Harakahdaily, | 11 Okt 2012 |
Ia mengesahkan bahawa Kerajaan Persekutuan memandang serius segala cadangan dan penyelesaian ekonomi yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat. Ini membayangkan juga bahawa keupayaan pentadbiran Pakatan Rakyat dan kemampuannya merancang ekonomi negara turut dihormati dan digeruni oleh Barisan Nasional.
Oleh sebab itulah, sepanjang bermulanya persidangan Parlimen sesi ini, ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional lebih gemar menghabiskan masa yang diperuntukkan membahaskan Belanjawan Pakatan Rakyat 2013. Mereka lebih takutkan pengaruh dan perbandingan dasar yang dibawa oleh Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 sehingga mereka mengabaikan terus belanjawan yang dibentangkan Perdana Menteri sendiri.
Tidak cukup dengan itu, menteri-menteri kanan seperti Datuk Seri Husni Hanadzlah sendiri mengerah kakitangan awam di Perbendaharaan dan jabatan-jabatan lain bekerja lebih masa untuk mencari bidasan bagi menjawab cadangan dasar yang dibuat Pakatan Rakyat, seperti yang dibacakan oleh beliau semalam.
Walaupun ini satu perkembangan yang baik, kami ingin mengingatkan bahawa kerahan seluruh jentera kerajaan untuk mencari bidasan kepada cadangan dasar Pakatan Rakyat adalah satu salahguna kuasa berbentuk partisan, memandangkan perkara-perkara berikut:
1. Jawatankuasa Manifesto dan Dasar Pakatan Rakyat tidak diberikan akses sama sekali kepada semua data, angka dan statistik yang diperlukan sepenuhnya untuk membuat unjuran yang membolehkan kami berdepan dengan pukulan curi seperti yang dibuat oleh Dato’ Seri Husni hanadzlah
2. Jawatankuasa Manifesto dan Dasar Pakatan Rakyat hanya dianggotai oleh 12 orang dan dibantu oleh sekumpulan sukarelawan yang kecil berbanding keseluruhan jentera kerajaan
3. Jabatan dan jentera kerajaan seperti pegawai-pegawai Perbendaharaan tidaklah boleh diarah untuk menjadi kakitangan parti pemerintah seperti Umno dalam menjawab cadangan-cadangan dasar. Tugas itu wajiblah dipikul oleh kakitangan ibupejabat Umno sendiri, seperti yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat
Oleh yang demikian, untuk merancakkan lagi amalan demokrasi di negara ini, kami mengesyorkan supaya sebuah Pejabat Belanjawan Parlimen yang bebas dan tidak berpihak ditubuhkan. Pejabat ini bertanggungjawab menyediakan analisis perbelanjaan/belanjawan dan maklumat ekonomi kepada ahli-ahli parlimen secara objektif supaya perbahasan dasar dan keputusan kewangan boleh dibuat secara telus, bebas dan tepat.
Pun begitu, analisa yang dibuat oleh Perbendaharaan dan digunakan oleh Datuk Seri Husni Hanadzlah sebagai bidasan ternyata memakan diri sendiri kerana ia mengesahkan bahawa anggaran kos yang digunakan oleh Pakatan Rakyat bagi membiayai program-program ekonominya adalah tepat.
Angka-angka anggaran kos bagi program-program Pakatan Rakyat seperti yang diumumkan Perbendaharaan adalah hampir sama dengan angka-angka anggaran yang digunakan Pakatan Rakyat selama ini. Malah, angka-angka terbaru mengikut analisa Perbendaharaan dan digunakan oleh Datuk Seri Husni Hanadzlah adalah jauh berbeza dengan pelbagai angka yang digunakan oleh Barisan Nasional sebelum ini.
Kami merumuskan perbandingan kos ini di dalam Jadual 1 seperti berikut:
PROGRAM
PAKATAN RAKYAT
|
ANGGARAN
PR (RM bilion)
|
ANGGARAN
PERBENDAHARAAN[2] (RM bilion)
|
ANGGARAN
BN TERDAHULU[3]
|
Menghapuskan
tol
|
6.0
|
6.0
|
50.0
|
Kos
menyediakan pendidikan percuma
|
4.0
|
5.0
|
18.5
|
Kos
menghapuskan hutang PTPTN
|
2.0
|
Tidak
diperincikan, tetapi RM30b boleh dibayar dalam tempoh 20 tahun pada kos RM2b
setahun
|
|
Pelarasan
gaji kakitangan awam untuk melaksanakan gaji minima RM1,100
|
2.0
|
4.4
|
Tidak
dinyatakan
|
Caruman
Wanita Nasional
|
3.0
|
Tidak
dibantah, maknanya bersetuju
|
Tidak
dinyatakan
|
Bonus
Warga Emas
|
3.0
|
Tidak
dibantah, maknanya bersetuju
|
Tidak
dinyatakan
|
Kenaikan
royalti 20% kepada negeri-negeri pengeluar minyak
|
12.5
|
Tidak
dibantah, maknanya bersetuju
|
12.5
|
Pengurangan
duti eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta
|
2.0
|
Tidak
dibantah, maknanya bersetuju
|
8.0
|
Jawapan kami kepada persoalan-persoalan khusus yang ditimbulkan oleh Datuk Seri Husni Hanadzlah adalah seperti berikut:
1. Peruntukan RM56 bilion bagi gaji kakitangan awam akan menyebabkan 72,000 kakitangan awam hilang pekerjaan
Pakatan Rakyat telah menjelaskan bahawa kenaikan peruntukan gaji kakitangan awam sebanyak RM4 bilion atau purata 8% adalah mencukupi bagi menampung kenaikan gaji semua kakitangan awam, dengan syarat peruntukan bagi gaji ditambah dan peruntukan bagi faedah-faedah bukan kewangan berjumlah RM1 bilion disemak semula untuk menjimatkan kos.
Pakatan Rakyat percaya bahawa kenaikan peruntukan sewajarnya diagihkan terus dalam bentuk penggajian kepada kakitangan awam, bukannya tenggelam di dalam kenaikan kos bukan gaji yang disembunyikan di dalam angka besar.
Lagipun, rekod pentadbiran Pakatan Rakyat menunjukkan bahawa tidak ada seorang pun kakitangan awam yang terpaksa diberhentikan apabila Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran di negeri-negeri Kelantan, Terengganu, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Malah, bonus tahunan yang dinikmati di negeri-negeri seperti Selangor dan Perak adalah lebih baik berbanding bonus persekutuan.
2. Tiada peruntukan dibuat bagi dasar-dasar tertentu
Dato’ Seri Husni Hanadzlah menuduh kononnya tiada peruntukan dibuat bagi membiayai pembatalan PTPTN, penghapusan tol, Bonus Warga Emas dan pelaksanaan gaji minima RM1,100 kepada kakitangan awam.
Sebenarnya, peruntukan sepenuhnya telah dibuat di dalam Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 bagi program-program, seperti yang diperincikan di dalam Jadual 2:
PROGRAM PAKATAN RAKYAT
|
ANGGARAN KOS (RM bilion)
|
Menghapuskan tol |
6.0
|
Kos menyediakan pendidikan percuma |
4.0
|
Kos menghapuskan hutang PTPTN |
2.0
|
Pelarasan gaji kakitangan awam untuk melaksanakan gaji minima RM1,100 |
2.0
|
Caruman Wanita Nasional |
3.0
|
Bonus Warga Emas |
3.0
|
Kenaikan royalti 20% kepada negeri-negeri pengeluar minyak |
12.5
|
Pengurangan duti eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta |
2.0
|
Suntikan dana perumahan rakyat melalui Perbadanan Perumahan Negara |
5.0
|
Elaun khas perguruan RM500 sebulan |
2.4
|
JUMLAH |
41.9
|
Peruntukan ini dibuat dengan mengambil kira bahawa potensi penjimatan dengan menghapuskan rasuah, ketirisan dan kronisme adalah besar dan mampu membiayai program-program tersebut.
Berdasarkan Belanjawan BN 2013, perbelanjaan-perbelanjaan berikut adalah perbelanjaan berbentuk perolehan, agihan melalui sistem tidak telus yang ditentukan oleh kerajaan atau pun caj hutang akibat keborosan berhutang – yang berpotensi untuk dipotong atau dijimatkan melalui pentadbiran yang telus:
JENIS PERBELANJAAN YANG DIKAWAL KERAJAAN SETIAP TAHUN
|
PERUNTUKAN (RM bilion)
|
Belanja Mengurus: Perkhidmatan dan Bekalan |
33.7
|
Belanja Mengurus: Pembelian aset |
1.1
|
Belanja Mengurus: Caj Perkhidmatan Hutang |
22.2
|
Belanja Mengurus: Subsidi dan Bayaran Tetap |
37.6
|
Belanja Mengurus: Kos perolehan badan kerajaan melalui geran kerajaan |
7.0
|
Belanja Mengurus: Lain-lain |
14.8
|
Belanja Pembangunan: Projek, infrastruktur, suntikan dan lain-lain |
50.0
|
Perbelanjaan perolehan, kontrak dan pelaburan oleh PETRONAS dan syarikat-syarikat kerajaan |
50.0
|
JUMLAH |
216.4
|
Lagipun, kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat telah membuktikan bahawa penjimatan 20% ke atas perbelanjaan kerajaan boleh dicapai. Kerajaan Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim misalnya telah mencatatkan penjimatan 24% atau RM106 juta bagi kontrak-kontrak kejuruteraan awam dalam tempoh 9 bulan pertama 2012.
Bagi pihak
Jawatankuasa Dasar & Manifesto Pakatan Rakyat
RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN
YB LIEW CHIN TONG
AHLI PARLIMEN BUKIT BENDERA
YB NURUL IZZAH ANWAR
AHLI PARLIMEN LEMBAH PANTAI
YB DR DZULKIFLY AHMAD
AHLI PARLIMEN KUALA SELANGOR
11 OKTOBER 2012
[1] “Pakatan's budget is mathematically wrong: Ahmad Husni” disiarkan 10 Oktober 2012
[2] Seperti yang digunakan Dato’ Seri Husni Hanadzlah
[3] Seperti yang diulang oleh Sdr Khairy Jamaluddin dan disiarkan di dalam artikel beliau ‘Where Will The Money Come From” di dalam The Edge
No comments:
Post a Comment