Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Sunday 21 September 2014

Pesanan Untuk YB Saari Sungib dan Rakannya

ADA tindakan, adalah tindak balas. Tindak balas bukanlah satu hukuman rasmi. Hukuman berlaku selepas itu, apabila sesuatu tindakan yang menghasilkan tindak balas yang tidak harmoni cuba diperbaiki atau diharmonikan kembali agar kerosakan itu tidak melarat.

YB Haji Saari bin Sungib dan rakannya itu sayugia memahami ini. Anda perlu terima kesakitan kerana anda telah sakitkan orang lain terlebih dahulu. Janganlah berhujah, itu demi membahagiakan orang lain kerana anda disakitkan pun dihujahkan dengan hal yang sama, iaitu demi membahagiakan orang lainlah juga.

Apabila tuan presiden menyatakan parti dikhianati oleh anda, maka itu adalah tindak balas daripadanya, bukan hukuman lagi. Bahkan dialah yang paling berhak untuk bertindak balas. Bahkan lagi, pernyataannya itu adalah yang terbesar daripada parti setakat ini.

Lewat bertindak balas itu, itu caranya. Masing-masing dengan cara masing-masing.

Justeru mungkin penghakiman akan turut memasukkan kenyataan tuan presiden itu sebagai bahan bukti utama bahawa parti telah dikhianati.

Dengan pengalaman banyak YB berpindah randah daripada satu kumpulan kepada kumpulan yang lain dengan ijtihad yang begitu kontemporari, tidak pelik jika ini pun satu ijtihad yang hebat.

Menariknya, jika tindakan ijtihad terbaru YB ini adalah bagi membenarkan janji dengan PR, maka tindak balasnya pula, YB diijtihadkan sebagai mengkhianati janji dengan parti sendiri.

Adalah menarik untuk kita menerokai fiqh baru ' Al Wala' Wal Bara' ' bahawa rakan PR adalah tempat kita menumpahkan wala' kita mengatasi wala' kita kepada jamaah sendiri.

Manalah tahu, dalam keadaan krisis, isteri diizinkan oleh syara' untuk memiliki dua suami. Maqasid Syariahnya, asalkan bahagia.

Ia mungkin melucukan untuk diutarakan, tetapi bagi sesetengah orang yang merasa dirinya faqih, 'Siyasah Syar'ieyah' baginya adalah ibarat pintu yang tidak lagi berkunci, bukan hanya bagai sebuah padang luas yang berpagar sebagaimana itulah yang difahami ulama silam turun temurun.

Justeru mengatakan tuan presiden telah menghukum sebelum perbicaraan, itu pun satu penghukuman yang salah.

Yang betul ialah parti dalam proses menghakimi. Selamat berijtihad dengan ilmu masing-masing. Sesungguhnya ALLAH, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman akan melihat segala amal buat kita.

"Dan ALLAH sekali-kali tidak akan menyesatkan sesuatu kaum selepas Dia telah memberikan mereka hidayat petunjuk sehinggalah Dia terlebih dahulu  terangkan kepada mereka apa yang mesti mereka jaga dan pelihara diri daripadanya. Sesungguhnya ALLAH maha mengetahui atas segala sesuatu." - Al Taubah:115.

NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ\

 

2 comments:

  1. Apabila benang-benang yang basah ingin didirikan secara menegak ... dengan hujah menggunakan ayat Allah swt pulak tu?
    Adakah kita pasti benar kerana kita ni Presiden?
    Adakah kita pasti benar kerana kita ni diiktiraf ulama?
    Adakah kita pasti benar kerana kita anak Tok Guru?
    Aku sayang kebenaran daripada status manusia. Aku suka lihat pada tindak tanduk tanpa status dirinya. Bercakap bertentangan tindakan tidak boleh diterima sama ada oleh Allah swt maupun akal manusia.
    Fitnah ... tu benarkah?

    ReplyDelete
  2. Renungi diri kita dan renungi dia.... siapa lebih siapa kurang...sekurang-kurangnya dia telah diber pengiktirafan....kita sampai ka mana? Adakah manusia menyangka cukup dengan hanya berkata mereka beriman sedangkan mereka tidak diuji?

    ReplyDelete

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR