Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Thursday 27 September 2012

Populariti DS Najib dan BN Merosot Menjelang Bajet 2013 Esok?

ARASHY AZIM
27 September 2012
Kajian: Jangkaan BN menang PRU13 susut
Jangkaan BN menang PRU ke-13 susut di peringkat nasional dan menguasai Putrajaya.
 
ANALISIS - Di sebalik siri teka-teki, spekulasi dan bayangan, Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sudah pasti lewat, sekurang-kurangnya bukan sehingga akhir November. Di celah-celah perkembangan itu, populariti Barisan Nasional (BN) kemungkinan menurun lagi jika PRU13 terus 'tertangguh', demikian menurut penganalisis.

Penemuan Pusat Kajian Pilihan Raya dan Demokrasi Universiti Malaya (Umcedel) menunjukkan jangkaan BN akan menang pada PRU13 merosot. Ia hasil kajian perbandingan Mac-April dan September tahun ini.

Esok, Datuk Seri Najib Tun Razak akan  membentangkan bajet keempatnya sejak dilantik menjadi Perdana Menteri.

"Kajian pertama dilakukan pada bulan Mac dan April, dan kajian pada bulan September menunjukkan populariti menurun kerana apabila semakin lambat pilihan raya dilakukan, makin banyak isu berkaitan BN akan timbul diantara tempoh tersebut," kata Prof. Madya Dr. Shaharuddin Badaruddin, pensyarah Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara.

Risiko tinggi akan dihadapi oleh BN jika mereka melambatkan pilihan raya kerana kemungkinan Pakatan Rakyat (PR) akan mengambil kesempatan sebelum adanya pilihan raya untuk menimbulkan beberapa isu.

“Jika dilihat, Pakatan Rakyat sudah lama bersedia. Jika makin lambat pilihan raya dibuat, kemungkinan banyak isu akan timbul dan ini akan memberikan risiko terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib," ujar Shaharuddin.

Beliau turut mengulas populariti BN meningkat dalam kajian dibuat pada Mac-April lalu berikutan daripada Program Bantuan Rakyat 1Malaysia, serta pengenalan Klinik Rakyat 1Malaysia yang dapat mengurangkan beban rakyat berbelanja ketika itu malah tumpuan kembali terarah terhadap beberapa isu.

“BN hanya popular sebaik sahaja beberapa bantuan diberikan seperti BR1M, dan sebagainya.

"Namun sekali lagi kajian yang dilakukan pada  September menunjukkan penurunan, jadi ia satu indikasi menyatakan bahawa rakyat sudah melupakan bantuan kerajaan selepas beberapa kejadian berlaku seperti Bersih, dan sebagainya," tambah beliau.

Beliau turut menyatakan bahawa BN perlu melakukan sesuatu dengan segera bagi meneruskan popularitinya di kalangan rakyat supaya kempen BN untuk kekal di Putrajaya akan mengubah segala senario yang berlaku.

Sementara itu, seorang lagi penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Mohd. Azizuddin Mohd. Sani menyatakan bahawa kajian yang dilakukan tidak menggambarkan secara keseluruhan pendapat rakyat di negara ini.

Ini kerana ia dibuat sebelum pilihan raya yang tidak diketahui bila akan berlangsung.

"Secara amnya, untuk melihat peratusan sokongan tidak boleh bergantung kepada kajian juga. Kita perlu melihat peratusan sokongan di saat akhir pengundi... kesan perbezaan rakyat bukan pada sokongan masyarakat," ujar Azizuddin.

Apabila ditanya tentang kemungkinan peratusan populariti menurun akibat daripada beberapa isu yang terjadi antara Mac dan September, Azizuddin berkata:

"Memang benar, peratusan populariti menurun setelah beberapa kejadian berlaku dan nampaknya bantuan seperti BR1M dalah tindakan jangka pendek, bukannya jangka panjang."

Tambah beliau, jika benar ingin melihat sokongan rakyat sama ada akan meningkat ataupun menurun, Bajet 2013 bakal menentukan.

"Sokongan rakyat bergantung kepada Bajet 2013 yang akan dibentangkan pada Jumaat ini... ia juga bergantung kepada 'tawaran' yang bakal diberikan oleh BN dan apa yang boleh diberikan Pakatan Rakyat," katanya.

"Namun kita melihat kepada BN kerana mereka mempunyai kelebihan iaitu mereka mempunyai modal untuk melaksanakannya berbanding dengan Pakatan Rakyat," ujarnya lagi.

Sementara itu, pensyarah politik Universiti Sains Malaysia, Prof Dr Ahmad Atory Hussain menyifatkan kajian yang dilakukan tidak boleh diterima sepenuhnya kerana mengambil kira soal responden yang tidak mencukupi iaitu sebanyak 1,536.

"Kalau untuk mendapatkan kesahihan, responden yang sepatutnya adalah satu peratus daripada 10 juta penduduk rakyat Malaysia iaitu sebanyak 100,000 responden diperlukan," ujar Ahmad Atory.

Namun, jika hasil kajian itu diambil kira, tiada sebab untuk menentukan populariti BN kerana pelbagai faktor perlu diambil kira antaranya Bajet 2013 yang bakal dibentang esok.

Apabila ditanya tentang kelewatan mengadakan pilihan raya menjadi antara faktor populariti BN menurun, katanya: "Pada pandangan saya, kerajaan menganggap masa itu emas."

"Dan, mereka akan menggunakan masa yang ada untuk melakukan pembangunan dalam tempoh lima tahun... untuk apa kerajaan ingin mengadakan pilihan raya terlalu awal, pembangkang memang sentiasa nak adakan cepat sebab nak rampas Putrajaya," ujar beliau.

Ramai menganggap susulan ganjaran dan insentif diumumkan dalam Bajet 2012, BN berada di tahap sokongan tinggi Jun lalu iaitu sebelum bermulanya Ramadan. Kini, selain insentif baru diperlukan, BN dan Najib juga memerlukan masa untuk menyegarkan sokongan pengundi.- SINAR HARIAN.

100,000 Rumah Mampu Milik Di Dalam Bandar Jika Pakatan Rakyat Memerintah


SHAH ALAM, 27 SEPT : Kerajaan Pakatan Rakyat (Pakatan) akan membina 100,000 unit rumah mampu milik di bandar-bandar utama dalam penggal pertama pentadbirannya sebagai Kerajaan Persekutuan.

Menurut belanjawan alternatif Pakatan 2013 yang diterbitkan semalam, gagasan itu akan melaksanakan perancangan tersebut dengan suntikan dana RM5 bilion kepada Lembaga Perumahan Negara (LPN).
Suntikan tambahan RM 2 bilion akan diberi setiap tahun dari tahun kedua hingga kelima bagi menyediakan dana kewangan untuk pelaksanaan projek perumahan awam berkenaan.

Ia adalah salah satu penekanan yang akan diambil Pakatan menerusi belanjawan berjumlah RM 234 bilion yang diterbitkan semalam oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menyediakan rumah mampu milik merupakan penekanan khusus yang diberikan demi membela nasib rakyat yang selama ini terbeban dengan harga rumah yang melambung di pasaran ketika ini.

Bagi menangani masalah harga perumahan ini Pakatan merancangan untuk melaksanakan pelbagai projek perumahan mampu milik di seluruh negara yang berharga antara RM 130,000 hingga
RM 300,000.

Inisiatif rumah mampu milik akan diuruskan dengan menubuhkan  LPN yang akan menggantikan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) dan Perbadanan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang dilihat tidak memaikan peranan.

Pakatan juga akan mengamalkan konsep bina-dan-jual bagi mengatasi risiko perumahan terbengkalai yang telah merugikan kira-kira 79,000 pembeli.

Dasar ini akan dilaksanakan secara berperingkat untuk semua projek perumahan kos sederhana rendah berharga RM 300,000 dan ke bawah.

Pakatan juga akan memperkenalkan konsep “social renting” atau penyewaan untuk tujuan sosial bagi memenuhi keperluan perumahan untuk golongan isi rumah di bawah RM 1,500 sebulan.

Di samping itu, konsep perkongsian pemilikan juga akan diperkenalkan untuk mereka yang kurang kemampuan kewangan untuk membeli rumah.

Di bawah konsep ini, pembeli akan memiliki 25 peratus daripada harga rumah, manakala nilai yang selebihnya, iaitu 75 peratus, akan dimiliki oleh agensi kerajaan.- http://www.selangorku.com/



No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR