Marilah kita bersyukur dengan nikmat Islam dan Iman yang telah kita
kecapi selama ini dengan berusaha menambahkan ilmu dan amal serta
ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala. Marilah kita
melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.
Marilah kita memperbanyakkan zikir kepada Allah S.W.T dan
memperbanyakkan selawat dan salam ke atas Rasulullah saw serta berusaha
mengamalkan segala sunnahnya, mudah-mudahan ianya akan memberikan
manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.
Pada 19 April 2013 ini, sebagaimana tahun-tahun yang lalu, kita meraikan
Sambutan Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak,
sebagai Raja dan Pemerintah Negeri Perak Darul Ridzuan yang tercinta
ini. Sultan, Raja atau Khalifah adalah penyambung kepada tugas kenabian
dalam menjaga agama dan mentadbir negara. Di saat kewafatan baginda
Rasulullah saw, sebahagian besar sahabat meninggalkan pengurusan jenazah
baginda untuk diuruskan oleh ahli-ahli bait semata-mata untuk
membincangkan perlantikan khalifah bagi menggantikan tugas Rasulullah
sebagai Ketua Negara. Ini menunjukkan betapa pentingnya khalifah dalam
sesebuah negara dan rakyat tidak seharusnya hidup tanpa pemerintah
walaupun sedetik dalam hidupnya. Atas dasar amanah yang besar inilah
menyebabkan martabat raja dan pemerintah diangkat oleh Allah melebihi
kedudukan rakyat biasa. Golongan yang paling utama akan mendapat naungan
Allah di Akhirat kelak adalah Sultan, raja atau pemerintah yang
memerintah dengan adil. Rasulullah saw bersabda sebagaimana yang
dirakamkan dalam Sohih Imam Bukhari :
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ سَلاَّمٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ عَنْ عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ خُبَيْبِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَفْصِ
بْنِ عَاصِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ إِمَامٌ عَادِلٌ
وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ فِي
خَلاَءٍ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسْجِدِ
وَرَجُلاَنِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ
مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ إِلَى نَفْسِهَا قَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ
تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا
صَنَعَتْ يَمِينُه- رواه البخاري
Daripada Muhammad Bin Sallam menceritakan bahawa Abdullah Bin
Ubaidillah Ibnu Umar mengambil dari Khubaib bin Abdul Rahman yang
meriwayatkan dari Hafsin Bin A’sim daripada Abu Hurairah yang
meriwayatkan dari Nabi saw bersabda; 7 golongan yang akan mendapat
naungan Allah di hari yang tiada naungan lain selain dari naungan Allah
iaitu Pemerintah yang adil, lelaki yang membesar dalam pengabdian diri
terhadap Allah, lelaki yang mengingati Allah dalam keadaan berseorangan
lalu bercucuran air matanya, lelaki yang hatinya terikat kepada masjid, 2
lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, lelaki yang diajak melakukan
maksiat oleh wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan lalu dia
mengatakan, sesungguhnya aku takut kepada Allah dan lelaki yang
bersedeqah dengan cara menyembunyikan perbuatannya sehingga tangan
kirinya tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh tangan kanannya.Muslimin yang dirahmati Allah,
Institusi Kesultanan Melayu telah memainkan peranan penting dalam mengembang dan mempertahankan Islam dan perpaduan rakyat di negara ini. Sejarah telah membuktikan kasih sayang dan ketaatan Bangsa Melayu terhadap raja-raja mereka, dimana apabila Raja-raja Melayu memeluk agama Islam, maka berduyun-duyunlah rakyat semuanya memeluk agama Islam.
Raja-raja Melayu jugalah yang telah memperkenankan pelaksanaan
undang-undang Islam seperti Risalah Iskandar, Hukum Kanun Melaka,
Undang-undang 99 Perak, Kanun Islam Terengganu, Majallah Al-Ahkam
Al-Adliyah Negeri Johor dan sebagainya. Jikalau tidak kerana ketaatan
nenek moyang kita terhadap raja-raja mereka, apakah kita hari ini akan
berada di rumah Allah yang mulia ini. Jika tidak kerana raja-raja
Melayu, sebahagian dari kita mungkin sedang berada di mana-mana kuil
menyembah dewa-dewa bersama penganut-penganut agama Hindu.
Muslimin Mukminin yang dirahmati,
Walaubagaimanapun, tidak sama di sisi Allah martabat di antara seorang
raja dengan seorang raja kerana nilaiannya adalah sejauhmana mereka
membawa rakyatnya mendekati Allah dan Rasulnya. Ada raja dan pemerintah
yang mendapat pertolongan dari Allah untuk melaksanakan kebaikan dan
ketaatan kepada Allah kerana mereka sentiasa berusaha membawa rakyatnya
kepada kehidupan beragama. Ada juga pemerintah yang dilaknat oleh Allah
ketika di dunia dan disingkirkan dari rahmat Allah ketika di akhirat
lantaran mereka mengajak rakyat jelata mengamalkan budaya penghuni
neraka. Firman Allah dalam Surah Al-Anbiya’ ayat 73 dan Surah Al-Qasas
ayat 41-42:
وَجَعَلْنَـٰهُمْ
أَئِمَّةًۭ يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَآ إِلَيْهِمْ فِعْلَ
ٱلْخَيْرَٰتِ وَإِقَامَ ٱلصَّلَوٰةِ وَإِيتَآءَ ٱلزَّكَوٰةِ ۖ وَكَانُوا۟
لَنَا عَـٰبِدِينَ ﴿٧٣﴾
Dan Kami jadikan mereka pemerintah, yang memimpin (manusia ke
jalan yang benar) dengan perintah Kami dan Kami wahyukan kepada mereka
mengerjakan kebaikan dan mendirikan sembahyang, serta mengeluarkan zakat
dan mereka pula sentiasa beribadat kepada Kami
وَجَعَلْنَـٰهُمْ
أَئِمَّةًۭ يَدْعُونَ إِلَى ٱلنَّارِ ۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ لَا
يُنصَرُونَ ﴿٤١﴾ وَأَتْبَعْنَـٰهُمْ فِى هَـٰذِهِ ٱلدُّنْيَا لَعْنَةًۭ ۖ
وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ هُم مِّنَ ٱلْمَقْبُوحِينَ ﴿٤٢﴾
Dan Kami jadikan mereka pemerintah, yang mengajak rakyatnya ke
Neraka dan pada hari kiamat pula mereka tidak mendapat sebarang
pertolongan.
Dan Kami timpakan kepada mereka dengan laknat di dunia ini dan
pada hari kiamat pula adalah mereka dari orang-orang yang tersingkir
(dari rahmat Kami) dengan keadaan sehina-hinanya.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Rasulullah saw menetapkan garis kasar sempadan ketaatan rakyat kepada
pemerintah. Lihatlah bagaimana taatnya para sahabat kepada ketua mereka
walaupun menempuh risiko kehilangan nyawa dan lihatlah bagaimana
kesannya jika ketaatan ini dicurahkan tanpa bersandarkan ketentuan Allah
sehingga boleh menyebabkan mereka kekal di dalam neraka. Dalam sebuah
hadis nabi saw bersabda :
حَدَّثَنَا
أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ
عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ السُّلَمِيِّ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
سَرِيَّةً وَاسْتَعْمَلَ عَلَيْهِمْ رَجُلاً مِنْ الأَنْصَارِ قَالَ
فَلَمَّا خَرَجُوا قَالَ وَجَدَ عَلَيْهِمْ فِي شَيْءٍ فَقَالَ قَالَ
لَهُمْ أَلَيْسَ قَدْ أَمَرَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ تُطِيعُونِي قَالَ قَالُوا بَلَى قَالَ فَقَالَ اجْمَعُوا
حَطَبًا ثُمَّ
دَعَا بِنَارٍ فَأَضْرَمَهَا فِيهِ ثُمَّ قَالَ عَزَمْتُ عَلَيْكُمْ
لَتَدْخُلُنَّهَا قَالَ فَهَمَّ الْقَوْمُ أَنْ يَدْخُلُوهَا قَالَ فَقَالَ
لَهُمْ شَابٌّ مِنْهُمْ إِنَّمَا فَرَرْتُمْ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ النَّارِ فَلاَ تَعْجَلُوا حَتَّى
تَلْقَوْا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنْ أَمَرَكُمْ
أَنْ تَدْخُلُوهَا فَادْخُلُوا قَالَ فَرَجَعُوا إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَخْبَرُوهُ فَقَالَ لَهُمْ لَوْ
دَخَلْتُمُوهَا مَا خَرَجْتُمْ مِنْهَا أَبَدًا إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي
الْمَعْرُوفِ – مسند احمد
Diceritakan oleh Abu Muawiyah bahawa A’masy menceritakan dari
Sa'ad bin Ubaidah yang diceritakan oleh Abu Abdul Rahman As-Sulami yang
mendapat cerita dari Ali radhiallahu anhu, dengan dia berkata bahawa
Rasulullah saw telah mengutuskan satu ketumbukan tentera yang diketuai
oleh seorang lelaki Ansar. Kata Ali; ketika mereka keluar, maka timbul
suatu yang tidak memuaskan hati ketua tersebut, lalu dia berkata kepada
sahabat yang lain; Bukankah Rasulullah saw telah memerintahkan kamu
semua agar mentaatiku. Kata Ali; maka jawab sahabat lain, ya, bahkan.
Maka katanya, kumpulkanlah kayu api dan nyalakan api dengannya dan
kemudian masuklah kamu semua ke dalamnya. Kata Ali; maka ragu-ragulah
para sahabat untuk melakukan arahan tersebut. Lantas berkata seorang
sahabat; kita melarikan diri kepada Rasulullah saw agar tidak disentuh
api neraka. Maka janganlah kamu semua gopoh untuk memasukinya sebelum
kita bertemu dengan Rasulullah saw. Jika Rasulullah saw memerintahkan
kita memasukinya maka kita semua akan memasukinya. Kata Ali, tatkala
mereka kembali dan menceritakan kisah tersebut kepada Rasulullah, maka
sabda baginda; jika sekiranya kamu memasukinya maka kamu tidak akan
keluar darinya selama-lamanya. Sesungguhnya ketaatan hanyalah dalam
urusan kebaikan semata-mata.
بَارَكَ
اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ , وَنفَعَنِىْ
وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ ,
وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ
الْعَلِيْمُ , أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ
لِيْ وَلَكُمْ وَ لِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ
وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ
وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.
Khutbah Kedua
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقَائِلِ :
وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةًۭ يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا۟ ۖ وَكَانُوا۟ بِـَٔايَـٰتِنَا يُوقِنُونَ ﴿٢٤﴾ - السجدة : ٢٤
Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang
membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka
bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin
akan ayat-ayat keterangan Kami.
اَشْهَدُ اَنْ لاَ ِالــهَ اِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ,
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الــِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ.
عِبَادَ الله اِتَّقُوْا الله اُوْصِيْكُمْ وَاِيـَّايَ بِتَقْوَى الله فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.
Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Tidak seharusnya mana-mana pihak mencemarkan nama baik institusi Raja.
Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak Darul Ridzuan, Raja Dr. Nazrin
Shah Ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah pernah bertitah :
Peranan raja-raja dalam urusan negara bukan sekadar pelengkap kepada
adat negara beraja kerana mereka bukannya daripada kalangan insan yang
buta penglihatan, pekak pendengaran dan bisu pertuturan. Selaras dengan
semangat Raja Berperlembagaan yang biasa diamalkan, peranan Raja adalah
memerintah dan bukan mentadbir. Raja hendaklah berada di atas segala
urusan politik dan urusan pentadbiran harian yang melibatkan banyak
kerenah dan pelbagai kontroversi. Dengan berada di takhta yang lebih
tinggi, Raja hanya terlibat pada waktu dan ketika yang diperlukan.
Sidang Jumaat sekelian,
Bangsa Melayu hanya akan kuat dan mampu mempertahankan Islam jika ada
kerjasama yang erat antara Raja dan rakyat jelata. Semangat
permuafakatan yang sekian lama termeterai di antara Sang Sapurba dengan
Demang Lebar Daun – satu kontrak sosial antara Raja dengan rakyat serta
rakyat dengan Raja. Dalam keadaan yang begitu mencabar seperti hari ini,
kita mesti meyakini kemampuan Raja-Raja untuk mempertahankan Agama dan
Bangsa. Asas keyakinan ini boleh kita sandarkan kepada titah Duli Yang
Teramat Mulia Raja Muda Perak Darul Ridzuan, Raja Dr. Nazrin Shah Ibni
Sultan Azlan Muhibbuddin Shah yang pernah bertitah * :
Dalam mengharungi perjalanan dan memungut pengalaman memenuhi
tanggungjawab institusi itu, Beta senantiasa mengambil pedoman akan
amanat yang diturunkan turun temurun bahawa:
• Bapa kepada Raja adalah Syariat ajaran Rasul;
• Ibu kepada Raja adalah adat dan undang-undang;
• Saudara kepada Raja adalah segala Menteri Besar dan Kecil;
• Anak kepada Raja adalah segala rakyat jelata;
• Bahawa Raja itu bagaikan tiada bapa, ibu dan anak;
• Tidak diutamakan oleh Raja kepentingan lain melainkan rakyat jelata;
• Malah ungka siamang di hutan jua adalah di bawah jagaan Raja;
• Menjalankan pemerintahan dengan adil;
• Memelihara agama – Menjamin keamanan;
• Menunaikan kewajipan dengan penuh iltizam;
• Jika Raja gagal menjunjung kebenaran ini;
• Maka hancur musnahlah negara; dan
* Semoga Raja Kita Selamat Bertakhta.
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ والْمُؤمِنَاتِ،
وَأَصْلِحْ
ذَاتَ بَيْنِهِمْ وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَاجْعَلْ فِيْ
قُلُوْبِهِمُ اْلإِيْمَانَ وَاْلحِكْمَةَ وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ
رَسُوْلِ اللهِ.
اَللَّهُمَّ
أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ
وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ
اَللَّهُمَّ دَمِّرِ اْلكَفَرَةَ وَاْلُمشْرِكِيْنَ وَأَهْلِكْ أَعْدَائَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ .
اَللَّهُمَّ عَذِّبِ اْلكَفَرَةَ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ وَيُكَذِّبُوْنَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُوْنَ أَوْلِيَائَكَ.
اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا مِنْ كِلاَبِكَ
اَللَّهُمَّ يَا مُنْزِلَ اْلكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا هَازِمَ الأَحْزَابِ إِهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ.
Ya Allah kurniakanlah sepenuhnya taufiq dan hidayahmu terhadap raja kami
Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan
Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah
Ghafarullahu-Lah.
No comments:
Post a Comment