Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Sunday, 12 August 2018

Bulan Pengorbanan

Assalammualaikum

Selamat bertamu di Bulan Zulhijjah

Selamat berbahagia tetamu tetamu Allah

Selamat bekorban dan meningkatkan pengorbanan

Hayati Firman Allah swt :

لْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ


(Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats, berbuat fasik dan berbantah-bantahan di dalam masa mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, niscaya Allah mengetahuinya. Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal.
Al Baqarah 2: 197

Sunday, 27 May 2018

Ke manakah Menghilangnya Pengganas Komunis dan Keturunannya?

Pengorbanan Dalam Kenangan Jalan Raya Timur Barat (1970-1982)’.

Hari ini genap 44 tahun peristiwa pengeboman 68 jentera pembinaan Jalan Raya Timur Barat. Sempena peristiwa itu,kita imbas kembali kisah serta pengorbanan kakitangan JKR.Moga jasa mereka yang terkorbanterus dikenang dan dirahmati Allah.Alfatihah

LEBUHRAYA Timur Barat yang menghubungkan Gerik, Perak dengan Jeli, Kelantan sudah 36 tahun dibuka kepada lalu lintas.

Bagi kebanyakan kita, lebuh raya sepanjang 125 kilometer yang beroperasi mulai Julai 1982 ini hanyalah sekadar laluan yang memendekkan perjalanan dari Utara ke pantai Timur, khususnya Kelantan.

Tetapi lebih daripada itu, ia adalah lambang kegigihan dan pengorbanan generasi dahulu untuk keselesaan generasi masa kini dan akan datang. Pembinaannya diwarnai dengan air mata, penderitaan, kesusahan dan cabaran dengan pengganas komunis sentiasa memberi ancaman.

Lebuh raya ini membolehkan pemandu dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak Utara menuju  ke Kelantan tanpa perlu turun ke Selatan melintasi beberapa negeri untuk sampai ke destinasi. Mereka hanya perlu memasuki Gerik dan menggunakan lebuh raya ini untuk ke sana, begitu juga sebaliknya. Jarak perjalanan menjadi lebih dekat dan banyak masa dijimatkan.

Pembinaan Lebuhraya Timur Barat mempunyai strategi serampang dua mata. Pertama, memberi kemudahan dan keselesaan kepada pengguna memendekkan jarak perjalanan serta menjimatkan masa. Kedua, untuk mengekang kegiatan pengganas komunis khususnya di kawasan Gerik.

Menelusuri lebuh raya ini akan membangkitkan kenangan pahit yang tercatat dalam lipatan sejarah betapa air mata tumpah dan jerih perih yang terpaksa dilalui oleh para pekerja dan Jabatan Kerja Raya (JKR) yang diamanahkan oleh kerajaan melaksanakan pembinaan lebuh raya tersebut.

ANCAMAN

Ketika ancaman komunis antara tahun 1967 hingga mereka meletakkan senjata di bawah Perjanjian Haadyai pada 2 Disember 1989, Gerik adalah kawasan hitam. Kawasan keselamatan (security area) ini sentiasa dikawal dan diawasi oleh pasukan keselamatan demi melindungi penduduk daripada ancaman komunis.

Dalam usaha memerangi pengganas komunis, khususnya di kawasan Gerik dan sekitar seperti Keroh (Pengkalan Hulu) dan Baling, perdana menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra,  mencetuskan idea pembinaan Lebuhraya Timur Barat pada 1967.

Matlamat pembinaannya adalah menjadikan lebuh raya itu `lebuh raya pertahanan’, sebagai salah satu strategi melumpuhkan pergerakan komunis.

Ini sejajar dengan usaha kerajaan ketika itu memperkenalkan Program Keselamatan dan Pembangunan (Kesban) yang memberi penekanan kepada hal ehwal ketenteraan dan awam.

Melalui program ini kerajaan merancang pelbagai strategi memerangi komunis dengan melaksanakan projek-projek pembangunan khususnya di kawasan luar bandar. Antaranya pembinaan jalan, sekolah, hospital, klinik kesihatan serta kemudahan awam seperti elektrik dan bekalan air.

Pembinaan Lebuhraya Timur Barat yang bermatlamat menghapuskan rangkaian hubungan komunis termasuk dalam skop ini. Apabila kawasan belantara di sepanjang lebuh raya yang dicadangkan itu dibersihkan, tempat persembunyian dan laluan komunis akan terjejas. Ini memudahkan operasi tentera menggempur serta memusnahkan kedudukan mereka, di samping memutuskan laluan mereka melarikan diri ke Thailand.

Kerja-kerja pembinaan bermula pada 1970 di bawah kendalian JKR. Pastinya ia tugas yang sukar dan mencabar kerana kedudukan muka bumi yang berbukit bukau, bergunung-ganang, berlurah dan berbatu batan merentasi laluan pembinaan yang dicadang, selain hutan belantara yang tebal.

Lebuh raya ini melalui dua banjaran utama itu Banjaran Bintang dan Banjaran Titiwangsa.

Komunis adalah ancaman utama projek pembinaan ini. Mereka memberi tentangan, mengganggu dan mensabotaj dalam usaha menggagalkan projek berkenaan. Mereka juga mendatangkan kemudaratan, kemusnahan dan kesusahan kepada para pekerja serta membinasakan peralatan yang digunakan.

Untuk melindungi pekerja dan peralatan, pihak tentera mengadakan kawalan ketat di lokasi pembinaan. Pos tentera diwujudkan pada setiap kilometer laluan pembinaan. Pembinaan lebuh raya dijalankan serentak dari arah Gerik dan dari Jeli.

TERKORBAN

Pada peringkat awal, pembinaan dijalankan dalam keadaan serba kekurangan. Pekerja dan peralatan yang digunakan tidak mencukupi. Hanya pada awal 1973 peralatan dan pekerja sepenuhnya diperoleh bagi membolehkan pembinaan berjalan lancar.

Dua buah Kem Pangkalan (Base Camps) diwujudkan, sebuah di Gerik dan sebuah lagi di Jeli. Di kem inilah keseluruhan tenaga kerja dan kaum keluarga mereka yang terlibat dalam pembinaan lebuh raya itu ditempatkan. Kem Pangkalan di Gerik masih wujud. Sebahagian daripadanya masih berpenghuni tetapi ada bangunan ditinggalkan usang tidak didiami.

Tugas penerokaan awal amatlah sukar, dimulai dengan pembinaan laluan ke kawasan pembinaan, diikuti dengan menebang dan membersihkan hutan. Apabila kerja-kerja pembinaan bertambah rancak dan jarak perjalanan antara kem pangkalan ke lokasi pembinaan semakin jauh, kem-kem baru dibina berhampiran kawasan pembinaan.

Dalam susah payah inilah juga komunis terus memberi ancaman, mensabotaj dan menyerang hendap. Kawalan keselamatan diperketat dan operasi memburu komunis terus menerus dilancarkan menerusi `Ops Pagar’ yang dijalankan sepanjang tempoh pembinaan lebuh raya ini.

Dalam serangan komunis pada 23 Mei 1974 sebanyak 63 jentolak diletup dan dimusnahkan. Serangan bermula dari pukul 8 malam sehingga pagi.

Kemusnahan ini bukan sahaja menyebabkan kerugian tetapi menyebabkan kerja-kerja pembinaan tergendala seketika.

Lebih menyedihkan, dalam satu lagi serangan pada 27 Ogos 1974,  tiga pekerja JKR terkorban dan ada yang tercedera. Serangan hendap ini berlaku ketika para pekerja yang menaiki lori dari Kem Pangkalan di Gerik dalam perjalanan ke Banding, dengan diiringi oleh trak tentera.

Mereka yang terkorban hanya dikenali sebagai Ismail, Husin dan Ali.

Peristiwa menyayat hati ini menggambarkan betapa air mata, duka dan ancaman menjadi sebahagian daripada kisah di sebalik pembinaan lebuh raya ini. Jumlah ini tidak termasuk mereka yang terkorban kerana kemalangan semasa bekerja. Sesungguhnya inilah pengorbanan tidak ternilai yang telah mereka sumbangkan demi keselesaan dan kemudahan generasi masa kini dan akan datang.

KOS

Kesukaran pembinaan lantaran hutan belantara, rupa bumi yang berbukit bukau serta batu batan dan lembah, ditambah ancaman komunis menjadikan tempoh pembinaan menjangkau selama 12 tahun.

Kosnya juga meningkat daripada bajet awal sebanyak RM85 juta. Lebuh raya sepanjang 125 kilometer antara Gerik dengan Jeli ini akhirnya disiapkan dengan kos RM396 juta dan dibuka kepada lalu lintas mulai 1 Julai 1982.

Memandangkan lebuh raya ini dalam kawasan keselamatan, pihak tentera terus mengawal laluan keluar-masuk lebuh raya ini selepas dibuka. Pengguna hanya dibenarkan melalui lebuh raya ini pada waktu siang atas faktor keselamatan. Tiada kenderaan dibenarkan melalui lebuh raya ini selepas pukul 6 petang dari kedua-dua belah hala Gerik dan Jeli.

Jika dari arah Gerik, pos kawalan tentera pertama terletak di Kem Sungai Rui. Apabila sampai di pos ini, selepas pukul enam, pengawal tentera akan bertanya arah tujuan. Jika hendak ke Felda Bersia (lebih kurang tiga kilometer dari pos ini), pemandu dibenarkan masuk. Jika hendak ke Jeli mereka akan diminta berpatah balik.

Jika pemandu membuat helah, mereka tidak akan terlepas kerana ada satu lagi pos kawalan keselamatan selepas simpang Felda Bersia. Tiada siapa dibenarkan melintasi sekatan ini yang ditutup sepenuhnya selepas pukul enam petang. Kawalan tentera ini akhirnya dihentikan pada 1989 berikutan termetrainya perjanjian damai di Haadyai dan anggota Parti Komunis Malaya (PKM) meletakkan senjata dan menyerah diri.

MEMPESONAKAN

Merentasi Lebuhraya Timur Barat memang menyejukkan mata dengan pemandangan hijau di sekeliling serta melalui lereng-lereng bukit. Terdapat lima jambatan di sepanjang lebuh raya ini iaitu Jambatan Sungai Rui (256 meter), Jambatan Tasik Temenggor (sebelah barat sepanjang 880 meter), Jambatan Tasik Temenggor (sebelah timur sepanjang 640 meter), Jambatan Hulu Sungai Pergau sepanjang 159 meter dan Jambatan Hilir Sungai Pergau sepanjang 158 meter.

Selain itu terdapat lima kawasan Rawat dan Rehat (R&R) di sepanjang lebuh raya iaitu di Perah (Gerik), Pulau Banding, Air Banun, Titiwangsa (1,050 meter di atas paras laut) dan Tasik Pergau.

Pemandangan yang mempesonakan sudah pastinya di Tasik Temenggor Banding (Tasik Banding), tasik buatan manusia yang luas terbentang dan airnya yang hijau jernih, terbentuk hasil pembinaan Empangan Temenggor. Tasik ini juga kini menjadi tempat memancing dan pelbagai aktiviti sukan air yang popular.

Tidak jauh dari Tasik Banding iaitu di Kem Sri Banding, terletak satu dataran dikenali sebagai Dataran Juang milik Tentera Darat. Di dataran ini diabadikan nama-nama 116 anggota tentera yang terkorban sepanjang konfrantasi dengan komunis antara tahun 1968 hingga 1989.  Selain itu dicatatkan juga keberanian beberapa anggota tentera yang tidak menghiraukan keselamatan diri menentang komunis habis-habisan hingga gugur sebagai bunga bangsa.

GAJAH

Mereka yang melalui lebuh raya ini juga perlu awas dengan kehadiran gajah liar, tambahan di waktu malam. Jika terserempak dengn kumpulan gajah ini biarkan saja mereka berlalu sebelum meneruskan perjalanan. Jangan sekali-kali membunyikan hon kerana ini akan mengejutkan gajah-gajah tersebut yang mengakibatkan mereka menyerang pemandu.

Ada pada waktu-waktu tertentu kumpulan gajah ini akan tidur di atas jalan tar untuk memanaskan badan mereka. Haba panas yang terperangkap di dalam batu tar di siang hari digunakan sepenuhnya oleh gajah pada waktu malam.

Pembinaan Lebuhraya Timur Barat ini adalah lambang kegigihan dan pengorbanan generasi dahulu, khususnya pihak JKR dan para pekerja yang tabah meneruskan pembinaan sekalipun berdepan cabaran kerja yang amat sukar dan berisiko tinggi.

Titisan air mata mereka dahulu membawa kesenangan kepada generasi masa kini. Bukan sahaja perjalanan antara pantai Barat dan pantai Timur semakin dekat, ia juga berjaya mengekang kegiatan pengganas komunis. Mungkin generasi sekarang tidak akan dapat menghayati atau memahami erti pengorbanan ini. Bagi mereka lebuh raya tersebut hanyalah laluan yang dibina bagi memudahkan perjalanan mereka dengan selesa dan pantas.

Penderitaan dan pengorbanan para pekerja di sebalik pembinaan Lebuhraya Timur Barat ini  diabadikan dalam bentuk sebuah tugu peringatan berhampiran Kem Sri Banding. Di lokasi inilah komunis melancarkan serang hendap yang memusnahkan 63 jentolak dan membunuh tiga pekerja JKR.

MENYAYAT HATI

Catatan pada tugu peringatan tersebut sangat menyayat hati, sangat mengusik kalbu. Juga terdapat papan tanda mengandungi gambar-gambar dan penerangan ringkas mengenai serangan komunis berkenaan serta proses pembinaan lebuh raya berhampiran tugu tersebut.

Diperturunkan tulisan pada batu ingatan tersebut yang bertajuk;  `Pengorbanan Dalam Kenangan Jalan Raya Timur Barat (1970-1982)’.

“Jalan Raya Timur Barat (Gerik-Jeli) telah dibuka pada lalu lintas pada 1 Julai 1982. Banyak nyawa telah terkorban semasa kerja pembinaan dilaksanakan mulai tahun 1970.  Ada yang terkorban semasa kemalangan di tempat kerja dan ada yang diserang oleh pengganas komunis.

“Di lokasi ini 63 buah mesin jentolak tanah telah diletupkan oleh pengganas komunis pada 23 Mei 1974. Di lokasi ini juga tiga nyawa pekerja JKR telah terkorban dan beberapa lagi cedera dalam serangan pengganas pada 27 Ogos 1974. Beberapa serangan lain juga telah berlaku di sepanjang jalan raya yang melibatkan pekerja JKR dan anggota pasukan keselamatan. Kita memperingati semua yang telah berkorban nyawa bagi menjayakan pembinaan Jalan Raya Timur Barat ini. Sila sedekahkan Al-fatehah kepada orang-orang yang terkorban di sini.”

Sejajar dengan Rancangan Pembangunan Rangkaian Lebuhraya Malaysia 1993,  Lebuhraya Timur Barat disambung selari dengan pembinaan Lebuhraya Butterworth-Kulim. Titik penghujung lebuh raya tersebut di persimpangan Sungai Seluang menjadi titik permulaan Lebuhraya Butterworth-Kulim.

Bahagian Kulim-Baling dibina dahulu diikuti bahagian akhir dari Titi Karangan ke Gerik di mana lebuh raya sambungan itu bertemu dengan Lebuh raya Timur Barat yang asal. Pembinaan bahagian akhir ini bermula pada 2001 dan siap pada 2005. Jarak antara Kulim dengan Gerik ialah 125 kilometer melalui lebuh raya sambungan ini.

#mkn#jkr*gov *woklong #

Masih Hebat Orang Tua Ini

Perlawan pusingan kedua antara PAS dan Tun Mahadir @PH/BN 2.0.

PAS sudah berpengalaman berhadapan dengan Tun, perlawanan kali ini adalah pusingan kedua, pusingan pertama berlansung selama 22 tahun, Tun telah gunakan seluruh kekuatan yang ada namun gagal memberikan pukulan tko kepada PAS, PAS tetap meneruskan perlawanannya meskipun Tun diganti oleh pemain lain yang lebih segar.

PRU 14 menyaksikan Tun sekali lagi beraksi tetapi mewakili ph@BN 2.0 bukan lagi umno tulin, libasan Tun masih berbisa namun bukan PAS yg terkena libasannya tapi Umno parti lama Tun yang tko, terduduk dan kehilangan gigi. PAS masih seperti dulu dan sehingga kini terus menyambung perlawan dengan Tun dipusingan kedua ini.

PAS kenal siapa Tun dan tau gerak geri serta pukulan maut untuk dia rebahkan lawannya. Dia pernah rebahkan Anwar Ibrahim yg dianggap sebagai saingan politiknya didalam umno, libasannya menyebabkan anwar Ibrahim merengkok dalam penjara diatas tuduhan liwat, walaupun pada awalnya orang tak percaya namun Tun berjaya menjadikan orang sentiasa menyebut bahawa anwar ibrahim dipenjarakan kerana kesalahan meliwat.

Tun juga berjaya melahirkan legasinya Najib Razak untuk meneruskan pukulannya terhadap anwar ibrahim sehingga akhirnya sekali lagi anwar dipenjarakan atas tuduhan yang sama tetapi melibatkan orang lain pula lalu merengkoklah anwar dalam penjara Sg Buluh atas tuduhan yang memalukan ini, ini hebatnya libasan Tun.

Tun bukan takde kelemahan, bukan takde skandal tapi banyak..skandal BMF, Forex, perwaja dan lain2, termasukkan isu yang meletakkan nama Tun sebagai pemimpin yang mahazalim iaitu isu Memali, tapi Tun dapat tutup semua itu kerana Najib Razak tak buat kepada dia sewaktu jadi PM sebagaimana Tun buat kepada Najib Razak ketika Tun diangkat menjadi PM.

Bezanya bila Najib Razak jadi PM Tun masih lagi Umno dan Najib Razak juga Umno, maka tak mungkin Najib akan buat tindakan terhadap Tun sebab sama-sama Umno, bila Tun jadi PM kali kedua, Tun lerahkan habis seluar Najib Razak disebabkan Tun ketika itu bukan Umno lagi, kalau Najib itu PH pastinya apa jua keburukan Najib akan Tun sembunyikan sebagaimana Tun sembunyikan kejahatan pemimpin Ph sekarang.

Yang menariknya kali ini regu Tun masih sama sebagaimana regu Tun lawan PAS round pertama, mungkin Tun rasa tak berpadanan keseorangan, maka regunya telah disucikan sebagaimana Tun disucikan oleh Ph setelah dia dimandikan dengan air suci kolam gabungan Pan, pkr dan dap,  Maka Tun dianggap tidak lagi bersalah kerana menuduh anwar meliwat dan ia telah dianggap luka kecil sahaja.

Kesalahan Tun dalam skandal BMF, Firex dan lain2 juga dianggap suci, semua pemimpin selain ph yg berharta dianggap tamak manakala kekayaan Tun dan anak-anaknya dianggap zuhud oleh Ph kerana Tun telah suci. Inilah kehebatan Tun yg tiada pada orang lain, LKS, LGE dan Anwar yang seketika lancang mulutnya mengecam Tun akhirnya terpaku dibuku lali Tun.

Satu-satunya parti yang paling lama menentang Tun ialah PAS, dendam Tun pada PAS sampai tua, mudah-mudahan tidaklah sampai ke mati, sebab bimbang juga mati dalam keadaan menentang perjuangan Islam. Masa Tun terdesak dan tersedak dulu Tun diberikan ruang oleh PAS utk berceramah diatas pentas PAS. Tapi Tun jenis tak kenang jasa sama macam Anwar Ibrahim juga.

Tun marah sangat kat PAS sebab PAS satu-satunya pasti yang tak pernah tunduk pada Tun, dipusingan pertama Tun dah buat serangan bertubi terhadap PAS, puncak kemarahan dan kebencian Tun hingga sanggup membunuh ahli dan penyokong PAS diMemali, tapi ahli PAS masih tegar menentang kezaliman Tun.

Sehingga ketika Tun sertai PH pun dia tetap serang PAS bahkan tentera Ph kelihatan lebih banyak menyerang PAS daripada menyerang Umno, akhirnya serangan bertubi keatas PAS menyebabkan parti lama Tun yang terduduk, PAS tetap diposisinya malahan menapak sedikit lagi kehadapan.

Tun dah jadi PM bagi kali yang kedua, mencatat sejarah PM tertua dan terkedua kali jadi PM. Pusingan kedua ini apa pula startegi Tun untuk musnahkan PAS, Tun menjadi melayu yang lupa tentang puisi sendiri sehingga Tun lupa bahawa PAS yang Tun lawan sejak mudanya ini adalah parti Islam, parti yang dasarnya adalah Al Quran, Hadis, Ijma dan Qias. 

Tun pastinya tidak lupa bahawa PAS ni bukan Tuhan, sebab itu Tun sangka Islam yang PAS bawa ni boleh dihapuskan, cuma yang Tun mungkin lupa bahawa ialah Islam ni agama yang diturunkan oleh Allah swt bukan diturunkan oleh PAS, PAS cuma menjadikan agama sebagai matlamat perjuangannya. Tun rasa dia kuat untuk kalahkan PAS sehingga Tun lupa nak ukur antara kekuatan dia dan kekuatan Allah swt yang telah menurunkan Islam dan memelihara nya dan yang menjadi dasar kepada perjuangan PAS.

Subki Latiff.

Sunday, 13 May 2018

ANALISA 72 JAM KERAJAAN PAKATAN HARAPAN DAN TUN MAHATHIR


Baru tiga hari menjadi kerajaan, pemimpin Pakatan Harapan (PH) perlu segera menyemak kembali tindak-tanduk mereka yang memberi isyarat meresahkan.  Jelas sekali rakyat yang dahagakan perubahan sejati sejurus pilihan raya umum (PRU-14) lalu kini dihadapkan dengan beberapa isu kritikal berikut.

1. Tindakan Pakatan menerima ADUN BN yang melompat tanpa sebarang tapisan atau pengesahan bebas rasuah menjadi kebimbangan tentang sejauh mana agenda reformasi institusi benar-benar menjadi prioriti Pakatan.  Hal ini cukup ketara sekali dalam pembentukan kerajaan negeri Perak (2 ADUN BN sertai Pakatan), Kedah (seorang ADUN BN dikatakan menyertai Pakatan), Johor (3 ADUN melompat), dan Sabah (enam ADUN melompat). Turut kencang bertiup ialah ura-ura PBB Sarawak serta Tan Sri Taib Mahmud meninggalkan BN menyertai Pakatan.  Adakah kekayaan luar biasa Taib Mahmud sekeluarga tidak akan disiasat Pakatan?  Malah tindakan menerima secara pukal bekas ahli BN menimbulkan spekulasi Tun Mahathir cuba menguatkan PPBM dalam kerajaan Pakatan ibarat UMNO dalam BN dahulu – spekulasi yang berasas memandangkan kerusi parlimen PPBM hanyalah sekitar 12 berbanding PKR (49) dan DAP (42).

2. Tindakan melantik Lim Guan Eng menjadi Menteri Kewangan tanpa terlebih dahulu diisytiharkan bebas rasuah sepenuhnya oleh SPRM yang baru dan berkredibiliti di bawah Pakatan turut menimbulkan persoalan.  Hal ini demikian kerana beliau masih dibelenggu tuduhan yang wajib dibuktikan bebas sepenuhnya iaitu kes Banglo dan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang. Sekiranya langkah siasatan bebas tidak dilaksanakan, dan dengan mudah terus dilantik ke jawatan Menteri kanan, maka sejauh mana bezanya iltizam politik Pakatan berbanding BN yang dituduh seringkali memberikan amanah kepada individu yang tidak disiasat secara komprehensif seperti Tan Sri Isa Samad Pengerusi Felda yang gagal menjadi Pengerusi SPAD.  Demikian juga pemilihan Dato Seri Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri Sabah yang turut menimbulkan persoalan: adakah siasatan SPRM ke atas beliau berhubung kehilangan RM7.5 bilion ketika menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dahulu akan dihentikan secara automatik? 

3. Pelantikan YB. Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan menimbulkan persoalan yang meluas dalam kalangan anggota tentera yang masih dalam perkhidmatan mahu pun yang telah bersara.  Sentimen ini jelas dilihat dalam kenyataan yang dipaparkan di laman ketenteraan yang paling popular di Malaysia iaitu Malaysia Military Power (MMP).  YB Mat Sabu juga dikatakan berkelulusan Seni Kulinari dan sering pula dikenali dengan siri kenyataan kontroversi beliau tentang Parti Komunis Malaya (PKM) dan pemerolehan aset ketenteraan negara.  Maka ada calon ahli parlimen lain yang lebih sesuai untuk dilantik menjadi Menteri Pertahanan seperti Ahli Parlimen Port Dickson Laksamana Muda (B) TLDM Dato’ Danyal Abdullah.  Beliau kaya dengan pengalaman berkhidmat dengan TLDM mulai 1971 dan bersara pada 2006 sebagai Ketua Penolong Staf (Strategik) Markas ATM.

4. Tindakan Perdana Menteri Tun Mahathir membuat pengumuman tiga ahli kabinet kerajaan Pakatan dalam keadaan belum mendapat persetujuan parti komponen terbesar iaitu PKR yang memenangi 49 kerusi parlimen dalam PRU14 yang lalu menimbulkan persoalan kritikal.  Malah sidang media tersebut dijalankan tanpa kehadiran pemimpin utama PKR.  Kenyataan Media Naib Presiden PKR Rafizi Ramli seolah-olah mengesahkan kelemahan koordinasi dan kompromi dalam proses pembuatan keputusan Pakatan.

5. Kegagalan Pakatan di bawah teraju Tun Mahathir memuktamadkan senarai kabinet meskipun sudah ditekankan bahawa ia akan dilakukan pada 12 Mei juga menguatkan lagi hujah bahawa mekanisme pembuatan keputusan Pakatan yang berasaskan konsensus perlu disemak semula.

6. Antara implikasi besar daripada kelemahan mekanisme konsensus Pakatan ini ialah Kementerian Kewangan yang seharusnya sudah boleh mula menjalankan usaha pemansuhan cukai GST dan memperkenalkan semula cukai SST di samping penetapan harga petrol dan diesel.

7. Turut menerima tempias ialah ketiadaan Menteri Luar Negeri dalam situasi politik global semakin meruncing dengan kes isu nuklear Iran, rundingan Amerika-Korea Utara-Korea Selatan, pembunuhan berterusan Zionis Israel di Gaza, serangan Israel di Syria, serta perasmian kedutaan Amerika di Israel yang akan dibuka di Baitulmaqdis.

8. Tindakan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian daripada PPBM bahawa beliau tidak akan memberi peruntukan kepada ADUN pembangkang dan menyifatkan langkah tersebut sebagai ‘memberi peluru kepada musuh untuk menembak kita’.  Kenyataan sebegini bukan sahaja menjadikan tiada beza antara pentadbiran Pakatan dan BN, malah menafikan mandat yang diberikan rakyat kepada wakil rakyat pembangkang di kawasan mereka. 

9. PM Tun Mahathir seharusnya lebih peka kepada usaha memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa kebangsaan.  Isu ini jelas terserlah apabila beliau bertindak berucap dalam Bahasa Inggeris setiap kali sesi Sidang Akhbar dilakukan.

10. Pelantikan YB Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Perak tanpa sebarang pengalaman pentadbiran dan latar kredibiliti juga menimbulkan persoalan.  Malah Pengerusi PH itu juga hanya memenangi kerusi DUN Chenderiang dengan majoriti 39 undi.  Calon yang lebih layak ialah Dato Seri IR. Nizar Jamaluddin dengan pengalaman pentadbiran kerajaan PAS Perak 11 bulan 2008-2009 dan juga lebih berwibawa dari segi latar pendidikan serta profesion.

11. Prinsip ketelusan dan keterbukaan juga menjadi persoalan apabila adegan rundingan di balik tabir menjadi mekanisme pembentukan kerajaan negeri Pakatan di Sabah dan Perak.  Rakyat pastinya tertanya-tanya apakah konsesi yang ditawarkan sebagai harga untuk mereka melompat meninggalkan BN bagi membentuk kerajaan Pakatan? 

12. Kenyataan Lim Guan Eng tentang ‘Bangsa Malaysia’ dalam Sidang Akhbar pengumuman kabinet pula berpotensi mewujudkan persoalan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia tentang pembezaan takrif ‘Orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak’ serta kedudukan istimewa dan perizaban mereka.  Definisi ‘Bangsa Malaysia’ yang dipegang Guan Eng perlu diperjelaskan adakah bermaksud mencabar definisi ‘Orang Melayu’ dan anak negeri Sabah dan Sarawak? Implikasi ini jelas kerana Perkara 153 menjelaskan ‘Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak’.

13. Pelantikan Tan Sri Robert Kuok sebagai salah seorang ahli Majlis Penasihat menimbulkan seribu satu persoalan.  Apakah merit yang melayakkan beliau menyertai Majlis berkenaan selain daripada menjadi taikun gergasi hasil hubungan rapat dengan pemimpin elit BN dahulu termasuk Tun Mahathir? Adakah amalan pemberian kontrak secara rundingan terus yang mengkayakan beliau di bawah skim ‘crony capitalism’ pada era Tun Mahathir dahulu (1981-2003) akan diteruskan?  Mujurlah, keanggotaan beliau dalam Majlis berkenaan turut diimbangi dua sarjana yang tegas menentang ‘crony capitalism’ iaitu Prof. Jomo Kwame Sundaram dan Dr. Muhammed Abdul Khalid.

14.  Mesyuarat pertama Majlis Presiden Pakatan Harapan selepas Tun Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri telah dilangsungkan di premis milik Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.  Pemilihan lokasi ini sekali lagi menimbulkan persoalan, tidakkah ia menggambarkan potensi berlakunya ‘conflict of interest’ kelak apabila Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary menyertai persaingan tender awam/kerajaan?

15. PM Tun Mahathir juga tidak menyampaikan sebarang ucapan yang bersifat ‘penyatuan’ seluruh rakyat Malaysia sebaliknya lebih banyak memberi fokus kepada usaha pembentukan kerajaan Pakatan dan siasatan salah laku bekas PM Najib Razak.  Hal ini berbeza dengan anakanda beliau Dato Seri Mukhriz yang menzahirkan seruan penyatuan semua pihak termasuk PAS dalam sama-sama berusaha bagi membangunkan negeri Kedah.

16. Walau bagaimanapun, tentulah ada aspek positif dalam 72 jam pentadbiran Pakatan ini berbanding kerajaan BN terdahulu.  Antara yang paling ketara ialah kesanggupan PM Tun Mahathir untuk menjalankan sesi Sidang Akhbar secara terbuka, tindakan pantas untuk menyiasat salah laku kepimpinan BN seperti menghalang Dato Seri Najib dan isterinya Datin Rosmah daripada ke luar negara, pemecatan Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali dan komitmen mengganti ketua-ketua jabatan kerajaan terdahulu yang didakwa bersubahat dengan kleptokrat, komitmen penghapusan undang-undang yang didakwa bercanggah dengan semangat demokrasi, serta langkah melantik teknokrat ke dalam Majlis Penasihat (Council of Eminent Person) bagi tujuan menasihati kerajaan. Dari segi geopolitik pula, PM Tun Mahathir jelas memberi isyarat tegas berkenaan kemungkinan tidak membenarkan kapal perang Tentera Laut China untuk berlabuh di Malaysia lagi.  Demikian juga jawapan beliau berhubung projek ECRL di mana ia akan dikaji agar tidak hanya memanfaatkan China semata-mata tetapi juga Malaysia. 

17. Sama-sama kita berharap agar jam yang berikutnya tidak lagi dipenuhi keresahan cara Pakatan menangani isu kritikal seperti dalam senarai di atas. Langkah pembetulan perlu diambil dengan kadar segera dan seserius mungkin bagi mengukuhkan kepercayaan rakyat yang kini tidak rela harapan mereka disandarkan kepada Pakatan versi Barisan Nasional 2.0.

Oleh: Abdul Muein Abadi
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Univeersiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Saturday, 12 May 2018

Selamat Ber"UG" Kawan!


Tahniah kepada Rakyat Malaysia. PRU14 sudahpun melabuhkan tirai, perancangan dan ketentuan Allah sangat hebat dan telah lama tercatat di Luh Mahfudz.Natijahnya jika kita mengharapkan keuntungan dunia untuk satu perjuangan, kita akan kecewa.Akan tetapi, jika kita sandarkannya sebagai ibadah kepada Pencipta, semangat kita akan terus membara. 

Semoga Allah anugerahkan setinggi-tinggi darjat kepada semua penyokong dan pendokong Jamaah Islam PAS, Pejuang-pejuag menegakan agama, sahabat-sahabat NGO dan rakan-rakan sekutu sama ada Muslim atau noun Muslim,  pejuang cyber dan maya serta masyarakat seluruhnya yang sentiasa menghambakan masa dan usaha menangkis setiap fitnah, memberi pencerahan, mempertahankan cacian kepada para ulamak,berkongsi tazkirah,berkorban harta benda dan sebagainya sebagai wadah PAS untuk PRU14 ini. 

Perjuangan untuk menegakkan Islam sentiasa diteruskan sehingga nafas kita berhenti. Percayalah, Allah telah anugerahkan kita semangat juang beserta roh Islam yang sangat hebat. Tidak ada senjata yang mampu tewaskan kita dan membuatkan kita sangat digeruni. 

Allah telah pun memberi kita kemenangan yang sebenarnya dan kita tidak pernah kalah.Kita tidak akan ditanya samaada menang ataupun kalah sesudah kita bertemu Rabbul Jalil nanti sebaliknya akan dipersoalkan ke mana arah tuju perjuangan kita. Untuk kedudukan, harta atau untuk memenangkan agama?

Kepada wakil-wakil kita yang telah dipilih disetiap negeri biarpun berseorangan, bertabahlah.Kekal beristiqamah. Berilah bantuan seadanya serta teruskan agenda kefahaman Islam kepada masyaratkat agar meletakkan kebergantungan hidup hanya kepada Allah.

Kepada ADUN-ADUN dan MP BN kami cadangkan agar teruskan "melompat" dan bernaunglah di bawah PH yang diterajui TUN demi rakyat yang menyokong kamu. Kamu tentunya tidak mampu untuk menguruskan rakyat yang memilih kamu kerana bekalan dan dedak yang kamu agung agungkan sudah terhenti.

Kepada rakyat malaysia khususnya orang-orang Melayu Islam. Berfikirlah secara matang dan bijak. Tidak ada sesuatu yang dapat menolong kamu dengan sebenar-benarnya nelainkan keyakinan dengan Islam seperti firman Allah " Jika kamu tolong agama Allah, nescaya Allah akan tolong kamu"

Mulakan keyakinan sekarang dan teruskan gerak tugas membimbing masyarakat ke jalan kebenaran. Jangan segan atau silu untuk berdamping atau bersahabat dengan kami. Kami sentiasa membuka pintu persahabatan tetapi dengan "cara" kami.


Jom Solat Berjamaah di surau dan masjid
Jom hadiri kuliah dan usrah
Jom Daftar sebagai Ahli PAS:

1. https://keahlian.pas.org.my/ (Daftar Online)
3. https://www.facebook.com/ameerahmalaysia/posts/1278067752264197 (face book)

Jom Daftar Pemilih (SPR)


Insya Allah pada PRU15 nanti kita UNDI PAS (#UP)

Tuesday, 8 May 2018

Selamat Mengundi

Gajah sama gajah berlawan. Moga "Kancil" tidak tersepit di tengah-tengahnya.

Jika mahu menang dan "kenyang" undilah Barisan Nasional, jika mahu harapan dan berpotensi menang pilihlah Pakatan.

Jika anda pejuang yang mahu berjuang serta merasai kemanisan perjuangan pilihlah Gagasan Sejahtera.

Salam Perjuangan dan Selamat Mengundi.

Monday, 7 May 2018

SEHARI LAGI RAKYAT MALAYSIA AKAN MENGUNDI DALAM PRU 14, MASIH BELUM TERLEWAT UNTUK MEMILIH CALON TERBAIK

TUJUH CIRI PEMIMPIN AKHIR ZAMAN YANG PERLU DIHINDARI

Dalam Surah Sad(38:26), Allah SWT telah berfirman tentang pemimpin adil yang berbunyi:

“Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan.”

Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW yang mengingatkan umat Islam tentang kemunculan pemimpin-pemimpin di akhir zaman yang menyesatkan manusia. Kita bertanggung jawab untuk meneliti dan menilai ciri-ciri pemimpin supaya kita tidak disesatkan oleh mereka:

Antara pemimpin-pemimpin yang ditakuti:

1. PEMIMPIN YANG MENOLAK KEBENARAN DAN MENYERU KEMUNGKARAN.

Dari Ubadah bin Shamit beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ أُمَرَاءُ يَأْمُرُونَكُمْ بِمَا لاَ تَعْرِفُونَ وَيَفْعَلُونَ مَا تُنْكِرُونَ فَلَيْسَ لاِؤلَئِكَ عَلَيْكُمْ طَاعَةٌ» 
“Kamu akan dipimpin oleh para pemimpin yang memerintah kamu dengan hukum yang tidak kamu ketahui (imani). Sebaliknya, mereka melakukan apa yang kamu ingkari. Sehingga terhadap mereka ini tidak ada kewajiban bagi kamu sekalian untuk mentaatinya.” (Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah).

2. PEMIMPIN YANG SESAT

Dari Aus, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«إِنِّي لاَ أَخَافُ عَلىَ أُمَّتيِ إِلاَّ الأَئِمَّةَ المُضَلِّينَ» 

“Aku tidak takut (ujian yang akan menimpa) pada umatku, kecuali (ujian) para pemimpin yang sesat.” (Hadis Riwayat Ibnu Hibban).

Sheikh Sufyan as-Tsauri bin Said (716 M–778 M) seorang ulama besar zaman dahulu menggambarkan mereka dengan mengatakan: “Tidaklah kamu menjumpai para pemimpin sesat, kecuali kamu mengingkari mereka dengan hati, agar amal kamu tidak sia-sia.”

3. PEMIMPIN YANG MEMERINTAH DENGAN MENGANCAM KEHIDUPAN DAN MATA PENCARIAN RAKYAT

Abu Hisyam as-Silmi berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«سَيَكُونُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةٌ يَمْلِكُوْنَ رِقَابَكُمْ وَيُحَدِّثُوْنَكُمْ فَيَكْذِبُونَ، وَيَعْمَلُوْنَ فَيُسِيؤُونَ، لا يَرْضَوْنَ مِنْكُمْ حَتَّى تُحَسِّنُوا قَبِيْحَهُمْ وَتُصَدِّقُوْا كَذِبَهُمْ، اعْطُوْهُمُ الحَقَّ مَا رَضُوا بِهِ» 

“Kamu akan dipimpin oleh para pemimpin yang mengancam kehidupan kamu. Mereka berbicara (berjanji) kepada kamu, kemudian mereka mengingkari (janjinya). Mereka melakukan pekerjaan tetapi pekerjaan mereka itu sangat buruk. Mereka tidak senang dengan kamu hingga kamu menilai baik (memuji) keburukan mereka, dan kamu membenarkan pembohongan mereka, serta kamu memberi kepada mereka hak yang mereka senangi.” (Hadis Riwayat Thabrani).

4. PEMIMPIN YANG BODOH.

Dari Jabir bin Abdillah beliau berkata bahawa Rasulullah SAW berkata kepada Ka’ab bin Ajzah:

أَعَاذَكَ اللهَ مِنْ إمَارَةِ السُّفَهَاءِ 

“Aku memohon perlindungan untukmu kepada Allah dari kepemimpinan dari kalangan orang-orang yang bodoh.” (Hadis Riwayat Ahmad).

Maksud pemimpin bodoh adalah pemimpin yang tidak mengikuti petunjuk dan sunnah Rasulullah SAW. Dengan kata lainnya pemimpin yang tidak menerapkan syariah Islam dalam pemerintahannya.

5. PEMIMPIN YANG PURA-PURA BERIMAN (ZINDIK).

Dari Ma’qil bin Yasar. Katanya Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi:

«صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي لَنْ تَنَالَهُمَا شَفَاعَتِي: إِمَامٌ ظَلُومٌ، وَكُلُّ غَالٍ مَارِقٍ» 

“Dua golongan umatku yang keduanya tidak akan mendapatkan syafaatku, iaitu pemimpin yang bertindak zalim, dan orang yang berlebihan dalam beragama hingga sesat dari agama.” (Hadis Riwayat Thabrani).

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ قُدَامَةَ الْجُمَحِيُّ عَنْ إِسْحَقَ بْنِ أَبِي الْفُرَاتِ عَنْ الْمَقْبُرِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ 

“Akan datang kepada masyarakat tahun-tahun yang penuh dengan penipuan. Pada tahun-tahun itu pembohong dipandang benar, yang benar dianggap bohong; pada tahun-tahun tersebut pengkhianat diberi amanat, sedangkan orang yang amanah dianggap pengkhianat. Pada saat itu yang berbicara adalah ruwaibidhah”. Lalu ada sahabat bertanya, “Apakah ruwaibidhah itu Rasulullah?. Rasulullah menjawab, “Orang bodoh yang berbicara/menguruskan urusan pemerintahan.”

[Dalam riwayat lain disebutkan, ruwaibidhah itu adalah “orang fasik yang berbicara/menguruskan urusan awam” dan “al-umara (pemerintah) fasik yang berbicara/menguruskan urusan pemerintahan]. (Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Abu Ya’la dan al-Bazzar).

6. PEMIMPIN YANG MENGANGKAT PEMBANTU KALANGAN ORANG-ORANG JAHAT DAN MENGAKHIRKAN SOLAT (MENGABAIKAN SYARIAH).

Dari Abu Hurairah ra, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

« يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أُمَرَاءُ ظَلَمَةٌ، وَوُزَرَاءُ فَسَقَةٌ، وَقُضَاةٌ خَوَنَةٌ، وَفُقَهَاءُ كَذَبَةٌ، فَمَنْ أَدْرَكَ مِنْكُمْ ذَلِكَ الزَّمَنَ فَلا يَكُونَنَّ لَهُمْ جَابِيًا وَلا عَرِيفًا وَلا شُرْطِيًّا» 

“Akan sampai di akhir zaman para penguasa sewenang-wenang, para pembantu (pejabat pemerintah) fasik, para hakim pengkhianat dan para ahli hukum Islam (fuqaha’) pendusta.” (Hadis Riwayat Thabrani).

7. PEMIMPIN DIKTATOR (KEJAM).

Rasulullah SAW bersabda:
«إِنَّ شَرَّ الوُلاَةِ الحُطَمَةُ» 

“Sesungguhnya seburuk-buruknya para penguasa adalah penguasa al-huthamah (diktator).” (Hadis Riwayat Al-Bazzar).

Pemimpin al-huthamah (diktator) adalah pemimpin yang menggunakan kekerasan (tangan besi) terhadap rakyatnya.

Dari Abu Layla al-Asy’ari katanya Rasulullah SAW bersabda:

«وسَيَلي أُمَرَاءُ إنْ اسْتُرْحِمُوا لَمْ يَرْحَمُوا، وإنْ سُئِلُوا الحَقَّ لَمْ يُعْطُوا، وإِنْ أُمِرُوا بالمَعْرُوفِ أَنْكَرُوا، وسَتَخَافُوْنَهُمْ وَيَتَفَرَّقَ مَلأُكُمْ حَتى لاَ يَحْمِلُوكُمْ عَلى شَيءٍ إِلاَّ احْتُمِلْتُمْ عَلَيْهِ طَوْعاً وَكَرْهاً، ادْنَى الحَقِّ أَنْ لاَ تٌّاخُذُوا لَهُمْ عَطَاءً ولا تَحْضُروا لَهُمْ في المًّلاَ»

“Dan berikutnya adalah para pemimpin jika mereka diminta untuk mengasihani (rakyat), mereka tidak mengasihaninya; jika mereka diminta untuk menunaikan hak (rakyat), mereka tidak memberikannya; dan jika mereka disuruh berlaku baik (adil), mereka menolak. Mereka akan membuat hidup kamu dalam ketakutan; dan memecah-belah tokoh-tokoh kamu. Sehingga mereka tidak membebani kamu dengan suatu beban, kecuali mereka membebani kamu dengan cara paksa, samada kamu suka atau tidak. Serendah-rendahnya hak kamu, adalah kamu tidak mengambil pemberian mereka, dan kamu tidak menghadiri pertemuan mereka.” (Hadis Riwayat Thabrani).

"Pemimpin (penguasa) adalah bayangan Allah di muka bumi. Kepadanyalah berlindung orang yang teraniaya dari hamba-hambaNya. Jika ia berlaku adil, nescaya baginya ganjaran (pahala) dan bagi rakyatnya hendaklah bersyukur. Sebaliknya, apabila ia curang (zalim), nescaya berdosalah baginya dan rakyat hendaklah bersabar. Apabila para pemimpin curang (zalim), langit tidak akan menurunkan keberkatannya. Apabila zina bermaharajalela, kefakiran dan kemiskinan pun akan berkembang.,” (Hadis Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin Umar)

Berwaspadalah dengan peringatan Allah SWT di bawah:

"(Ingatlah) suatu hari (yang di hari itu) Kami panggil tiap umat dengan pemimpinnya; dan barang siapa yang diberikan kitab amalannya di tangan kanannya maka mereka ini akan membaca kitabnya itu, dan mereka tidak dianiaya sedikit pun". {Petikan dari Surah Al-Israq[Memperjalankan Waktu Malam](17:71)}

Justeru, beringatlah tatkala memilih pemimpin. Mereka bukan hanya memimpin kita di dunia ini tetapi juga di akhirat. Tepuk dada dan tanyalah iman kita. Mana satukah idaman kalbu. Peringatan dari Allah di atas terlalu jelas untuk kita fahami.

SELAMAT MENGUNDI PRU 14 PADA 9.5.2018.

Masih Adakah Nasab Ustaz Abu Bakar Al Bakir dan Burhanuddin al Helmi dalam Arus Perjuangan PAS?

Masih Adakah Nasab Ustaz Abu Bakar Al Bakir dan Burhanuddin al Helmi dalam Arus Perjuangan PAS?

(Tadak sampai beberapa hari lagi PRU 14 akan bermula, fikir-fikirkanlah)

Ulamak mewarisi perjuangan Nabi-nabi.Sejarah mengajar kita.Biar tidak pandai tetapi mahu belajar lama-kelamaan menjadi cerdik. Jika belagak pandai tetapi kurang cerdik lantas keluar jamaah akhirnya mudah dibeli dan dibuli. Akan hilanglah kemanisan di dalam perjuangan.

Perjuangan secara beristiqamah memerlukan ketabahan dan kesabaran. Dasar dan asas  perjuangan perlu kukuh. Kalah atau menang bukan alasannya. Ikuti sejarah awal penubuhan PAS.

Mengikut fakta sejarah, PAS telah ditubuhkan secara rasmi pada 23 Ogos 1951.Walau bagaimanapun, ada fakta lain yang menyebut bahawa PAS ditubuhkan pada 24 November 1951 (Warta Negara, 26 November 1951 dan Utusan Melayu 25 November 1951).

Walaupun terdapat dua tarikh yang bercanggah, namun ahli-ahli sejarah dan tokoh-tokoh lama dalam PAS bersetuju bahawa fakta kedua (24 November 1951) ialah tarikh sebenar PAS ditubuhkan.

Parti Islam Se-Malaysia kemudiannya telah didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31 Mei 1955 dengan nombor pendaftaran 733 (Pulau Pinang). PAS atau Persatuan Islam Se-Malaya (nama asalnya) ialah pertubuhan atau parti politik Melayu yang berteraskan Islam yang ditubuhkan sebelum merdeka selepas Hizbul Muslimin diharamkan oleh kerajaan British pada tahun 1948.

Sungguhpun aktiviti Hizbul Muslimin terhenti, namun keghairahan sokongan rakyat khususnya alim ulama terhadap perjuangan politiknya amatlah memberangsangkan. Semangat dan sokongan kental inilah yang akhirnya merintis jalan mudah ke arah penubuhan PAS pada tahun 1951.

Dalam hal ini, ramai ahli sejarah berpendapat penghargaan dan pengiktirafan perlulah dihulurkan kepada Ustaz Abu Bakar al-Baqir, pemimpin MATA dan seterusnya Hizbul Muslimin yang telah "melebarkan jalan" untuk memudahkan penubuhan PAS.

Peranan Hizbul Muslimin dalam penubuhan PAS lebih tertonjol lagi apabila sebahagian besar bekas pucuk pimpinan pusatnya turut menyertai PAS dan memainkan peranan secara aktif. Antaranya termasuklah Ustaz Othman Hamzah, Ustaz Baharuddin Abd. Latiff, Tuan Haji Khaider Khatib dan Ustaz Yunus Haji Yatimi.

Besar kemungkinan juga Bahagian Agama UMNO yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Fuad Hassan turut diresapi dengan pengaruh Hizbul Muslimin ini. Tambahan lagi, ramai pemimpin agama dalam UMNO ketika itu kecewa akan pucuk pimpinan mereka yang bercadang untuk menaja perjudian (loteri).

Tidak dapat dinafikan bahawa rancangan awal penubuhan PAS sebenarnya ditimbulkan oleh sebahagian besar ahli-ahli agama dalam UMNO semasa berlangsungnya Muktamar Ulama Ke-3 di Bangunan Kelab UMNO Bagan, Butterworth dengan ahli panelnya terdiri daripada Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan (Pengerusi), Ustaz Haji Ahmad Maliki (Setiausaha),Tuan Haji Ahmad Badawi Abdullah(Ahli),Tuan Haji Ahmad Ghazali Abdullah(Ahli),Tuan Haji Ahmad Tuan Hussein (Ahli),Tuan Haji Mansor J.P (Ahli) dan dua atau tiga orang ulama yang menjadi ahli dari Selangor dan Negeri Sembilan.

Ahli-ahli panel inilah yang berusaha merangka perlembagaan serta menamakan pertubuhan yang dicita-citakan itu, iaitu Pertubuhan Ulama Se-Malaya. Panel ini telah berusaha mengadakan persidangan dengan persatuan-persatuan kebajikan Melayu atau Islam, Majlis Agama Islam Negeri, ulama perseorangan, para kadi dan juga mufti.

Walaupun perhimpunan ulama dan orang perseorangan yang dianjurkan oleh Bahagian Agama UMNO itu pada mulanya berjaya menubuhkan Pertubuhan Ulama, tetapi atas inisiatif Ustaz Othman Hamzah, bekas Ahli Jawatankuasa Hizbul Muslimin yang mewakili Persatuan al-Ehya as-Syariff, Gunung Semanggol telah berjaya melahirkan Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) bagi menggantikan Pertubuhan Ulama Se-Malaya yang dicadangkan pada mulanya.

Maka, PAS telah ditubuhkan secara rasmi hasil perhimpunan atau muktamar tersebut, yang antaranya turut disertai oleh Persatuan guru-guru agama dari Perlis,Persatuan ulama dari Kedah,Persatuan anak-anak Kalimantan Malaya (PERKAM)Perak,Kelab Darul Ehsan dari Selangor,Kelab Melayu Bagan dari Seberang Perai,Persatuan Al-Ehya As-Syariff Gunong Semanggol Perak,Perikatan Melayu Bersatu dari Seberang Perai dan Pulau Pinang.Turut menyertainya lain-lain badan kebajikan, kelab atau jamaah terutamanya dari Seberang Perai dan Pulau Pinang,beberapa orang Tuan Guru, wartawan, imam dan kadi atas nama peribadi.

Sangat jelas bahawa dalam PRU ke 14 PAS meletakkan bilangan calonhya dalam kedudukan boleh memerintah. Alhamdulillah calon-calon yang ditampilkan sangat berpotensi dan mahir dalam bidang masing-masing. Perjuagan PAS adalah kesinambungan perjuagan para ulamak dan cerdik pandai Islam terdahulu. Justeru tiada sebab untuk berpaling. Bukan dari kalangan kami orang yang mudah mengalah dan tidak sesekali kami lari dari perjuangan.

Moga kalangan ahli PAS, penyokong dan pendokongnya terus beristiqamah hingga kemenangan. Jika ada yang tersasar atau terpaling masih belum terlambat untuk kembali. Jika sudah jauh menyimpang dan masih berdegil, biarkan mereka terjun bersama-sama "labu" mereka. Tidak terkecuali nasab siapa sama ada nasab Ustaz Abu Bakar Al Bakir, Dr.  Burhanuddin al Helmi mahupun nasab Tuan Guru - Tuan Guru yang lain.

Jangan sampai zuriat datang dan kencing di atas kubur sendiri gara-gara terlalu leka memperdebatkan isu semasa dan terbuai dengan arus demokrasi yang bukan totalnya acuan kita. Musuh sedang mengintai peluang dan tidak akan duduk diam. Tersilap percaturan kita akan kembali memulakan langkah dan mundur 60 tahun ke belakang. Bahkan, mungkin lebih teruk.

TIADA JALAN MUDAH UNTUK KEMENANGAN.

يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا

Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul".- Al Ahzab ayat 66.


"Istiqamah hingga kemenangan"

Wallahhuaqlam.

Tuesday, 1 May 2018

Pas Amalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS)

PAS, BPMS DAN PENJURU KETIGA

Ramai kalangan yang berteori termasuk kalangan yang bertaraf pemikir, pengamat politik, pengkaji dan ada yang bertaraf Professor Sains Politik, berpandangan bahawa perubahan politik Malaysia secara mudah boleh berlaku sekiranya pertandingan dua penjuru. Maka PAS dipersalahkan kerana tidak menerima hakikat yang diyakininya. Semuanya meletakkan PAS menjadi penjuru yang ketiga yang berada paling bawah dan bersalah. Inilah! Kalau berfikir secara kanak-kanak sekolah, maka nombor tiga pun dapat hadiah juga, tidaklah bertaraf hanya hadiah sagu hati. 

Melayu yang mudah lupa, Melayu yang nyanyuk, atau bertaraf Melayu baru mentah boleh menerima teori sebegini. Mereka tidak peka bahawa PAS bersama Islamnya boleh menjadi tangga kejayaan menegakkan Islam secara bersendirian, bukannya anak tangga untuk dipijak atau sekadar menjadi tempat bertenggek kepada yang hanya mahu ke atas semata-mata. 

PAS bukan parti serpihan kalangan yang tidak berpuas hati dengan parti asalnya atau yang melompat kerana gopoh berkonsepkan ‘political animal’. Semua jenis begini yang ditemui dalam perjalanan PAS sudah ditelan zaman, namun PAS tetap makin subur dan kuat tanpa boleh dihakiskan oleh sebab keputusan pilihan raya yang tidak berpihak kepadanya atau tekanan yang menghalang perjuangannya. 

PAS adalah mata rantai perjuangan Islam warisan Rasulullah S.A.W yang berdakwah dan berpolitik sehingga menegakkan negara yang berdaulat. Islam yang dibawa ke sini berjaya menegakkan negara berdaulat. Sehinggalah kedatangan penjajah yang mahu menghapuskannya, dan memadamkan cahaya Islam yang menjadi musuhnya. Maka seluruh umat Islam nusantara bangkit mempertahankan Islam dan menentang penjajah. 

Mereka menentang penjajah sejak bermulanya pencerobohan Portugis 1511 di Melaka, diikuti oleh Belanda, British dan Sepanyol. Penjajah mengganyang Islam, menjajah tanah air dan memperhambakan rakyat Asia, bukan sahaja penganut Islam, termasuk Hindu dan Buddha. 

Kumpulan Islam yang bernaung di bawah panji-panji jihad daripada semua suku Kaum Melayu, Jawa, Bugis, Banjar, Minang dan lain-lain bersatu bersama para ulama, raja-raja dan rakyat. Mereka dianggap oleh penulis barat sebagai lanun dan mereka yang terpengaruh dengannya juga termasuk Tun dan lain-lain. 

Kumpulan Islam telah menubuhkan kumpulan yang berorganisasi oleh para ulama berkelulusan Madrasah Makkah, Kaherah, Bait Al-Maqdis, Deoband India dan lain-lain. 

Pada tahun 1800, menubuhkan Jamaah Islam yang berpusat di Riau, tidak di Singapura, diikuti oleh penubuhan Sarekat Islam di Jawa yang menubuhkan cawangannya di seluruh Nusantara, sebelum adanya Ikhwanul Muslimin di Mesir.

Kumpulan ini menghadapi agenda penjajahan di bawah payung Syarikat Hindia Belanda dan British. Apabila cabangnya di Semenanjung Tanah Melayu diharamkan satu demi satu termasuk Hizbul Muslimin, maka ditubuhkan Persatuan Islam Se-Tanah Melayu (PAS) yang diubah namanya kepada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) pada hari ini.

Para pengasas PAS memilih konsep Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) sejak awal lagi. Maka sinonimnya PAS bersama konsep demokrasi yang mengambil pendekatan damai (Muwajahah Silmiyyah). Berdakwah dan berpolitik bagi menegakkan kerajaan yang mendaulatkan Islam. 

PAS berjaya menyatukan ulama yang berpecah dinamakan kaum tua dan kaum muda, atau di Indonesia dinamanakan Nahdhatul Ulama (NU) dan Muhammadiah. Adapun yang jahil Islam menjadi sekular atau lebih hanyut dan melampau. Maka PAS diselamatkan daripada anasir seperti Taliban dan ISIS yang melampau sehinggalah kumpulan Takfir (kafir mengkafir dengan mudah) termasuk dalam mangsa kejahilan agama yang mesti diselamatkan. 

Kini, mengapa PAS tidak bersama BN dan PH, tetapi membentuk Gagasan Sejahtera (GAGASAN)? 

PAS berpengalaman pernah bersama Umno ketika menentang penjajah dan menubuhkan BN selepas peristiwa 13 Mei demi menyelamatkan negara. Di zaman awal sebelum adanya PAS ketika masih NGO, ramai para ulama PAS bersama Umno termasuk Al-Marhum Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hasan, Haji Yahya Junid (Kedah) dan ayah saya sendiri adalah bekas Naib Ketua Umno Bahagian Marang sebelum merdeka dan sebelum PAS ditubuhkan di Terengganu tahun 1956 kerana wadah yang ada pada masa itu.

Walaupun negeri pantai timur tercorot dan dicorotkan oleh penjajah, juga sehingga kini. PAS hanya dapat satu kerusi pembangkang dalam Pilihan Raya Pra Kemerdekaan 1955 di Perak, tiba-tiba memerintah Kelantan dan Terengganu dalam pilihan raya negeri tahun 1959. Dalam pilihan raya bagi kerusi parlimen pula dimenangi oleh Dr Burhanuddin, Hasan Adli, Dato’ Onn Jaafar (Parti Negara) dan Khadijah Sidek (Ketua Muslimat Johor yang mewakili Terengganu) serta Prof. Zulkifli Muhammad, Osman Abdullah dan Abdullah Zawawi mewakili Kelantan. Inilah BPMS. 

Saya menyaksikan bahawa BPMS diamalkan oleh PAS sejak ditubuhkan dengan peranan seorang India beragama Hindu yang diselamatkan oleh Dr. Abbas Alias (YDP PAS Kedua) daripada hukuman mati dipancung di zaman pemerintahan Jepun. Ini menunjukkan PAS peduli masyarakat majmuk sejak awal lagi.

Apabila tercetusnya fitnah kafir mengkafir kerana adanya pemimpin Melayu yang sangat jahil menghina hukum Islam seperti Hukum Hudud dan lain-lain kerana sangat jahil agamanya, sehingga laksana monyet yang mengoyak bunga yang cantik kerana tidak ada roh seni dalam dirinya. Maka PAS berjaya menenangkan api fitnah itu dengan memperkenalkan batas-batas iman dan kufur yang wajib diketahui oleh umat Islam, sehingga kini dapat dilenyapkan. 

Walaupun fitnah ini membebankan ulama PAS sehingga ada yang ditahan di bawah ISA yang sepatutnya digunakan terhadap pengganas Komunis sebagaimana tujuan sebenar ISA sewaktu digubal dan disokong oleh ahli Parlimen PAS di waktu darurat ketika itu. Bahkan ada juga kalangan PAS yang dibunuh dalam Peristiwa Memali dan lain-lain. Apa yang menarik ialah semua yang melampau dan cakapnya berdegar dan mudah mengkafirkan yang jahil meninggalkan PAS dan menyertai Umno.

Semua pengalaman tersebut menunjukkan PAS adalah parti yang kuat aqidah perjuangannya dan tidak rebah dengan sebab kalah pilihan raya. PAS sangat berjaya menyelamatkan aqidah umat Islam dan tidak boleh diubah hala tujunya semata-mata bertujuan menang pililihan raya tanpa beristiqamah bersama Islam. 

Kekuatan PAS diakui sehingga ditumpang oleh mereka yang dipecat daripada Umno atau terjun meninggalkannya, termasuk Tun Mahathir yang ditendang keluar pada tahun 1969 pernah menumpang pentas kami. 

PAS tidak boleh dilumpuhkan dengan kerjasama Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim yang bersama pada tahun 1982-1998, setelah PAS bangkit semula selepas ditendang keluar daripada BN kerana krisis Kelantan dan dikalahkan dalam pilihan raya sehingga hilang kerajaannya di Negeri Kelantan dan dipecat daripada BN oleh kalangan anti Islam. 

PAS gagal dikuasi oleh Anwar yang menumpangnya apabila dipecat daripada Umno dengan cara putar alam, sehingga kini terpaksa bersama Tun Mahathir pula dalam satu bahtera berjenama Pakatan Harapan (PH) yang memuatkan DAP, Islam Liberal, Kumpulan Anti Al-Quran dan Hadis, dan semua yang suka melompat pagar politik mencapai kejayaan yang mentah. Inilah Pakatan Harapan yang dikenali PAS. Maka yang mengetahui semua senario tersebut menunjukkan bahawa PAS jangan diajar politiknya laksana mengajar itik berenang di air.

Dahulunya PAS pernah mengajar Umno supaya membubarkan bahtera Perikatan dan kapal layarnya yang bocor sehingga hampir menenggelamkan negara dengan Peristiwa 13 Mei 1969. Kini PAS menunggu sejauhmana Umno dapat membetulkan dacing Barisan Nasional yang kelihatan senget. PAS tidak boleh bersama dacing yang senget itu demi menyelamatkan negara. Maka PRU 14, PAS meletakkan calon dengan jumlah yang boleh memerintah negara bersama Islam dengan wadah Gagasan Sejahtera (GAGASAN). Tunggulah apa keputusan Pilihan Raya Ke-14 yang sedang dilaksanakan.

“Sejahtera Bersama Islam”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 13 Syaaban 1439 / 29 April 2018

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR