Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCtyM5l3qmRwTVdkpSmfjbmloaVkkeoyzuX8YKrvDkxgLqYcZYMkW8hakIseLQMJ01hoXt3s_8SDIR55DW8Npnae-TUvl5ZlKHq9Fr6b48MtbSCYuIutg52msmqkD4nGx3VQpRUWuNNI95/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDwdlnqsPT0OF87jcC2S8cUunIEOxPwZd2g1AoMp7UJGE6BSkTApbqUrZDKII5St_KCISFMsjVffCthyphenhyphen0wejgFarGRnIh4teI4cyRBFtf_TRMzEbR2Ykehq59Z8lf5GWjn8j0aDuwfaSQq/s112/bendera+-+Copy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Monday, 30 January 2012

Mengapa Umat Islam Perlu Berpolitik?


Mengapa Umat Islam Perlu Berpolitik?

Assalamualaikum wbt....

USTAZ,
Saya ini bukanlah mewakili mana- mana parti politik,dan saya ada soalan penting untuk ditanya kepada ustaz.Saya harap sangatlah ustaz dapat menjelaskan persoalan saya ini berdasarkan  hujah dan dalil naqli (Al-quran) dan juga hadis soheh.

Adakah menubuhkan sesuatu parti politik itu haram? Setahu saya di Arab Saudi tiada parti politik kerana katanya  boleh memecahbelahkan umat. Jadi apakah hukumnya penubuhan parti politik ini? Setahu saya semasa zaman Nabi dahulu tiada seorangpun nabi,para anbiya dan syuhada yg menubuhkan parti untuk mendaulatkan Islam.Malahan penubuhan parti politik inipun sebenarnya bukan datang dari Islam malahan ianya diasaskan oleh org kafir!

Lagipun, bukannya saya ini jahil sangat mengenai keadaan politik di negara ini. Saya tahu bahawa pihak pemerintah pun banyak menyeleweng dari Islam! Umat Islam hanya akan bersatu di bawah kalimah Laailahaillalah dan tiada pertikaian pun mengenainya! Tapi saya agak ragu dengan memperjuangkan  Islam dengan menubuhkan parti!Mengapa tidak boleh kita perjuangkan Islam melalui cara dakwah seperti jamaah tabligh?

Saya dapati cara mereka berdakwah ialah dengan memantapkan iman dan amal.Saya  berkata demikian kerana inilah  kali pertama saya mengikuti tabligh  selama 3 hari bertempat di Naza Plantations, Raub, Pahang. Sepanjang saya mengikuti  jamaah tabligh tersebut,banyak perkara telah saya belajar. Tujuan tabligh inipun sebenarnya bukan semata-mata berdakwah kepada orang,tetapi untuk mentarbiahkan diri sendiri,agar Iman dan amal dapat dimantapkan. Saya dapat merasakan sendiri persaudaraan Islam,dan Allah telah merahmati dan memberkati kami dengan memberikan pengertian sebenar tentang hakikat kehidupan!!

Dan apa yg menakjubkan hati saya ialah ada antara jemaah tabligh ini, sebelum ini tidak pernah sembahyang dan tidak FAHAM apa itu agama, menangis kerana keinsafan  dan mula faham akibat daripada usaha Ustaz yang memberikan syarahan, bayan dan majlis taalim mengenai Iman dan amal!!

Dan saya pun berfikir semula tentang usaha Parti Pas khususnya.Banyak yang berbicara mengenai kepentingan  kembali kepada Al-quran dan assunnah. Memang betul, usaha itu perlu disokong,tetapi kebanyakan masyarakat kita hari ini tidak paham kenapa kena kembali pada Alquran dan sunnah. Sebabnya ustaz, saya percaya bahawa  iman dan amal mereka sendiri AMAT RAPUH!! Salah satu perkara yang amat ditekankan semasa majlis tabligh itu ialah SEMBAHYANG BERJEMAAH. Kita boleh lihat betapa kosongnya masjid dan surau hari ini!!Jadi tidak hairanlah masyarakat kita terus berada dalam kelalaian!!
Saya percaya jika pihak PAS menekankan usaha iman dan amal ini dalam dakwah dan ceramah mereka,Insyaallah masyarakat akan mula paham!

Jadi saya amatlah berharap pada ustaz utk menerangkan kepada saya mengenai persoalan di atas. Saya yangg tidak ada ijazah agama ini tidak tahu apa-apa pun! Kalau boleh penjelasan itu jangan lah terlalu bias. Peganglah kepada kebenaran.

Jazakallahu khairan kathira.
Muhammad Syafiq

Jawapan Ustaz Ali Muda
Waa`laikumussalam warahmatuLlah.

Alhamdulillah, saudra telah diberi taufik oleh Allah s.w.t. untuk memahami Islam atau sebahagian daripada Islam. 

Daripada seorang yang kurang faham peranan agama menjadi seorang yang merasakan kemanisan hidup beragama. Bersyukur juga kerana saudara telah terlibat dengan salah sebuah pergerakan yg cintakan Islam dan ingin melihat Islam didaulatkan di bumi Allah s.w.t. ini, walaupun dengan cara yang tersendiri.

Persoalan saudra ini berfokus kepada cara,method atau uslub untuk menegakkan Islam, setelah saudara bersetuju bahawa pemerintah umat Islam hari ini tidak boleh diharapkan untuk mendaulatkan Islam secara syumul.

Persoalannya apakah boleh Islam diperjuangkan menerusi penubuhan parti politik, yang menurut saudara, tidak pernah dilakukan oleh para nabi dan Nabi Muhammad s.a.w. Arab Saudi juga, menurut saudara, mengharamkan penubuhan parti politik kerana boleh memecahbelahkan umat.

InsyaAllah, saya akan menjawab persoalan saudara ini dengan cara akademik/ilmiah berdasarkan hujah tanpa bias kepada mana-mana pihak, walaupun saudara sendiri telah menunjukkan kecenderungan saudara kepada satu pihak. Harapan saya, jika jawapan saya ini tidak menjurus kepada kecenderungan saudara, janganlah saudara anggap saya bias.

Terlebih dahulu sukalah saya tegaskan bahawa saya juga tidak menganggotai mana-mana parti politik kerana saya ingin bebas membuat penilaian berdasarkan ilmu yang saya belajar. Jika ilmu saya mengatakan 'itu', maka tiada siapa berhak menidakkan kebenarannya melainkan dengan hujah ilmu juga, bukan dengan sentimen, fanatik, prasangka dan sebagainya. Mungkin orang lain berpendapat berlainan berdasarkan ilmu juga, maka saya terima hal itu atas prinsip 'al-khilaf al-masyru`' (khilaf yg dibenarkan syarak), jika ia berada dalam lingkungan perkara cabang atau ranting (furu`), bukan pokok (Usul). ILMU yang saya maksudkan ialah kefahaman yg mendalam terhadap sesuatu persoalan, dengan perantaraan alat-alat yang disepakati untuk menuju kepada kefahaman itu.

Persoalan yang berkaitan hukum atau pandangan Islam dalam sesuatu perkara, maka sudah pasti alat-alat yang wajib untuk menuju kepada kefahaman yang sebenar ialah kefahaman asas terhadap sumber Islam iaitu nas-nas al-Quran dan hadis (sahih) serta perbahasan ulama yang muktabar tentangnya. Oleh kerana nas-nas al-Quran, hadis dan perbahasan ulama muktabar itu kebanyakannya di dalam Bahasa Arab, maka kefahaman mendalam dalam bahasa itu adalah satu keperluan yang wajib. Tidak cukup setakat itu, kefahaman yang mendalam terhadap ilmu disiplin berhujah dengan al-Quran dan hadis (iaitu ilmu Usul al-Fiqh dan Qawa`id al-Fiqh) adalah juga sesuatu yang mesti dan wajib.

Berbalik kepada persoalan saudara, apakah masyru` (dibenarkan syarak) penubuhan parti politik untuk menegakkan Islam?

Saudara beranggapan ia tidak masyru` berdasarkan hujah-hujah: (1) Di Arab Saudi tiada parti politik kerana menurut mereka parti politik boleh memecahbelahkan umat, (2) Tiada seorang nabi dan para pejuang syuhada zaman dulu yg berjuang menegakkan Islam melalui parti politik, (3) Parti politik berasal daripada sistem kafir, (4) Parti politik boleh digantikan dengan cara berdakwah kepada iman dan amal, seperti yang dilakukan oleh Jamaah Tabligh.

Demikian hujah-hujah saudara tetapi saya ada hujah-hujah lain yang menunjukkan penubuhan parti politik Islam sebagai suatu yang masyru` bahkan dituntut pada zaman sekarang. Hujah-hujah saya seperti berikut:

1) Tiada nas sama ada di dalam al-Quran, hadis atau kata-kata ulama terdahulu yang muktabar bahawa penubuhan parti politik itu dilarang syarak. Dalam syariah (Usul al-Fiqh), ada satu kaedah yang berbunyi "Aslul Asy-yaa' al-Ibahah" (Asal sesuatu perkara itu adalah harus). Semua perkara di dunia ini asalnya harus, melainkan setelah datangnya nas-nas yang melarangnya, barulah hukumnya bertukar menjadi haram atau makruh, ataupun apabila datangnya nas-nas yang menyuruhnya, maka ia pun bertukar menjadi wajib atau sunat. Antara haram dan makruh, atau antara wajib dan sunat, adalah berdasarkan sejauh mana larangan dan suruhan itu, dengan sokongan nas-nas lain, yang difahami oleh ulama yang berkecimpung dalam bidang ilmu prinsip pengeluaran hukum Islam (iaitu ilmu Usul al-Fiqh), dengan sokongan ilmu yang luas tentang hadis Nabi s.a.w., yang merupakan praktis kepada seluruh hukum Islam yang wujud sebelum kewafatan baginda Rasullullah SAW.

Oleh kerana tiada nas yang melarang, maka penubuhan parti politik adalah harus. Itulah asal dan dasarnya.

2) Apabila kita bercakap mengenai parti politik Islam (iaitu parti yg berjuang untuk mendaulatkan Islam), maka kita telah terkeluar daripada asal dan dasar hukum tadi (harus). Hukum itu telah bertukar menjadi sekurang-kurangnya sunat, kalaupun tidak wajib. Ini berdasarkan nas al-Quran yg bermaksud: "Dan bertolong menolonglah kamu dalam perkara kebajikan dan taqwa, dan janganlah kamu bertolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan…" (Al-Maidah: 2). Jika parti Islam bertujuan utk bergabung tenaga menegakkan Islam, bagaimana ia dikatakan haram, sedangkan ia bertepatan dengan kehendak ayat tersebut? Apatah lagi tiada satu nas pun yang melarangnya.

3) Walau bagaimanapun, jika kita merujuk kepada nas yg lain, kita dapati penubuhan parti politik dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia adalah dituntut oleh syarak. Ada nas yang bermaksud "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang pada jalan-Nya dalam satu saf (barisan/front/ organisasi) seumpama sebuah bangunan yang berdiri teguh…" (Al-Saf: 4). Alangkah bodohnya umat yang ingin melihat Islam tertegak di muka bumi, tanpa membuat persediaan yang lebih baik daripada kaum yang ingin merobohkan Islam atau yang berpura-pura cinta Islam (seperti yang saudara sendiri faham), ataupun sekurang-kurangnya membuat persediaan yang setanding dengan musuh itu. Adakah Allah s.w.t. akan menolong dengan mukjizat semata-mata tanpa wujudnya usaha yang tersusun dan sistematik daripada para pejuang?  Sedangkan Nabi s.a.w. sendiri tidak diberikan mukjizat melainkan setelah banginda bekerja keras siang malam dengan tulang empat kerat.

Kalaulah musuh ada barisan/front/ organisasi yang memonopoli sistem demokrasi, apakah pejuang Islam perlu pejam mata dan pekakkan telinga saja atas alasan demokrasi, parti politik dan pilihanraya adalah sistem ciptaan orang kafir!!?? Apakah patut pejuang Islam membiarkan saja kerusi eksekutif yang berkuasa mencipta undang-undang ke atas umat di dewan rakyat, parlimen, dewan undangan negeri dan lain-lain diduduki oleh puak yang benci kepada Islam secara zahir batin atau secara batin sahaja (terlihat kebenciannya secara luar kawalan/ tidak sengaja)?  Realiti dan hakikatnya, sama ada rakyat suka atau tidak, orang yang menduduki kerusi-kerusi eksekutif itulah yang mencipta, menggubal, meminda atau membatal undang-undang sebaik sahaja mereka berkuasa setelah menang dalam pilihanraya 'demokrasi'. Apabila mereka memiliki kuasa itu, mereka akan mempersetankan sahaja kehendak rakyat terbanyak. Mereka kata mereka telah diberi mandat selama 5 tahun, kalau tidak setuju, tunggu 5 tahun!! (Walaupun mandat itu diperolehi secara penipuan seperti undi pos yang menjadi taboo kepada pembangkang) . Apabila mereka berkata kita tidak boleh melaksanakan hukum jenayah seperti yang terkandung di dalam al-Quran (hudud), rakyat (termasuk orang yang cintakan al-Quran dan Islam seperti saudara) terpaksa terima. Apabila mereka berkata harga barang itu dan ini dinaikkan, semua rakyat terpaksa membayar walaupun perit. Bukanlah susah untuk mencipta beberapa rasional di sebalik kenaikan harga barang itu dengan sokongan sedikit 'statistik' atau 'angka' yang entah betul atau tidak. Rakyat terpaksa terima. Apabila mereka hendak melanggar perjanjian yang mereka sendiri buat, rakyat pun terpaksa akur, sebab mereka masih berkuasa sebagai kerajaan yang memiliki kuasa dengan cara undi dan penubuhan parti politik.

Jika itu realiti dan hakikat posisi kuasa pada hari ini, kenapa pejuang Islam perlu mengasingkan diri dan lari daripada merebut peluang untuk melaksanakan Islam melalui kuasa penubuhan parti dan pilihan raya? Apakah Nabi s.a.w. mampu melaksanakan Islam tanpa kuasa yang diusahakan? Bukankah perpindahan dari Mekah ke Madinah (Hijrah) itu sebagai satu strategi untuk mempraktikkan Islam melalui kuasa politik/pemerintahan di sebuah negara yang bebas dan berdaulat (walaupun bukan secara parti politik seperti hari ini)? Secara logiknya, adakah baginda akan berjaya menegakkan Islam tanpa berhijrah mendapat sebuah negara yang berkuasa politik? Adakah Islam akan boleh dilaksanakan sepenuhnya tanpa sebuah negara dan sistem yang bebas dan tersendiri? Bukankah baginda sudah boleh berdakwah, beriman dan beramal di Mekah? Kalau sudah boleh, kenapa perlu mengajak para Sahabat r.a. berhijrah? Sedangkan beramal di Mekah itu mendapat pahala yang paling besar pula.

Jawapan kepada soalan-soalan di atas ialah "kuasa eksekutif itu adalah asasi untuk mempraktikkan Islam secara syumul di bumi Allah s.w.t. ini". Zaman Nabi s.a.w. ia (kuasa eksekutif) itu didapati melalui hijrah dan jihad di medan, manakala zaman ini (dalam konteks Mlaysia dan kebanyakan negara), ia diperolehi melalui pilihanraya.Kaedah usul fikh ada menyatakan “tidak akan sempurna wajib melainkan dengannya(cara-cara untuk sampai kepada wajib) itu juga adalah wajib.Sebagai contoh: Sembahyang atau solat itu wajib,berwuduk  merupakan syarat sah sembahyang, mengambil air untuk berwuduk satu keperluan.Jika air sukar diperolehi maka kita perlu menggali perigi untuk mendapatkan air.Hukum menggali telaga pada waktu itu bertukar menjadi wajib lantaran menyempurnakan kewajipan solat walaupun pada asalnya menggali telaga itu harus.

Kita perlu faham, Islam itu bukan sekadar iman dan amal seperti solat, zakat, haji, zikir atau baca al-quran sahaja. Kalau itulah sahaja amalan Islam, Nabi s.a.w. tidak perlu berhijrah, sebab semua itu boleh dilakukan di Mekah, dengan pahala yang paling besar lagi. Itu semua amalan individu, kalau tidak ada negara dan kuasa pun kita boleh amalkan ibadat-ibadat itu. Tetapi Islam lebih luas daripada itu. Ada banyak lagi suruhan Allah s.w.t. yang tidak boleh dilaksanakan jika Islam tidak mempunyai negara atau kuasa berdaulatkan al-Quran dan sunnah, seperti suruhan melaksanakan hudud (sistem kawalan jenayah secara Islam), suruhan melaksanakan ekonomi Islam secara total tanpa campuran riba, suruhan jihad memerangi musuh yg mengkhianati umat Islam, suruhan mengharamkan segala yang diharamkan Allah s.w.t. (seperti arak, judi dan lain-lain) dan menghalalkan segala yg dihalalkan-Nya (tazkirah bulan Ramadhan, ceramah agama, perhimpunan aman dan segala perkara yang bukan bertujuan jahat) dan yang paling besar sekali ialah suruhan menyebarkan rahmat kepade sekalian alam. Hampir semua pemimpin umat Islam hari ini tidak melaksanakan agenda terbesar Islam ini kerana mereka bernegara dan kuasa sekular. Orang bukan Islam, khususnya kuasa-kuasa barat semakin memandang lekeh kepada Islam di zaman pemimpin-pemimpin Islam sekular berkuasa kini. OIC? Contoh nya,diketawakan saja!! Malaysia negara contoh?Nampaknya lebih kepada syok sendiri!! Atau suka kerana kita mengamalkan budaya dan amalan kuffar  seperti  mereka juga.

4) Kalau demikianlah hal dan realitinya hari ini, maka mana mungkin hanya dengan berdakwah keluar 3 hari, 10 hari, 40 hari, sebulan, 4 bulan bahkan setahun sambil beramal ibadat individu (solat, zakat, haji, zikir, baca al-Quran dan seumpamanya) ;  negara Islam  akan tertegak seperti Nabi s.a.w. pernah sunnahkan di al-Madinah al-Munawwarah. Saya tidak nafikan amalan-amalan yang dianjurkan oleh Jamaah Tabligh itu juga baik. Tetapi baik semata-mata tanpa strategi jangka pendek dan panjang, lebih dekat kepada sia-sia. Apakah amal sebegitu telah menepati kehendak Allah s.w.t.  berbanding berjuang dalam satu saf/barisan/ front/organisasi seperti sebuah bangunan yang terpacak teguh tanpa goyah oleh sebarang gegaran? Sedangkan musuh (yang jelas atau yang seperti musang berbulu ayam) sedang enak menjahanamkan Islam yang syumul bawaan Nabi s.a.w., kita masih asyik berbalah tentang apakah boleh berparti politik.Kita boleh lihat di negara-negara yang begitu kuat pegangan amalan Jamaah Tablighnya seperti India dan Pakistan,apakah mereka mempunyai sistem bernegara yang  kukuh dan dapat melaksanakan sistem-sistem yang berkaitan dengan kesyumulan Islam secara total?Tidak lebih kepada amalan individu dan kelompok-kelompok kecil sahaja.

Dalam konteks bernegara pada hari ini, berparti politik untuk menegakkan Islam adalah lebih dekat kepada wajib, berdasarkan satu prinsip al-Qawa`id Al-Fiqhiyyah yang berbunyi "Maa laa yatimmu al-waajib illaa bihii fahuwa waajib" (Sesuatu perkara, yang tidak akan sempurna perkara yang telah wajib melainkan dengannya, maka perkara itu menjadi wajib juga hukumnya). Mendaulatkan Islam secara syumul (menyeluruh) sama ada dalam bidang akidah, akhlak, ibadat, muamalat, munakahat, jinayat, jihad, dan sebagainya itu adalah satu kewajipan yang telah pasti berdasarkan nas-nas yang telah sedia ada dalam al-Quran dan hadis sahih. Tetapi banyak bidang itu tidak dapat dilaksanakan tanpa wujudnya negara, kuasa dan sistem Islam yang memimpin. Maka mewujudkan negara, kuasa dan sistem Islam itu wajib juga hukumnya.

Dalam konteks hari ini juga, negara, kuasa dan sistem itu tidak akan dapat dicapai melainkan dengan cara-cara seperti: pilihanraya demokrasi (di kebanyakan negara umat Islam walaupun lebih kepada demokrasi palsu), revolusi (spt Iran 1979), reformasi (spt Indonesia, Filipina). Dua cara terakhir itu boleh mengakibatkan mudharat yang besar dan pertumpah darah, maka hendaklah dielakkan selagi ada jalan yang lebih selamat, iaitu melalui pilihanraya demokrasi seperti yang diamalkan di negara kita.

Oleh kerana pilihanraya demokrasi itu hanya boleh disertai oleh parti politik berdaftar, maka menjadi kewajipanlah kepada pejuang Islam untuk mendaftarkan paling kurang sebuah parti politik yg khusus untuk menegakkan Islam. Jika tidak, tidak boleh masuk pilihanraya,jika tidak boleh masuk pilihanraya, tidak mungkin akan dapat duduk di kerusi eksekutif itu danjika tidak duduk di kursi tersebut, tidak mungkin berkuasa dalam realiti bernegara pada hari ini!! Ada sesiapa lagi yang hendak menidakkan realiti semasa secara membuta tuli?

5) Kalau pemerintahan sudah “OK” (adil, bersih, bertanggungjawab macam al-Khulafa' al-Rasyidin) , memang tidak perlu kepada parti-parti politik, sebab memang boleh menyebabkan perpecahan. Tetapi apakah pemerintah hari ini boleh membuktikan keadilan, kebersihan dan kebertanggungjawaban seperti para khalifah yang dipuji oleh al-Quran dan mendapat didikan secara langsung daripada Nabi s.a.w. itu? Tidak ada!!Termasuklah kerajaan Arab Saudi sendiri. Kalau sudah seperti khalifah, tidak mungkin Arab Saudi membenarkan tanahnya digunakan oleh “Syaitan Terbesar” (USA) sebagai pangkalan untuk menyerang saudara Islamnya di Iraq. Ketidakwujudan parti politik langsung seperti di Saudi lebih membawa kemudaratan kepada umat kerana pemerintah boleh berbuat apa saja tanpa siapa berani menegur.

6) Tidak semua perkara yang dicipta oleh orang bukan Islam “kafir” itu haram diguna pakai oleh umat Islam (seperti sistem pilihanraya dan parti politik). Yang menjadi haram sesuatu perkara itu bukan sebab ianya dicipta oleh orang bukan Islam, tetapi sebab sudah ada nas atau dalil qati’ yang mengharamkannya.

7) Tidak semua perkara yang Nabi sa.w. tidak buat, maka kita pun tidak boleh buat. Nabi s.a.w. tidak buat jalan raya berturap, bangunan tinggi-tinggi, pejabat agama, masjid surau yang banyak, tabung haji, dan sebagainya. Tapi apakah kita pun diharamkan membuat perkara-perkara baik itu atas alasan baginda tidak buat? Apakah salah jika kita bersikap kreatif dalam perjuangan Islam ini, demi melawan kekuatan sistem musuh?

8) Parti politik Islam pun bukan hanya berpolitik semata-mata, mereka juga mendukung agenda dakwah, iman dan amal melalui usrah, tamrin, daurah tadribiah, jaulah, rehlah, mukhayyam, qiamullail, majlis ilmu, ziarah, dan riadhah(nama sahaja berlainan namun konsepnya tidak jauh seperti yang diamalkan oleh jamaah Tabligh namun kurang diuar-uarkan secara khusus,lebih kepada ceramah penerangan politik). Bahkan dakwah, iman dan amal yang lebih meluas daripada orang-orang yang tidak berparti politik. Jika ada sidikit kelemahan itu, berpunca daripada sikap sesetengah individu atau kelompok yang tidak serius dalam perjuangan dan agenda dakwah.Sememang manusia tidak ada yang sempurna. Tugas kita memperbaiki mana-mana individu dan kelompok yangg tidak sempurna itu, termasuklah memberi tarbiah dan kefahaman kepada mereka yang telah sedia menduduki kerusi –kerusi eksekutif itu setelah kita sedar dan tahu bahawa dasar yang kita perjuangkan  betul dan tepat dengan kehendak Islam. Jangan kerana beberapa kelemahan itu, kita juga turut memusuhi atau lebih sedih lagi kita menyokong parti –parti yang berlawanan dengan prinsip-prinsip Islam pula.

Jika Jamaah Tabligh amat menitikberatkan solat secara berjemaah di masjid (dan inilah yang sepatutnya), ajaklah ahli-ahli  parti Islam dan individu Islam lain berjemaah sama. Jangan kerana beberapa kerat individu yang tidak berjemaah (atau yang tidak solat), maka jamaah Tabligh terus menghukum ahli parti Islam dan pertubuhan lain sebagai tidak beramal. Dengarlah kuliah-kuliah ilmu para pemimpin parti Islam, bukankah mereka mentarbiah kepada iman dan amal juga? Biasalah apabila  sudah ramai penyokong dan pengikut sesebuah pertubuhan itu akan adalah yang nakal dan menyongsang arus. Simbul parti Islam (bulan purnama putih dikelilingi warna hijau) bermaksud di dalam parti Islam itu di kelilingi oleh pengikut dan penyokong yang berbagai ragam,pemimpin-pemimpin dan para  dai’ akan mencuba sedaya upaya mentarbiah untuk menjadikan mereka berada dilandasan yang betul(putih).Kelemahan itu perlu ditegur dan dinasihat,agar mengikut kehendak jamaah dan syariat. Ahli jamaah Tablighpun tidak semuanya sempurna.Justeru jika mereka mengatakan mereka berusaha meningkatkan amalan  dalam jamaah, begitu juga ahli-ahli parti Islam. Oleh itu, bekerjasamalah. Jangan hentam menghentam dan mengatakan pihak mana yang betul dan lebih amalan Islamnya dan janganlah pula memilih parti yang terang-terang dasarnya menjurus kepada sekular. Daftarlah diri sebagai pengundi yang sah dan berilah undi untuk parti yang memperjuangkan Islam dan bercita-cita menegakkan negara dengan sistem dan pentadbiran Islam secara menyeluruh.

Sekian jawapan saya seikhlasnya, wassalam `ala man ittiba`a al-huda.

(sebahagian teks telah diedit dengan sedikit tambahan bertujuan menambah kefahaman.Maksud asal tidak lari daripada teks asal – ABU)

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR