna jika dibandingkan nisbah gaji dan inflasi  antara tahun 1990 dan 2009.
40 %
dari rakyat Malaysia berada dalam lingkungan isi  rumah  yang  berpendapatan  kurang  dari RM1,500 sebulan,menjadikanmereka golongan paling miskin di Malaysia.
3
dari 4 keluarga yang berada dalam kategori ini (golongan paling miskin) adalah keluarga Melayu/Bumiputra
34 %
dari pekerja Malaysia (dianggarkan seramai 4 juta  orang)  dibayar  gaji  kurang  dari  RM700 sebulan,iaitu bayaran dibawah paras kemiskinan
62 %
dari jumlah RM39 bilion bayaran subsidi dan pampasan  yang  ditanggung  kerajaan  setiap tahun  adalah subsidi kepada sektor korporat (penjana bebas, konsesi lebuhraya).
RM4
bilion adalah subsidi makanan (gula, gandum, beras)   yang  cuba  ditarik  balik  UMNO/BN, berbanding  RM19  bilion  subsidi  gas  kepada penjana  bebas  dan   RM4  bilion  pampasan kepada konsesi lebuhraya setiap tahun
RM 19
bilion subsidi diberikan kepada penjana bebas milik  kroni  setiap  tahun,  berbanding  hanya RM11  bilion   subsidi  minyak  kepada  rakyat yang cuba ditarik balik.
RM 466
bilion hutang peribadi yang ditanggung oleh isi  rumah  rakyat  Malaysia,  paling  buruk  di Asia.

Hak Rakyat Dinodai
Peristiwa salah guna kuasa yang  memangsakan rakyat berleluasa. Insiden-insiden yang melibatkan remaja ditembak polis semakin meningkat dan merangkumi mangsa dari pelbagai kaum.

Kebebasan  rakyat  untuk  berkumpul  dan  menyatakan  pandangan  mereka juga disekat dari pelbagai arah; baik yang melibatkan rapat umum mahupun di laman internet. Ada ura-ura pentadbiran sedia ada mencari jalan untuk mengetatkan kawalan mereka  terhadap internet, memandangkan ia satu- satunya  jalan  yang  berkesan  menyebarkan   maklumat  alternatif  kepada rakyat.

Tindakan-tindakan  penguasa  sebegini  tidak  menggambarkan  niat  sebuah kerajaan  yang  menghormati  kebebasan  rakyat  dan  menjaga  kehormatan rakyatnya.   Kekangan   dari   pihak   berkuasa   berterusan   dan   tidak   ada tanda-tanda  akan berubah dengan sendiri.

Gejala Rasuah Berleluasa
Rasuah adalah barah utama yang menghancurkan negara dan bangsa dari dalam. Gejala  rasuah yang berakar menjadi halangan kepada usaha-usaha untuk menyuntik dinamisme  ke dalam ekonomi dan masyarakat Malaysia keseluruhannya. Sejak sedekad lalu, rasuah juga adalah penyebab kurangnya minat pelabur asing untuk datang ke Malaysia yang telah  merumitkan lagi usaha memulihkan ekonomi negara yang kian malap.

Rasuah  berleluasa  kerana  dokongan  pentadbiran  sedia  ada  yang  selesa dengan   golongan  rentier   (terutamanya  dari  kalangan   kroni  dan  parti pemerintah). Golongan  rentier ini dikenali dengan pelbagai nama sebelum ini – atas angin, Ali Baba dan sebagainya. Golongan ini adalah parasit yang menyelewengkan sumber negara dari rakyat ke poket mereka.Gejala  rasuah  akan  terus  meruntuhkan  daya  saing  dan  jati  diri  rakyat Malaysia dalam suasana acuh tidak acuh yang ditunjukkan pentadbiran sedia ada.

RM 28
bilion kerugian yang ditanggung negara setiap tahun akibat ketirisan,penyelewengan perolehan dan rasuah yang berleluasa.
3
kali ganda hasil negara hilang melalui rasuah, berbanding  yang  dibelanjakan  untuk  subsidi minyak rakyat.
4.4
skor dalam kedudukan Indeks Persepsi Rasuah Negara tahun 2010,sedangkan sasaran UMNO/BN adalah 4.9. Skor ini lebih rendah dari tahun 2009.
46%
dari  rakyat  yang  ditinjau  oleh  Transparency International menyatakan bahawa gejala rasuah semakin berleluasa dalam tahun 2010 berbanding 2009.

Krisis Pendidikan
Kelesuan  ekonomi  dan  kesempitan  hidup  yang  dihadapi  rakyat  pelbagai kaum adalah bahana yang menimpa rakyat apabila pendidikan di negara ini diperkotak-katikkan mengikut selera pemerintah.Selepas 50 tahun mencapai kemerdekaan, dunia pendidikan Malaysia hilang serinya, dulu dihormati  serantau, kini hanya mengambil tempat kedudukan yang corot dalam senarai-senarai pendidikan antarabangsa.

Sekolah-sekolah  dan  universiti  dilihat  sebagai  pentas  menjual  pengaruh politik  walhal  pendidikan  rakyat  adalah  kaedah  terbaik  menstrukturkan masyarakat  dan  memacu  ekonomi  negara  demi  kesejahteraan  bersama. Negara-negara  yang  paling  makmur  dan  sejahtera  adalah  negara-negara yang  mempunyai  sistem  pendidikan  peringkat   rendah,   menengah  dan tertiari yang paling berkesan dan adil.

57
Anak tangga dalam senarai Laporan Pembangunan  Dunia  UNDP  2010  mengenai kadar  pembangunan  insaniah  di  dunia, jauh ditinggalkan  Korea  Selatan  (12),  Hong  Kong (21), Singapura (27) dan Brunei (37).
68.7%
sahaja   rakyat   Malaysia   yang   menamatkan pendidikan menengah antara tahun 2001 dan 2009,   berbanding   Korea   Selatan   (96.4%),
Hong Kong (75.2%) dan Brunei (88.2%).
1
orang  dari  setiap  4  orang  rakyat  Malaysia tercicir  dari pendidikan menengah dan tidak menamatkan   pendidikan   menengah   antara tahun 2001 dan 2009.
29.7%
sahaja rakyat Malaysia yang memasuki alam pendidikan tertiari, berbanding Korea Selatan (96.1%).

3. KEMAKMURAN, KEADILAN SOSIAL DAN PERSAUDARAAN RAKYAT BERSAMA PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat telah mempamerkan rekod pentadbiran yang meniupkan semangat    keadilan   sosial   dan   persaudaraan   rakyat   untuk   menjamin kemakmuran bersama.Prinsip asas yang dijunjung dari Dasar Bersama telah dihadam  dan  dihidupkan  melalui   pelbagai  dasar  pro-rakyat  yang  telah dijalankan selama ini.

Fokus utama Pakatan Rakyat dalam tempoh setahun akan datang adalah menyemarakkan lagi pendekatan pro-rakyat atas landasan keutuhan sistem pentadbiran yang demokratik untuk memberi peluang kepada rakyat menilai sendiri   keikhlasan   dan   keberkesanan   Pakatan   Rakyat   sebagai   sebuah kerajaan.

Ini  akan   dilakukan   melalui   pengenalan   langkah-langkah   spesifik   yang tertakluk di  bawah bidang kuasa kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat dan  akan  diperjuangkan  di  peringkat  nasional  oleh  pimpinan  dan  aktivis Pakatan Rakyat.

Rekod pembelaan rakyat yang dicapai oleh negeri-negeri Pakatan Rakyat iaitu   Kelantan,   Kedah,  Pulau  Pinang,  Perak  dan  Selangor  tidak  dapat ditandingi  oleh  lawan.  Pentadbiran  Pakatan  Rakyat  diakui  bebas  rasuah, telus, berjiwa rakyat lagi berkebajikan dan berjaya meningkatkan hasil negeri berdasarkan laporan-laporan rasmi dari Jabatan Audit Negara dan pemantau bebas.

Bidang-bidang yang akan diberi tumpuan khusus dalam  usaha menterjemahkan Dasar Bersama adalah seperti berikut:

Membebaskan Institusi Negara
Merakamkan pentingnya institusi-institusi negara yang bebas dan berintegriti, Pakatan Rakyat komited untuk:
*Meneruskan konsep pentadbiran yang kompeten, bertanggungjawab dan  telus  seperti  yang  telah  diamalkan  di  negeri-negeri  Pakatan Rakyat; sebagai  gambaran sebuah pentadbiran yang membebaskan institusi-institusi negara dari cengkaman campur tangan politik.
*Mewujudkan  Majlis  Pakar-Pakar  (Council  of  Experts)  dalam  isu-isu utama  negara  seperti ekonomi, politik dan sosial untuk merangka dan  mengemaskini  dasar  sedia  ada  agar  bertepatan  dan  mujarab menangani kemelut negara dan masyarakat.
*Mewujudkan Jawakatankuasa Parlimen yang memantau fungsi dan keberkesanan  Kementerian-kementerian, dengan penerbitan laporan Jawatankuasa Parlimen setiap enam  bulan sekali.
*Memperhebatkan  proses  pendidikan  politik  melibatkan  golongan sasaran yang lebih besar mengenai peri penting keutuhan institusi-institusi  negara  yang  berintegriti; dengan  kerjasama  NGO dan masyarakat sivil/madani.
*Istiqamah  dalam  kempen  dan  gerak  kerja  politik  untuk  memberi tekanan kepadapentadbiran sedia ada agar membebaskan institusi-institusi negara dari campur tangan politik.
Kemakmuran Melalui Pengagihan Ekonomi yang Adil
Menghargai  pengorbanan  dan  rasa  perit  rakyat  yang  tertindas  dengan kesempitan  hidup akibat agihan ekonomi yang tidak adil, Pakatan Rakyat komited untuk:

*Menukar  aliran  pemikiran  rakyat  supaya  beralih  dari  tumpuan kepada   persoalan  ekuiti  yang  sering  ditimbulkan lawan kepada langkah-langkah khusus meningkatkan pendapatan isi rumah rakyat. Persoalan ekuiti 30% yang kononnya diperjuangkan untuk Melayu/Bumiputra telah diselewengkan  untuk mengkayakan golongan elit dan pemerintah, sedangkan rakyat terbanyak masih lagi bergelumang dalam kemiskinan. Kaedah  meningkatkan pendapatan isi rumah memberi kesan ekonomi yang langsung  kepada ratusan ribu   keluarga   yang   masih   berada   di   bawah   garis   pendapatan RM1,500 sebulan.
*Menyiasat dan bertindak ke atas penyelewengan harta rakyat atas nama menjaga hak Melayu/Bumiputra termasuklah skandal kehilangan RM52  bilion saham yang diperuntukan kepada golongan elit dan kroni pemerintah atas nama Melayu/Bumiputra, sedangkan majoriti rakyat masih lagi berada di dalam kategori rakyat miskin.
*Meneruskan skim  bantuan  terus kepada rakyat tanpa diskriminasi sebagai  kaedah  mengagihkan  kekayaan  negara  dengan  lebih  adil kepada rakyat, termasuklah skim-skim kebajikan rakyat seperti skim air percuma, skim warga  emas, skim bantuan ibu tunggal dan lain- lain.
*Mempertahankan  hak  rakyat  untuk  mendapat  bantuan  kerajaan dalam  bentuk  subsidi minyak  dan  barangan  keperluan  asas  selagi subsidi-subsidi   korporat   kepada  penjana  bebas  dan  pemegang- pemegang konsesi tidak distrukturkan terlebih dahulu.
*Membela  golongan  termiskin  berpendapatan  isi  rumah  di  bawah RM1,500   tanpa   mengira   kaum   dengan   mensasarkan   matlamat menjamin pendapatan  isi rumah minima RM4,000 setiap keluarga dalam tempoh 5 tahun Pakatan Rakyat berkuasa.Ini boleh dilaksanakan  melalui  beberapa  dasar  bersepadu yang bertujuan mengangkat pendapatan rakyat dan menambah peluang  pekerjaan agar setiap isi rumah mempunyai lebih dari seorang yang berpendapatan.Dasar-dasa ini termasuklah pelaksanaan gaji minima,undang-undang majikan yang memberi ruang kepada kaum wanita melaksanakan tugasan dari rumah,skim   latihan untuk menukar dan menaiktaraf tenaga kerja dan bantuan keusahawanan yang tidak mengamalkan diskriminasi.
*Menjamin kelangsungan bekalan makanan negara pada harga yang tidak membebankan negara dengan langkah-langkah drastik dalam tempoh dua  tahun   memerintah di  peringkat Persekutuan  untuk mengurangkan pergantungan kepada import makanan.
Meningkatkan Pendapatan Boleh Guna Rakyat
Menyedari  terhakisnya  kuasa  beli  rakyat  akibat  kenaikan  gaji  yang  tidak setara  dengan  kos  sara  hidup  yang  mencanak,  ada  keperluan  mendesak supaya  pendapatan  boleh  guna  (disposable  income)  rakyat  ditingkatkan serta-merta. Pakatan Rakyat komited untuk:

*Menstrukturkan kembali empat bidang infrastruktur dan utiliti awam supaya kos yang kini dibayar oleh rakyat dapat dikurangkan dengan menghentikan manipulasi monopoli  untuk  keuntungan  berlebihan oleh pemegang konsesi. Empat bidang infrastruktur dan utiliti awam ini adalah bekalan air,bekalan elektrik, lebuhraya dan kemudahan jalur lebar.Pakatan Rakyat akan memulangkan pengurusan bidang-bidang  ini  kepada  rakyat  melalui  kaedah  pengurusan  yang lebih kompetitif.
*Menyempurnakan pengambilalihan pengurusan industr air di Lembah Klang demi menjamin tarif air yang berpatutan untuk rakyat dan meneruskan Skim Air Percuma yang telah dinikmati rakyat.
*Menjamin tidak ada penswastaan sektor kesihatan bagi memastikan khidmat kesihatan yang bermutu dan percuma dapat terus disediakan kepada rakyat terbanyak.
*Mewujudkan Perbadanan Perumahan Negara sebagai badan induk yang mengawal,membangunkan dan  mengurustadbir skim pembangunan  rumah  rakyat  untuk  menjamin  setiap  keluarga  di Malaysia  mampu memiliki kediaman yang selesa pada harga yang berpatutan dengan pendapatan mereka.
*Menyelesaikan kes-kes projek   perumahan terbengkalai yang menekan rakyat dengan sebarang kaedah yang difikirkan sesuai oleh kerajaan  pada  kadar  yang  segera.Setakat  ini,  projek  perumahan terbengkalai  membabitkan 3,000 unit telah diambil alih dan sedang dipulihkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat.
*Meneruskan dan meningkatkan skim mikrokredit yang diperkenalkan untuk memberi bantuan khusus kepada  golongan termiskin melonjakkan kedudukan ekonomi mereka,melalui bantuan kewangan,latihan  dan  pemantauan. Setakat  ini, RM70 juta  telah diperuntukkan  untuk  skim  mikrokredit di negeri-negeri  Pakatan Rakyat.
Pemberdayaan Rakyat
Merakamkan peranan rakyat sebagai mekanisme timbang tara (check and balance)yang  penting untuk menjamin pentadbiran yang bersih, Pakatan Rakyat komited untuk:

*Meneruskan pemberdayaan rakyat sebagai mekanisme timbang tara dengan mengamalkan ketelusan pentadbiran dan maklumat dengan rakyat.Ini termasuklah   dengan   menyempurnakan pelaksanaan Enakmen Kebebasan Maklumat (Freedom of Information Enactment) yang telah pun diperkenalkan di negeri-negeri Pakatan Rakyat.
*Memperhebatkan sokongan kepada masyarakat sivil/madani melalui bantuan-bantuan kepada badan bukan kerajaan(NGO)yang memperjuangkan  rakyat, sebagai  langkah  mengukuhkan  peranan NGO menjadi suara pembela rakyat.
Golongan Pendidik Diutamakan
Merakamkan penghargaan kepada golongan pendidik yang menjadi teras pembangunan  negara  dan persaudaraan  rakyat,  Pakatan  Rakyat  komited untuk:

*Meneruskan bantuan terus kepada semua jenis institusi pendidikan marhaen yang membuka ruang pendidikan kepada rakyat, termasuk bantuan terus kepada  golongan pendidik di institusi-institusi ini sebagai penghargaan kepada pengorbanan dan khidmat mereka.
*Memperjuangkan  pengharmonian  gaji  pendidik yang  berbeza-beza latar  belakang  dan  kelulusan,  dengan  prinsip  memastikan  kriteria penilaian yang lebih adil kepada guru-guru mengambil kira kepakaran dan tempoh berkhidmat.
*Memperjuangkan skim gaji yang setara dengan golongan profesional di  dalam  sektor-sektor lain  seperti  jurutera,  akauntan  dan  doktor yang diikat dengan penilaian prestasi yang lebih adil dan menyeluruh untuk menjamin mutu pendidikan negara.
*Menilai   semula   guna tenaga semasa di sekolah-sekolah   untuk  memastikan semua  guru-guru terlatih dan berkelayakan, termasuk menyelesaikan persoalan naik taraf guru-guru sandaran.
*Mengurangkan  karenah  birokrasi  dan  pentadbiran  dalam  dunia pendidikan   yang  membebankan  golongan  pendidik,terutamanya pertukaran-pertukaran dasar utama yang silih berganti dan mengongkong golongan pendidik kepada kerja-kerja menulis laporan dan pentadbiran yang mengurangkan masa pengajaran dan pembelajaran.
Budaya Ilmu Sebagai Teras Universiti
Mengangkat  krisis  kredibiliti  dan  mutu  universiti  sebagai  masalah  utama negara,Pakatan Rakyat       percaya            bahawa penyelesaian tidak boleh dilengahkan dan tumpuan khusus perlu  diberikan kepada usaha-usaha memartabatkan universiti. Pakatan Rakyat komited untuk:

*Mengembalikan kebebasan intelek dan akademik kepada universiti, dengan menghapuskan semua campur tangan politik dalam urusan universiti.
*Mewujudkan Panel Pemilih yang terdiri daripada pakar-pakar untuk menyenarai   pendek  dan  menilai  calon-calon  pimpinan  universiti supaya calon yang terbaik  diangkat mengepalai universiti, sebagai bukti komitmen Pakatan kita kepada prinsip meritokrasi akademik di universiti.
*Menyertai perjuangan mahasiswa dengan memberi sepenuh sokongan dan bimbingan untuk menghapuskan AUKU dan menuntut hak bersuara dan berpolitik mahasiswa.
*Menyelesaikan  krisis  pembiayaan pendidikan  tinggi  (yang  dijangka akan  menyebabkan defisit PTPTN melambung ke paras RM46 bilion dalam masa sedekad) dengan   mengurangkan  beban peminjam dengan  cara  memperkenalkan  polisi  pinjaman  tanpa  faedah  dan membenarkan  pembayaran  semula enam  bulan setelah peminjam mendapat pekerjaan tetap.
*Menjamin hak setiap rakyat Malaysia yang layak untuk mendapatkan pendidikan tinggi pada kadar yang paling minima.
*Mengembalikan  hak  rakyat  yang  dijamin  di  dalam  Perlembagaan Persekutuan  untuk mendapatkan biasiswa bagi mereka yang layak dan  menghentikan  kecenderungan  memperdagangkan  pendidikan tinggi demi keuntungan.
Memerangi Rasuah
Menginsafi  kemusnahan  yang  telah  dibawa oleh barah  rasuah  kepada masyarakat dan negara kita, Pakatan Rakyat komited untuk:

*Membawa pentadbiran SPRM di bawah pertanggungjawaban Parlimen,termasuk dalam urusan meluluskan perlantikan jawatan-jawatan tertinggi SPRM.
*Melancarkan perang membasmi rasuah di peringkat negeri termasuk  mengemaskini prosedur dan mekanisme pentadbiran untuk mengurangkan jurang berlakunya rasuah.
*Menyediakan peguam-peguam dan pemimpin parti untuk membela individu atau   pihak  yang  membongkarkan  skandal  rasuah  tidak mengira fahaman politik, supaya lebih ramai yang tampil ke hadapan memikul tanggungjawab memerangi rasuah.
*Meneruskan   amalan   tender   terbuka   yang   telah   dilaksanakan, termasuk  dengan memperkenalkan inovasi baru dalam pentadbiran perolehan bagi mengetatkan lagi prosedur perolehan agar bebas dari anasir rasuah.
Sabah-Sarawak Sebagai Rakan Kongsi
Menghormati   kedudukan Sabah dan Sarawak  sebagai  rakan kongsi Persekutuan Malaysia dan perjanjian-perjanjian yang telah dibuat, Pakatan Rakyat komited untuk:

*Mengembalikan  autonomi  kepada  Sabah  dan Sarawak  sejajar  dan dalam kerangka Perjanjian Persekutuan dan Perlembagaan negara.
*Menaikkan royalti dari hasil petroleum dan hidrokarbon dari Sabah dan Sarawak kepada 20% berbanding kadar 5% yang diamalkan masa kini.
*Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah.
*Memberi tumpuan khusus membawa pembangunan infrastruktur di Sabah dan Sarawak agar setara dengan tahap prasarana yang ada di negeri-negeri lain di dalam Persekutuan.
*Meningkatkan  integrasi  nasional  di  antara  Sabah,  Sarawak  dan Semenanjung  melalui  perkongsian  kuasa  yang  adil  dan  menepati semangat Persekutuan.
4. PROGRAM 100 HARI PAKATAN RAKYAT
Pakatan  Rakyat  akan  melaksanakan  reformasi  menyeluruh  dalam  semua aspek pengurusan negara, ekonomi, pendidikan dan sebagainya berdasarkan prinsip yang digariskan di dalam Dasar Bersama.

Sebagai   permulaan   kepada   reformasi   tersebut,   dalam   100   hari   kami mendapat mandat rakyat, kami akan melaksanakan program berikut:
1.Mereformasikan insititusi SPR, SPRM, Pejabat Peguam Negara dan PDRM untuk mengembalikan         kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan.
2.Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
3.Mengarahkan Khazanah Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)  dan  lain-lain  badan  milik  kerajaan  yang  memiliki  konsesi lebuhraya  untuk  menyempurnakan  ambil  alih  aset  lebuhraya oleh kerajaaan dengan tujuan menghapuskan tol.
4.Merombak struktur subsidi negara   bagi   mengurangkan   subsidi kepada   pihak   swasta  (seperti  subsidi  gas  sebanyak  RM19  bilion kepada penjana  bebas)  dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat.
5.Mengiktiraf  peranan  dan  jasa  kakitangan  awam  dengan  mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500  sebulan setiap seorang guru sebagai penghargaan guru pendidik bangsa.
6.Menjadikan air  sebagai  hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan.
7.Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar.
8.Membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.
9.Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20%.
10.Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang  tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah.
5. DASAR BERSAMA PAKATAN RAKYAT
Demokrasi Telus dan Tulen
Perlembagaan negara dan kedaulatan undang-undang:
*Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri  mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara153.
*Mempertahankan  peranan dan tanggungjawab  institusi Raja berpelembagaan.
*Memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu selari dengan Perkara 152 Perlembagaan  dan   memperluaskan   Bahasa  Melayu   sebagai   lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum.
*Memansuhkan  Akta  Keselamatan  Dalam  Negeri  dan  undang-undang yang   membenarkan tahanan tanpa  dibicara.Serentak  dengan  itu mengesyorkan  pembatalan semua pengisytiharan Darurat yang masih berkuatkuasa.
*Memansuhkan  atau  meminda  semua  akta  dan  undang-undang  yang zalim serta melanggar hak asasi.
*Menjamin semangat persekutuan serta hubungan yang adil di antara Persekutuan dengan negeri-negeri, terutama Sabah dan Sarawak.
Pemisahan kuasa
*Memulihkan kewibawaan sistem kehakiman dan menjamin ketelusan serta kebebasan sepenuhnya Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman.
*Menyusun  semula  perjalanan  Parlimen  untuk  menjadikannya  lebih telus, demokratik dan dapat menjalankan kuasa timbang tara.
*Menjamin pertanggungjawaban badan-badan seperti Suruhanjaya Pilihanraya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Suruhanjaya Hak Asasi  Manusia,  Petronas,  Khazanah  dan  sebagainya  secara  langsung kepada Parlimen.
*Mewajibkan  perlantikan  jawatan-jawatan  seperti  Ketua  Polis  Negara, Peguam   Negara, Pesuruhjaya Suruhanjaya  Pencegahan  Rasuah  dan Ketua Audit Negara mendapat kelulusan Parlimen.
*Mewujudkan Jabatan Hisbah Negara (Ombudsman).
*Mengukuhkan  demokrasi kerajaan tempatan dan meningkatkan kecekapan  serta  keberkesanan  sistem  penyampaian  dan  menjamin ketelusan di semua peringkat secara demokratik.
*Membebaskan  media,  meminda  Akta  Cetak  dan  Penerbitan  1984, menggubal   Akta  Kebebasan  Maklumat  dan  memastikan  kebebasan internet.
*Mempertingkatkan prestasi sektor perkhidmatan awam serta menjamin kebajikan  anggotanya.  Memastikan  institusi  tersebut  berkecuali  dan menjalankan tanggungjawabnya secara cekap.
*Memberdayakan dan memugar masyarakat madani atau sivil.Menyemarakkan penyertaan rakyat melalui dialog dan perundingan.
Sistem pilihanraya yang bersih, bebas dan adil
*Membolehkan setiap rakyat berusia 18 tahun ke atas mengundi melalui pendaftaran secara automatik.
*Menghapuskan kelemahan dalam sistem pengundian dengan membersihkan senarai pengundi, memansuhkan undi pos bagi pengundi dalam negeri, memastikan semua rakyat di luar negara dapat mengundi dan menggunakan dakwat kekal.
*Memastikan media massa memberi ruang kepada semua parti politik secara   adil   dan   saksama,   tempoh   kempen   yang   munasabah   dan pengendalian serta perjalanan pilihanraya yang bersih dan bebas.
*Menentukan persempadanan kawasan undi dibuat dengan mencerminkan prinsip Satu Rakyat,Satu Undi  demi    menjamin perwakilan yang lebih adil dan saksama.
*Memperuntukkan belanja kempen kepada parti-parti politik berdasarkan  peratusan jumlah  undi  yang diperolehi pada  pilihanraya umum.
*Menggubal undang-undang yang lebih berkesan bertujuan menghukum calon atau parti politik yang terbabit rasuah atau amalan membeli undi.
Memacu Ekonomi Berprestasi Tinggi, Mapan dan Adil
Ekonomi Kemahiran Tinggi
*Menjamin peluang pendidikan tinggi dan latihan berteraskan ketrampilan dibekalkan dalam seluruh sektor perkhidmatan pembuatan dan pertanian.
*Memastikan warga kerja diberi peluang meningkatkan kemahiran serta diberi latihan berterusan untuk terus meningkatkan produktiviti.
*Menggalakkan warganegara yang profesional dan berkemahiran yang bermaustautin di luar negara kembali ke tanah air dengan menyediakan suasana kerja yang profesional dan menarik.
Ekonomi Demokratik dan Telus
*Merombak sistem tender supaya adil,telus,terbuka dan memberi nilai terbaik untuk wang rakyat.
*Menolak penswastaan yang membebankan.Merunding   semula konsistensi dan kontrak yang bersifat menguntungkan kroni dan tidak adil kepada  rakyat, termasuk yang melibatkan IPP, tol lebuhraya dan prasarana air.
*Melaksanakan sistem cukai progresif serta menolak sebarang cukai yang membebankan rakyat termasuklah cadangan perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan  (GST) sehinggalah rakyat serta negara bersedia.
Desentralisasi dan Pengupayaan Pengurusan Ekonomi Negeri
*Melaksanakan formula geran pembangunan dan kesamaan berdasarkan faktor  jumlah  penduduk,  kadar  kemiskinan,  kawasan  pembangunan, kos, pembangunan modal insan dan indeks pendapatan kasar per kapita akan   turut   diberikan   bagi   memastikan   negeri   yang   miskin   tidak ketinggalan.
*Mengagihkan   kuasa   pentadbiran   ekonomi   dan   perlaksanaan   kerja prasarana  kepada  kerajaan  negeri,  misalnya  hak  rundingan  saksama dalam menentukan reka bentuk dan jaringan pengangkutan awam.
*Menjana  pembangunan  kawasan   yang  lebih  seimbang,  sekali   gus mencipta   bandar  sekunder  yang  produktif  di  seluruh  negara  demi mengurangkan pemusatan pembangunan di Lembah Klang.
*Mengutamakan   dasar-dasar  penjanaan pertumbuhan   tinggi serta berjangka panjang, berasaskan pemahaman ekonomi di mana kerajaan negeri berada dalam kedudukan terbaik untuk menentu     serta melaksanakan strategi sosio-ekonomi.
Dasar Afirmatif Berdasarkan Keperluan
*Menjamin   bantuan   ekonomi   dan   pengagihan   adil   kepada   semua berdasarkan keperluan.
*Membantu golongan terpinggir dari semua kaum.
*Memberi  bantuan  tunai  secara  terus  kepada  kumpulan  sasar  untuk  menghapuskan golongan miskin tegar.
*Menyediakan biasiswa pendidikan berdasarkan keperluan dan merit.
*Menjamin  mobiliti  sosial  dengan  memastikan  peluang  ekonomi  yang lebih adil dan sama rata untuk semua.
*Menggunakan  penjimatan  dari  ketirisan  dan  pembaziran  serta  jihad menentang rasuah sebagai sumber tambahan bagi program membasmi kemiskinan
Tenaga Kerja
*Memperkenalkan gaji minima untuk semua pekerja Malaysia.
*Mempertahankan  hak  pekerja  untuk  membentuk  kesatuan sekerja mengikut kesesuaian dan  pilihan  pekerja  sendiri  dan  memastikan mereka diberi hak dan perlindungan selaras dengan piawaian antarabangsa.
*Memperkenalkan  Akta  Peluang  Saksama  untuk  memastikan  peluang pekerjaan terbuka kepada semua.
*Menyokong pengusaha dan peniaga Perusahaan Kecil  dan Sederhana dengan  menyediakan  capaian  kepada  pinjaman  dan  prasarana  yang mencukupi serta mengurangkan karenah birokrasi.
*Mempermudahkan bantuan kepada nelayan dan petani untuk memacu peningkatan produktiviti.
*Menyusun  dasar  pekerja  asing  yang  bersepadu  dan  mengurangkan kebergantungan negara kepada pekerja asing.
*Menyediakan sistem sokongan kepada golongan terbabit dalam sektor ekonomi informal seperti peniaga kecil, penjaja, petani dan mereka yang bekerja sendiri.
Jaringan Perlindungan Sosial
*Memperkukuhkan   sistem   Kumpulan   Wang   Simpanan   Pekerja   dan memperkenalkan sistem pencen untuk setiap pekerja sektor swasta.
*Menubuhkan  Dana  Penamatan  Kerja  untuk  pembiayaan  sementara rakyat yang  hilang pekerjaan, subsidi untuk latihan semasa kerja dan latihan semula pekerja.
*Memperkenalkan usia tamat tempoh perkhidmatan 60 tahun bertujuan memberi peluang kepada mereka yang ingin terus menyumbang kepada masyarakat.
Perumahan
*Menubuhkan    Perbadanan Perumahan dengan mandat untuk menambahkan bilangan rumah mampu milik dan mencapai matlamat Satu Keluarga, Satu Rumah.
*Mengatasi   masalah ‘setinggan/peneroka bandar’ sebaiknya   melalui pembangunan   perumahan in situ dan/atau  perkongsian  tanah dan melalui syarat-syarat  pinjaman  yang murah bagi membantu setinggan membeli rumah mereka.
*Menyelaraskan sistem  perundingan antara‘setinggan/peneroka bandar’, pemaju  dan  pihak  berkuasa  untuk  mencapai  penyelesaian menang-menang bagi perkara-perkara berkaitan perumahan dan tanah;
*Menyediakan bantuan bagi menaik taraf rumah kos rendah dan  PPR untuk memenuhi penambahan bilangan isi rumah;
*Melabur dalam kemudahan awam di sekitar pangsapuri bagi memastikan keseimbangan dan persekitaran yang sihat.
*Menggalakkan ketelusan dan persaingan dalam sektor kewangan untuk membuat pinjaman perumahan lebih mudah dan mampu dinikmati.
*Bekerjasama dengan kerajaan negeri untuk menyemak   dasar perumahan  dan  memastikan  perumahan  kos  rendah  mampu  milik disediakan untuk mereka yang memerlukannya.
Prasarana dan Kemudahan Awam
*Menjamin  bekalan  air  bersih  dan  tarif  elektrik  dengan  harga  yang berpatutan kepada setiap keluarga di Malaysia.
*Merunding semula segala perjanjian tol dan mengkaji pembelian balik lebuhraya PLUS dengan matlamat melupuskan tol dalam jangka masa 7 tahun.
*Meningkatkan  kecekapan sistem pengangkutan awam melalui penubuhan Suruhanjaya  Pengangkutan  Awam  yang  terdiri  daripada pihak kerajaan dan wakil masyarakat.
*Memperkenalkan  sistem  separuh  tambang  bagi  warga  emas,  orang kurang  upaya,  pelajar  dan  pesara  untuk  semua  jenis  pengangkutan awam.
*Menyemak  semula  pemberian  permit  teksi  kepada  syarikat-syarikat besar  dengan  keutamaan  kepada  pengusaha  individu  dan  persatuan mereka.
*Menyediakan perkhidmatan talian jalur lebar tanpa wayar yang cekap secara percuma untuk mengurangkan jurang digital.
Alam Sekitar
*Membudayakan  amalan  kitar  semula  dengan  menyediakan  prasarana dan sistem yang menyeluruh.
*Memastikan segala aktiviti pembalakan dan penebangan hutan dijalankan secara terkawal.
*Membina asas dan kemahiran teknologi bagi untuk melicinkan peralihan kepada penggunaan sumber tenaga alternatif.
*Mengawal sebarang pembinaan di lereng bukit dan kawasan-kawasan berbahaya.
*Merendahkan kadar pelepasan karbon selaras dengan piawaian antarabangsa dan meningkatkan daya sistem ekologi untuk menyerap karbon.
Keadilan Sosial dan Pembangunan Insan
Perpaduan dan Keadilan Sosial
*Memberi  tumpuan  kepada  usaha  memperbaiki  hubungan  kaum  dan agama yang telah rosak.
*Menggembeling   tenaga   semua   pihak   yang   berkepentingan   untuk menyuburkan  sikap baik-sangka, saling hormat dan mempercayai yang memang telah begitu lama diamalkan rakyat berbilang kaum dan agama di Malaysia.
*Menggubal  Akta  Perhubungan  Kaum  bagi  menjamin  kerukunan  dan keharmonian rakyat serta tiadanya lagi diskriminasi antara kaum.
*Pakatan Rakyat akan menjana sokongan setiap peringkat masyarakat supaya berpegang teguh kepada segala prinsip dan petunjuk yang wajar dipegang oleh sebuah masyarakat yang terbuka.
*Menghapuskan amalan  politik perkauman  melalui  pelbagai  cara termasuk pendidikan, media massa, dialog dan perundingan.
*Memupuk budaya Malaysia berasaskan nilai moral dan citra unggul yang boleh  diterima  semua kaum. Ini memerlukan sikap terbuka terhadap kepelbagaian budaya yang dianuti pelbagai kaum dan puak di Malaysia. Pakatan Rakyat akan melakukan  semua  ini  dengan  mengambil  kira sejarah dan evolusi negara ini.
*Meningkatkan kebajikan Orang Asli, Orang Asal dan golongan minoriti lain di Semenanjung Malaysia,Sabah        dan Sarawak selain mempertahankan hak asasi, ekonomi dan sosial mereka.
Agama
*Mempertahankan kedudukan agama Islam sebagai agama persekutuan dan menjamin hak kebebasan beragama setiap rakyat Malaysia.
*Menganjur dialog dan rundingan antara peradaban untuk mengukuhkan persefahaman.
*Menubuhkan mekanisme yang menyeluruh untuk memberi penyelesaian yang     adil dalam kes-kes yang melibatkan pertindihan sistem perundangan  sivil   dan  syariah,  termasuk  sebuah  Suruhanjaya  Diraja untuk mengkaji semua isu-isu berkaitan dengan mendalam.
*Memperkukuhkan  pengurusan  institusi  Islam  seperti  Baitul  Mal  dan Tabung Haji  bagi memastikan ia dikendalikan dengan berkesan, cekap dan memenuhi matlamat.
*Memastikan kawasan yang sesuai untuk tempat ibadat dan pusara bagi semua penganut agama.
Pendidikan
*Menjadikan  sekolah  kebangsaan  sebagai  peneraju  sistem  pendidikan negara.  Memastikan  sokongan  dan  pembiayaan  secara  adil  kepada sekolah-sekolah  agama  rakyat,  sekolah  kebangsaan  Cina  dan  Tamil, sekolah  mubaligh,sekolah  vokasional dalam  usaha bersama untuk meningkatkan taraf pendidikan negara.
*Mengimbangi  penekanan  kepada  sistem  peperiksaan  dengan  sistem pembelajaran berasaskan pemikiran kritis dan            analitikal dengan matlamat mencari kebenaran.
*Memastikan setiap  pelajar  yang  berkelayakan  mendapat  tempat  di institusi pengajian tinggi awam tanpa mengira latar belakang.
*Meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1974 demi mewujudkan iklim  yang  kondusif  dalam  bentuk  jaminan  kebebasan  akademik  dan autonomi universiti  ke  arah   mempertingkatkan   mutu   pendidikan setanding dengan negara-negara maju.
*Memastikan perlantikan naib canselor, rektor, dan lain-lain penjawat tertinggi   akademik  dilakukan  berdasarkan  kelayakan  dan  kelulusan Majlis Senat.
*Memperbaiki mutu dan kemudahan sekolah yang daif di pedalaman di Sabah dan Sarawak.
*Meningkatkan mutu pendidikan guru bagi setiap peringkat sekolah dan menambah jumlah guru terlatih mengikut permintaan.
*Menyediakan peluang latihan peringkat tinggi untuk guru dan pensyarah supaya pengetahuan dan kemahiran profesional mereka sentiasa selaras dengan masa.
*Mengkaji   kembali   skim   perkhidmatan   guru   dan   menambah   skim rangsangan bagi mereka yang mengajar di pedalaman.
*Menyediakan  biasiswa  berasaskan  merit  dan  bantuan  kewangan  lain berasaskan  keperluan  dengan  keutamaan  kepada  pelajar  miskin  dari kawasan luar bandar dan pedalaman.
*Menekankan betapa mustahaknya pelajar menguasai pelbagai bahasa termasuk  Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Cina sebagai bahasa- bahasa utama dunia dan juga bahasa-bahasa ibunda.
*Menyediakan tempat dan latihan kepada mereka yang keciciran.
*Meluaskan skop Lembaga Pentauliahan Kebangsaan untuk memantau dan mencadangkan pengiktirafan sijil, diploma dan ijazah dari dalam dan   luar negara   yang   memenuhi piawaian akademik yang  boleh diterima  termasuklah sijil UEC danDiploma   Muadalah (diploma berkembar).
Wanita Dan Institusi Keluarga
*Menggubal akta bagi memastikan golongan wanita mendapat layanan dan yang adil dalam segala bidang.
*Memberi penekanan ke arah meningkatkan Kadar Guna Tenaga bagi Wanita   kepada   tahap  60%  dalam  tempoh  10  tahun  akan  datang berbanding 46% sepanjang tempoh 20 tahun yang lalu.
*Memperuntukkan 30% perwakilan wanita dalam semua barisan pimpinan politik dan kerajaan.
*Menangani segala bentuk keganasan terhadap wanita dan anak-anak dengan  hukuman  yang  lebih  berat  dijatuhkan  ke  atas  pesalah  serta memastikan keberkesanan pusat krisis di setiap hospital dan balai polis.
*Memastikan  kewujudan  sistem  sokongan  dan  bantuan  seperti  pusat jagaan  kanak-kanak dan sebagainya untuk ibu yang bekerja di pejabat kerajaan dan sektor swasta.
*Memberikan bantuan untuk meringankan beban keluarga ibu tunggal yang miskin dan memerlukan.
*Mengambil  kira  perspektif  gender  dalam  merangka  belanjawan  dan dasar-dasar negara.
*Memperkenalkan   program   kepekaan   jantina   ke   dalam   kurikulum sekolah.
*Mengiktiraf peranan suri rumah di dalam pengukuhan institusi keluarga dan sumbangannya kepada pembangunan masyarakat dan negara.
Golongan Muda
*Menjamin peluang dan hak sama rata serta adil untuk golongan muda dari seluruh lapisan masyarakat bagi merealisasikan potensi diri.
*Memastikan  supaya  tiada  seorang  belia  akan  dibiarkan  mengakhiri pendidikannya tanpa peluang memperolehi kelayakan atau latihan yang secukupnya  untuk  menyumbang  terhadap  ekonomi  kemahiran  tinggi negara.
*Mengiktiraf kepentingan peranan dan sumbangan oleh golongan muda melalui  perkongsian  pendapat  secara  jujur  dengan  gerakan-gerakan belia, khususnya  dalam  isu berkepentingan ke atas kehidupan mereka serta hala tuju negara.

Keselamatan
*Menjadikan polis bebas  dan  profesional   serta   mengembalikannya kepada misi asal untuk mencegah jenayah dan memastikan keselamatan awam.
*Merombak pengagihan tenaga polis supaya bilangan tenaga polis yang cukup ditugaskan untuk membanteras jenayah.
*Melengkapkan pihak polis dengan peralatan dan latihan yang terkini dalam usaha membanteras jenayah.
*Melaksanakan  semua  saranan  Suruhanjaya  Diraja  Penambahbaikan Perjalanan   dan   Pengurusan  Polis,  termasuk  penubuhan  IPCMC  dan penambahbaikan kebajikan polis yang giat berbakti kepada negara.
*Memperbaiki keadaan perkhidmatan pasukan polis khususnya peringkat bawahan bagi meningkatkan prestasi dan moral.
*Memperkukuhkan peranan masyarakat dalam pencegahan dan pembanterasan jenayah melalui program komuniti.
*Menangani  dengan  strategik  dan  tuntas segala  masalah  sosial  yang menjadi punca kepada jenayah.
Kesihatan
*Menimbangkan penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan   Kesihatan bertujuan  peningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan awam supaya lebih setanding dengan perkhidmatan sektor swasta.
*Menjamin  perkhidmatan kesihatan  awam  yang  cekap, meluas dan bermutu kepada semua rakyat, pada kadar yang munasabah.
*Meningkatkan  skim  ganjaran  untuk  kakitangan perubatan  di  hospital awam.
*Memeriksa dengan teliti keadaan kemudahan penjagaan kesihatan yang telah diswastakan bagi melindungi kepentingan rakyat.
Kebudayaan
*Menjamin  kebebasan  pengucapan  penghasilan  karya  melalui  semua medium.
*Hak  untuk  mengadakan  persembahan  atau  pertunjukan  seni-budaya tanpa  sekatan  dengan keyakinan  awal bahawa setiap pengkarya ada tanggungjawab diri dan sosial mereka.
*Pautan utuh terhadap akar kemurnian kebudayaan tradisi sendiri wajar ditambahkuat dengan kesediaan menjadi tidak canggung untuk menerima unsur murni kebudayaan luar yang bersifat sejagat daripada bangsa, benua dan faham kepercayaan manapun.
Hubungan Persekutuan-Negeri dan Dasar Luar Negara Sistem Persekutuan
*Menjamin  royalti  sebanyak  20%  daripada  hasil  petroleum  kepada kerajaan  negeri dengan matlamat membasmi kemiskinan di kalangan rakyat.
*Memulangkan  sebahagian  daripada  kutipan  cukai  dari  setiap  negeri kepada negeri tersebut berdasarkan pengagihan yang adil.
*Menambah geran per kapita untuk negeri-negeri.
Sabah dan Sarawak
*Memastikan khazanah negeri Sabah dan Sarawak dinikmati sepenuhnya oleh rakyatnya dengan memperuntukkan royalti 20% daripada pendapatan petroleum mereka.
*Menubuhkan Suruhanjaya Diraja demi mencari  jalan penyelesaian terbaik untuk isu pendatang asing.
*Menjamin hak Tanah Adat Orang Asal tidak dicabuli oleh mana-mana pihak.
*Menghentikan  dengan serta-merta penindasan  terhadap rakyat kawasan pedalaman akibat kegiatan ekonomi yang tidak beretika.
Dasar Luar Negara
*Memelihara  kepentingan  negara  dengan  menjadi  warga  dunia  yang bertanggungjawab   di   dalam   menghormati   hak   asasi,   memelihara prinsip-prinsip  demokrasi dan menjunjung permuafakatan, perjanjian, pengisytiharaan  dan  persetujuan  antarabangsa,  yang  sejajar  dengan nilai-nilai keadilan.
*Aktif menjadi pelopor dan peneraju dialog antara peradaban.
*Mengukuhkan  kerjasama  diplomatik  dan  perdagangan  antarabangsa dengan rakan-rakan serantau terutamanya anggota-anggota Asean.
*Memperkukuhkan  lagi  peranan  Malaysia  dalam  organisasi-organisasi antarabangsa.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR