Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Thursday 4 September 2014

Ditembak Polis di MRR2 Suri Rumah Dapat Pampasan RM318,326

KUALA LUMPUR,04/09/2014 - Seorang suri rumah yang ditembak polis di Jalan Lingkaran Tengah II (MRR2) pada 2009 mendapat pampasan berjumlah RM318,326 selepas Mahkamah Tinggi membenarkan samannya terhadap pihak polis dan kerajaan hari ini.

Hakim Datuk Hue Siew Kheng turut memerintahkan kesemua defendan membayar kos sebanyak RM30,000 kepada Norizan Salleh, 34.

Norizan, yang merupakan ibu kepada dua anak diberi pampasan sebanyak RM50,000 bagi kesakitan dan penderitaan; RM50,000 bagi serangan dan kecederaan; RM18,326 sebagai ganti rugi khas dan RM200,000 sebagai ganti rugi teladan.

Siew Kheng berkata, jumlah ganti rugi teladan itu diberi bagi memastikan badan awam berkenaan tidak lagi mengambil tindakan yang menyalahi undang-undang.

Pada 15 Oktober 2012, Norizan menamakan seorang anggota polis yang bertugas di Balai Polis Sentul, Koperal Mohd. Firdaus Rosli, Ketua Polis Sentul, Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia sebagai defendan dalam saman itu. - Bernama.


FELDA KALAH  KES SAMAN ARTIKAL DALAM SUARA KEADILAN

Mahkamah Persekutuan, hari ini, menolak rayuan saman The Federal Land Development Authority (Felda) bernilai RM 200 juta ke atas Ahli Parlimen Wangsa Maju, Tan Wee Kwong. Lima hakim Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang menolak saman Felda.

Mahkamah Persekutuan menerima keputusan hakim Mahkamah Tinggi Datin Zabariah Mohd Yusof yang memutuskan bahawa sungguhpun artikel tersebut merupakan satu fitnah, namun FELDA dan syarikat pelaburannya gagal membuktikan bahawa Dr Tan mengeluarkan kata-kata itu dan bertanggungjawab terhadap penerbitan perkataan memfitnah dalam laporan akhbar.

Pada 25 Januari 2011, FELDA dan syarikat pelaburannya, FELDA Global Ventures Holdings Sdn Bhd memfailkan saman itu mengenai perkataan memfitnah yang disiarkan terhadapnya dalam artikel di muka hadapan ‘Suara Keadilan’ bertajuk ‘Kontroversi’. 
 
Artikel itu bersambung di muka tiga di bawah tajuk ‘Bina bangunan RM662 juta hanya libatkan tiga individu’ (Only three people involved in putting up RM662 million building).

Plaintif mendakwa, artikel itu telah memfitnah mereka kerana perkataan tersebut membayangkan bahawa pemilikan dan pembinaan Menara FELDA di kawasan Tiga Segi Emas Kuala Lumpur akan memanfaatkan gabungannya.

Dr Tan dalam kenyataan pembelaan berkata, perkataan itu mengandungi komen yang adil mengenai perkara melibatkan kepentingan awam.

Ketika menolak saman itu, Zabariah mendapati bahawa perkataan memfitnah yang menuduh FELDA dan syarikat pelaburannya salah guna pengurusan dan kedudukan kewangannya, telah menyerang FELDA dalam perkara ia melaksanakan hal-ehwalnya.

Dalam alasan panjang lebarnya, bagaimanapun beliau memutuskan bahawa FELDA dan FELDA Global Ventures tidak dapat membuktikan bahawa Dr Tan telah mengeluarkan kata-kata memfitnah itu kapada pemberita Suara Keadilan, Faizal Zakaria.

Beliau berkata, Faizal tidak dipanggil untuk memberi keterangan semasa perbicaraan saman itu.

“Tidak pernah pada hakikatnya dipersetujui bahawa defendan (Dr Tan) mengeluarkan kata-kata itu kepada pemberita. Apa yang dipersetujui ialah defendan ditemu bual oleh Faizal,” kata beliau.

Zabariah berkata, tidak dipertikaikan bahawa ada penerbitan artikel itu kemudiannya mengenai temu bual tersebut tetapi ia tidak membuktikan bahawa apa yang diterbitkan dalam artikel berkenaan adalah kata-kata Dr Tan.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR