Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Thursday 5 June 2014

Kembalikan anak lelaki kepada Deepa, Mahkamah Sangat Adil - Nancy

KUALA LUMPUR 5 Jun - Pihak polis perlu mengambil langkah perlu untuk mengembalikan anak lelaki S.Deepa kepadanya kerana beliau mempunyai hak penjagan ke atas anaknya itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri.

Beliau merujuk kes bekas suami Deepa yang telah memeluk Islam yang mengambil anak mereka selepas Mahkamah Tinggi Seremban memutuskan hak penjagaan anak mereka kepada si ibu.

"Kepada saya, berdasarkan maklumat daripada media, kanak-kanak tersebut diambil tanpa persetujuan daripada ibunya yang mempunyai hak penjagaan ke atasnya.

"Pihak polis perlu mengambil semula kanak-kanak tersebut daripada bapanya dan mengembalikannya kepada ibunya. Saya fikir mahkamah sangat adil dalam keputusannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan mengenai Akta Pembayaran dan Adjukasi Industri Pembinaan (CIPAA) 2012 di sini hari ini.

Pada 27 Mei lalu, Mahkamah Rayuan menolak permohohan N.Viran yang nama Islamnya Izwan Abdullah untuk mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Seremban pada 7 April yang memerintahkan hak penjagaan dua anak mereka diserahkan kepada si ibu iaitu Deepa.

Ini bermakna Izwan perlu memulangkan anak lelakinya yang berumur enam tahun yang diambilnya dua hari selepas keputusan mahkamah dibuat iaitu pada 9 April.

Mengenai insiden yang melibatkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Nancy berkata: “Ini merupakan perkara agama dan kerajaan negeri. Bagi pihak persekutuan, kami tidak boleh terbabit dan bercakap bagi pihak Selangor."

Beliau berkata kerajaan sedang melihat untuk berunding bagi membantu menyelesaikan isu dalam kalangan pasangan melibatkan pertukaran agama dan penjagaan anak.

"Dalam dua mesyuarat yang diadakan jawatankuasa bersama, kami mengenal pasti meditasi sebagai mekanisme bagi membantu menyelesaikan pertikaian undang-undang melibatkan individu yang memeluk Islam dan bekas pasangan mereka yang bukan beragama Islam.

"Kami sedang berusaha untuk membuat perincian meditasi, Ini yang sedang difikirkan jawankuasa tetapi lebih banyak kajian perlu dilakukan sebelum ia dilaksanakan," katanya.

Pada April, Kabinet bersetuju membentuk jawatankuasa itu bagi menyelesaikan pertikaian undang-undang melibatkan mereka yang memeluk Islam dan bekas pasangan mereka yang bukan beragama Islam.

Jawatankuasa itu dipengerusikan bersama Nancy dan seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

-BERNAMA.

Jawatankuasa bincang isu agama, penjagaan anak ditubuh

KUALA LUMPUR 5 Jun - Jabatan Perdana Menteri (JPM) akan menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi membincangkan isu hak penjagaan anak dan agama yang sepatutnya dianuti selepas ibu bapa berlainan agama bercerai yang banyak berlaku akhir-akhir ini.

Menterinya, Nancy Shukri berkata, beliau telahpun berjumpa dengan Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang juga Menteri di JPM baru-baru ini dalam usaha untuk menjadikan jawatankuasa itu berfungsi bagi menangani isu sensitif tersebut kerana ia membabitkan soal agama.

“Isu seperti ini memang banyak berlaku dan ia terus berlaku dalam masyarakat. Ia agak rumit kerana melibatkan perundangan di Mahkamah Sivil dan Syariah. Sebab itu, banyak perkara harus diperhalusi agar isu-isu ini dapat diatasi kalau ia berlaku lagi pada masa depan.

“Kita juga akan memikirkan siapakah wakil yang akan diletakkan di bawah jawatankuasa itu nanti," katanya di sini pada Persidangan Akta Keputusan Pembayaran Industri Pembinaan 2012 (CPAA 2012) yang telah diluluskan oleh kerajaan dan berkuatkuasa mulai 15 April lalu.

Beliau mengulas isu itu apabila ditanya tentang kes terbaharu membabitkan seorang wanita beragama Hindu, S. Deepa yang telah bercerai dengan suaminya, N Viran yang memeluk Islam dan meninggalkan dua anak masih kecil di bawah jagaan wanita terbabit.

Hakim Mahkamah Tinggi Seremban, Zabariah Mohd Yusof baru-baru ini telah memberikan hak penjagaan dua kanak-kanak itu kepada S Deepa berdasarkan Seksyen 51 Akta Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 dan ia mencetuskan kontroversi.
 
ABU: Panggillah Ustaz2 dan blogger UMNO yang Maha Bijak tu selesaikan.... Takpun pi minta fatwa pada Tuan Guru Hj Mahathir..

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR