Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Monday 7 May 2018

Masih Adakah Nasab Ustaz Abu Bakar Al Bakir dan Burhanuddin al Helmi dalam Arus Perjuangan PAS?

Masih Adakah Nasab Ustaz Abu Bakar Al Bakir dan Burhanuddin al Helmi dalam Arus Perjuangan PAS?

(Tadak sampai beberapa hari lagi PRU 14 akan bermula, fikir-fikirkanlah)

Ulamak mewarisi perjuangan Nabi-nabi.Sejarah mengajar kita.Biar tidak pandai tetapi mahu belajar lama-kelamaan menjadi cerdik. Jika belagak pandai tetapi kurang cerdik lantas keluar jamaah akhirnya mudah dibeli dan dibuli. Akan hilanglah kemanisan di dalam perjuangan.

Perjuangan secara beristiqamah memerlukan ketabahan dan kesabaran. Dasar dan asas  perjuangan perlu kukuh. Kalah atau menang bukan alasannya. Ikuti sejarah awal penubuhan PAS.

Mengikut fakta sejarah, PAS telah ditubuhkan secara rasmi pada 23 Ogos 1951.Walau bagaimanapun, ada fakta lain yang menyebut bahawa PAS ditubuhkan pada 24 November 1951 (Warta Negara, 26 November 1951 dan Utusan Melayu 25 November 1951).

Walaupun terdapat dua tarikh yang bercanggah, namun ahli-ahli sejarah dan tokoh-tokoh lama dalam PAS bersetuju bahawa fakta kedua (24 November 1951) ialah tarikh sebenar PAS ditubuhkan.

Parti Islam Se-Malaysia kemudiannya telah didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31 Mei 1955 dengan nombor pendaftaran 733 (Pulau Pinang). PAS atau Persatuan Islam Se-Malaya (nama asalnya) ialah pertubuhan atau parti politik Melayu yang berteraskan Islam yang ditubuhkan sebelum merdeka selepas Hizbul Muslimin diharamkan oleh kerajaan British pada tahun 1948.

Sungguhpun aktiviti Hizbul Muslimin terhenti, namun keghairahan sokongan rakyat khususnya alim ulama terhadap perjuangan politiknya amatlah memberangsangkan. Semangat dan sokongan kental inilah yang akhirnya merintis jalan mudah ke arah penubuhan PAS pada tahun 1951.

Dalam hal ini, ramai ahli sejarah berpendapat penghargaan dan pengiktirafan perlulah dihulurkan kepada Ustaz Abu Bakar al-Baqir, pemimpin MATA dan seterusnya Hizbul Muslimin yang telah "melebarkan jalan" untuk memudahkan penubuhan PAS.

Peranan Hizbul Muslimin dalam penubuhan PAS lebih tertonjol lagi apabila sebahagian besar bekas pucuk pimpinan pusatnya turut menyertai PAS dan memainkan peranan secara aktif. Antaranya termasuklah Ustaz Othman Hamzah, Ustaz Baharuddin Abd. Latiff, Tuan Haji Khaider Khatib dan Ustaz Yunus Haji Yatimi.

Besar kemungkinan juga Bahagian Agama UMNO yang dipimpin oleh Ustaz Ahmad Fuad Hassan turut diresapi dengan pengaruh Hizbul Muslimin ini. Tambahan lagi, ramai pemimpin agama dalam UMNO ketika itu kecewa akan pucuk pimpinan mereka yang bercadang untuk menaja perjudian (loteri).

Tidak dapat dinafikan bahawa rancangan awal penubuhan PAS sebenarnya ditimbulkan oleh sebahagian besar ahli-ahli agama dalam UMNO semasa berlangsungnya Muktamar Ulama Ke-3 di Bangunan Kelab UMNO Bagan, Butterworth dengan ahli panelnya terdiri daripada Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan (Pengerusi), Ustaz Haji Ahmad Maliki (Setiausaha),Tuan Haji Ahmad Badawi Abdullah(Ahli),Tuan Haji Ahmad Ghazali Abdullah(Ahli),Tuan Haji Ahmad Tuan Hussein (Ahli),Tuan Haji Mansor J.P (Ahli) dan dua atau tiga orang ulama yang menjadi ahli dari Selangor dan Negeri Sembilan.

Ahli-ahli panel inilah yang berusaha merangka perlembagaan serta menamakan pertubuhan yang dicita-citakan itu, iaitu Pertubuhan Ulama Se-Malaya. Panel ini telah berusaha mengadakan persidangan dengan persatuan-persatuan kebajikan Melayu atau Islam, Majlis Agama Islam Negeri, ulama perseorangan, para kadi dan juga mufti.

Walaupun perhimpunan ulama dan orang perseorangan yang dianjurkan oleh Bahagian Agama UMNO itu pada mulanya berjaya menubuhkan Pertubuhan Ulama, tetapi atas inisiatif Ustaz Othman Hamzah, bekas Ahli Jawatankuasa Hizbul Muslimin yang mewakili Persatuan al-Ehya as-Syariff, Gunung Semanggol telah berjaya melahirkan Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) bagi menggantikan Pertubuhan Ulama Se-Malaya yang dicadangkan pada mulanya.

Maka, PAS telah ditubuhkan secara rasmi hasil perhimpunan atau muktamar tersebut, yang antaranya turut disertai oleh Persatuan guru-guru agama dari Perlis,Persatuan ulama dari Kedah,Persatuan anak-anak Kalimantan Malaya (PERKAM)Perak,Kelab Darul Ehsan dari Selangor,Kelab Melayu Bagan dari Seberang Perai,Persatuan Al-Ehya As-Syariff Gunong Semanggol Perak,Perikatan Melayu Bersatu dari Seberang Perai dan Pulau Pinang.Turut menyertainya lain-lain badan kebajikan, kelab atau jamaah terutamanya dari Seberang Perai dan Pulau Pinang,beberapa orang Tuan Guru, wartawan, imam dan kadi atas nama peribadi.

Sangat jelas bahawa dalam PRU ke 14 PAS meletakkan bilangan calonhya dalam kedudukan boleh memerintah. Alhamdulillah calon-calon yang ditampilkan sangat berpotensi dan mahir dalam bidang masing-masing. Perjuagan PAS adalah kesinambungan perjuagan para ulamak dan cerdik pandai Islam terdahulu. Justeru tiada sebab untuk berpaling. Bukan dari kalangan kami orang yang mudah mengalah dan tidak sesekali kami lari dari perjuangan.

Moga kalangan ahli PAS, penyokong dan pendokongnya terus beristiqamah hingga kemenangan. Jika ada yang tersasar atau terpaling masih belum terlambat untuk kembali. Jika sudah jauh menyimpang dan masih berdegil, biarkan mereka terjun bersama-sama "labu" mereka. Tidak terkecuali nasab siapa sama ada nasab Ustaz Abu Bakar Al Bakir, Dr.  Burhanuddin al Helmi mahupun nasab Tuan Guru - Tuan Guru yang lain.

Jangan sampai zuriat datang dan kencing di atas kubur sendiri gara-gara terlalu leka memperdebatkan isu semasa dan terbuai dengan arus demokrasi yang bukan totalnya acuan kita. Musuh sedang mengintai peluang dan tidak akan duduk diam. Tersilap percaturan kita akan kembali memulakan langkah dan mundur 60 tahun ke belakang. Bahkan, mungkin lebih teruk.

TIADA JALAN MUDAH UNTUK KEMENANGAN.

يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا

Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul".- Al Ahzab ayat 66.


"Istiqamah hingga kemenangan"

Wallahhuaqlam.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR