Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Friday 26 October 2012

Apakah Tugas Saya Sebagai Ahli PAS ?


Kewajipan seorang yang menjadi ahli PAS ialah berusaha dengan penuh kesungguhan untuk menjadi seorang Islam yang sebenarnya yang menghayati ajaran-ajaran Islam dan memperjuangkan penghayatan Islam di dalam diri, keluarga dan masyarakat kerana dasar PAS ialah Islam dan pejuangannya ialah untuk menghayati Islam.

Di antara kewajipan-kewajipan penting yang mesti dilakukan segera apabila saya menjadi ahli PAS ialah:
  1. Menuntut ilmu dengan menghadiri majlis-majlis ilmu, membaca dan menyertai perbincangan-perbincangan mengenai Islam dan mengenai masyarakat untuk membina kefahaman yang mendalam tentang Islam dan penghayatannya.
  2. Mengamalkan dengan sempurna kewajipan-kewajipan yang terkandung dalam kewajipan fardu ain iaitu:

    1. Memahami akidah Islam dan berpegang teguh dengannya tanpa ragu-ragu dan syak. Percayakan ke-Esa-an Allah SWT dan kesempurnaan zat, sifat dan perbuatan-Nya. Percaya adanya makhluk Allah yang dinamakan malaikat yang taat dan patuh kepada segala perintah Allah SWT. Percayakan kebenaran rasul-rasul yang diutuskan oleh Allah dari kalangan manusia. Percayakan Nabi Muhammad s.a.w. dan membenarkan ajaran yang dibawanya adalah datang daripada Allah dan agama Islam yang dibawa oleh baginda adalah ajaran Allah yang terakhir dan lengkap yang diwahyukan oleh Allah kepada manusia. Nabi Muhammad s.a.w. dengan itu adalah utusan dan nabi yang terakhir “Khatimul anbiya’ wal mursalin”. Percayakan kitab-kitab Allah SWT yang mengandungi ajaran-ajaran yang diwahyukan oleh Allah kepada rasul-rasul-Nya. Percayakan bahawa kehidupan di atas dunia ini adalah sementara dan akan berlaku kiamat serta manusia akan dibangkitkan semula daripada kuburnya dan kemudian dipindahkan ke alam akhirat yang akan ditentukan kehidupannya oleh Allah mengikut amalannya di dunia ini. Manusiaakan kekal hidup di alam akhirat itu selama-lamanya. Percayakan bahawa nasib manusia sama ada baik dan buruk adalah ditentukan oleh Allah SWT. Semua ajaran yang berkaitan dengan akidah ini hendaklah dipelajari dan di dalami serta diyakini sebagaimana semestinya seperti yang ditentukan di dalam batas-batas kewajipan fardu ain.
    2. Mengerjakan sembahyang lima waktu di dalam waktunya dan sebaik-baiknya di awal waktu, tanpa lalai dan lengah-lengah. Cubalah berusaha bersungguh-sungguh supaya mengerjakan secara berjemaah dan pastikan ada sembahyang berjemaah di kawasan tempat kediaman saya bagi memenuhi tuntutan fardu kifayah. Hendaklah dikerjakan sembahyang dengan khusyuk dan merendah diri kepada Allah SWT.
    3. Jika saya memiliki harta benda yang wajib dikeluarkan zakat, tunaikan segera kewajipan itu mengikut kadar yang ditentukan oleh syarak.
    4. Tunaikan ibadah puasa yang wajib iaitu sebelum dalam masa setahun pada tiap-tiap bulan Ramadan. Adalah baik berpuasa sunat misalnya setiap hari Isnin dan Khamis di bulan-bulan yang lain daripada bulan Ramadan, melainkan di hari-hari yang diharamkan iaitu hari syak dan hari-hari tasyrik dan hari raya iaitu 1 Syawal.
    5. Tunaikan ibadah haji di Makah sekali seumur hidup, sekiranya saya mampu pergi ke Makah untuk menunaikannya.
    6. Meninggalkan segala yang diharamkan oleh Allah SWT adalah kewajipan yang tergolong di dalam fardu ain. Kerana itu saya hendaklah menjauhkan diri saya daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah SWT.
    7. Pakaian dan makanan saya hendaklah daripada bahan-bahan yang bersih dan halal. Begitu juga sumber mendapatkannya hendaklah dari sumber yang halal. Saya hendaklah sentiasa berpakaian bersih dan memakan makanan yang baik lagi halal.
    8. Merokok adalah suatu amalan yang tercela dan merugikan wang serta membawa mudarat kepada diri saya. Merokok atau perbuatan yang merugikan ini tidak dilakukan oleh orang Islam yang baik.
    9. Saya tidak boleh ragu-ragu untuk mengisytiharkan diri saya sebagai seorang Islam. Bahkan saya mestilah berbangga menjadi seorang Islam yang mengikuti jalan yang lurus. Pengisytiharan  dengan lafaz Lailahaillallah wajib dilakukan. Demikian juga mempertahankan pengakuan itu dengan penuh kesungguhan serta memelihara kehendak dan tuntutannya.
    10. Bersihkanlah diri saya dari sifat-sifat tercela dan bisikan-bisikan hati yang merosakkan keikhlasan beribadah kepada Allah SWT. Pembersihan hati daripada sifat-sifat tercela itu adalah asas kepada pembentukan akhlak dan gerak-geri serta perjalanan hidup yang sopan, beradab dan bertertib. Sempurnakanlah tuntutan Islam supaya berakhlak baik dan indah tutur bahasa dan kelakuan.
  3. Baikilah hubungan dengan kaum keluarga, jiran dan kenalan saya dan berbuat baik kepada mereka dalam batas-batas yang tidak melanggar batas-batas Allah SWT. Dan janganlah membiarkan diri saya semasa berbaik dengan mereka dipengaruhi oleh mereka untuk melakukan maksiat kepada Allah dan menyimpang daripada perjuangan menghayati dan menegakkan Islam. Sebaiknya, saya adalah da’ie yang bekerja mempengaruhi mereka supaya berjuang untuk Islam. Di antara langkah-langkah yang perlu diambil untuk berhubung rapat dengan mereka ialah:

    1. Menziarahi mereka di waktu yang sesuai. Jika berkemampuan, bawalah hadiah atau buah tangan ketika melakukan ziarah itu.
    2. Sentiasa bertanya khabar kepada jiran-jiran dan kaum keluarga saya untuk menambahkan kemesraan.
    3. Berilah bantuan dan pertolongan jika jiran-jiran dan kaum keluarga serta kenalan saya berada dalam kesusahan.
    4. Jika saya mengadakan kenduri atau jamuan, saya undang mereka untuk bersama-sama menghadiri jamuan saya itu. Tugas saya yang terpenting ialah mempengaruhi mereka secara bersopan santun untuk menghayati Islam dan berjuang untuknya dengan membangkitkan kesedaran mereka tentang Islam dan menarik mereka menyertai jemaah.
  4. Saya hendaklah mengambil tahu tentang kedudukan dan perkembangan parti dan saya hendaklah mengikuti program-program yang dijalankan.
  5. Saya hendaklah menawarkan tenaga dan menyertai usaha untuk mengadakan sesuat aktiviti parti, sama ada penyertaan itu dengan tenaga atau wang ringgit.
  6. Saya hendaklah memahami arahan pimpinan dan mematuhinya selagi arahan itu tidak bercanggah dengan perintah yang nyata daripada Allah SWT.
  7. Saya hendaklah menghormati dan mematuhi pemimpin yang telah dipilih dan memberikan kepada mereka galakan dan semangat supaya mereka memikul tanggungjawab dengan tabah sehingga tercapai cita-cita perjuangan.
  8. Kewajipan saya terhadap parti yang telah ditentukan sebagai kewajipan organisasi seperti menghadiri mesyuarat dan membayar yuran hendaklah saya tunaikan dengan ikhlas sebagai kewajipan yang benar untuk mengukuhkan pentadbiran jemaah. Perkara-perkara di atas adalah di antara tugas dan tanggungjawab penting bagi setiap ahli PAS dan hendaklah ia tunaikan sebagai langkah permulaan bagi memenuhi cita-cita perjuangan PAS untuk menghayati dan menegakkan Islam sebagai sistem kehidupan.
  Sumber: Apakah-tugas-saya-sebagai-ahli-pas.html 

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR