Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Tuesday 1 May 2012

Ambiga: Bentuk panel bebas, kami jawab semua isu

Wartawan Sinar Harian
1 Mei 2012
Ambiga: Bersih 3.0 berjaya, desakan didengar
Ambiga yang dikawal ketat oleh pihak keselamatan dan Unit Amal Pas melambai ke arah peserta perhimpunan dan sempat berucap pendek.
SHAH ALAM - Sambil mempertahankan pendiriannya bahawa insiden ganas yang tercetus pada Sabtu lalu bukan disebabkan oleh Bersih 2.0, Pengerusi Bersamanya Datuk S. Ambiga berkata, pihaknya bersedia menjawab segala persoalan kepada sebuah panel bebas yang wajar dibentuk.
Bersih 2.0 mahu Suhakam diberi tanggungkawab mengetuai panel bebas itu.
"Jika Bersih 2.0 perlu menjawab soalan-soalan yang dibangkitkan (dan kami bersedia untuk melakukannya di hadapan sebuah inkuiri bebas), kerajaan juga perlu memberi lebih banyak jawapan," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.
Sehubungan itu, Ambiga berkata, pihaknya tidak pernah melanggar janji-janji yang diberikan sebelum mengadakan perhimpunan di ibu negara Sabtu lalu.
"Jadi, bagi menjawab kenyataan Perdana Menteri bahawa Bersih 2.0 telah memungkiri janji, saya kata tidak, Tuan Perdana Menteri kami tidak melanggar janji kami.
"Sebaliknya pada hari itu, anggota polis yang diletakkan tanggungjawab untuk memberi perlindungan kepada kami, telah bertindak sebaliknya dan mengkhianati kepercayaan kesemua rakyat Malaysia yang mencintai keamanan," kata beliau.
Kata Ambiga, beliau juga menghargai peranan dimainkan oleh Unit Amal Pas dan ejen-ejen keselamatan yang lain dalam mengawal keadaan hadirin pada perhimpunan Sabtu lalu.
"Lebih-lebih lagi tahap disiplin yang diperlihatkan oleh rakyat sepanjang perhimpunan.
"Saya juga mahu mengatakan ada ramai anggota polis yang mengambil pendirian mengelak daripada melakukan tindakan keras dan menghormati (hadirin). Tetapi terdapat mereka (anggota polis) yang menerima memo daripada pihak atasan," katanya lagi sambil menambah, ada situasi di mana mereka menghasut orang ramai agar bertindak ganas.
"Apa pun, yang pasti kebenaran akan muncul. Tidak kisah apa media arus perdana memilih untuk memberi gambaran, bukti-bukti akan muncul.
"Dan, Suhakam harus mengadakan inkuiri bebas dengan segera berhubung tindakan keterlaluan yang teramat tinggi ini, yang dilakukan oleh pihak berkuasa atasan ke atas rakyat Malaysia," katanya lagi sambil menambah, "kami juga ada soalan-soalan untuk ditanya."
Antaranya persoalan yang hendak ditanya ialah siapa yang memberi arahan untuk bertindak kasar dan siapa pegawai-pegawai yang mengenakan kemeja-T dan berada dalam himpunan peserta perhimpunan.
Dalam kenyataan berasingan, Naib Presiden PKR, N, Surendran mendakwa pada Jumaat lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein telah mengarahkan kesemua ketua editor akhbar-akhbar utama untuk datang bertemu beliau.
"Kami juga diberitahu bahawa semasa pertemuan tersebut, ketua-ketua editor diberi arahan tentang bagaimana melapor keadaan semasa perhimpunan Bersih 3.0 dan mereka juga diminta supaya tidak melaporkan kekejaman pihak polis.
"Pihak polis dengan jelas telah mengikut telunjuk Kementerian Dalam Negeri apabila pihak media yang sedang merakam aksi salah guna kuasa polis terhadap orang awam juga dikasari," katanya.
Surendran juga mendakwa maklumat mereka menunjukkan tiada sebarang kenyataan dibuat sehingga Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara memberi reaksi tentang keganasan tersebut.
"Jawapan Hishammuddin bahawa rampasan barang-barang wartawan adalah prosedur biasa pihak polis agak mengejutkan. Ini juga serangan yang serius oleh BN terhadap kebebasan akhbar. Di bawah sistem demokrasi kita, Menteri Dalam Negeri tidak mempunyai sebarang hak terhadap media tentang apa yang mereka boleh atau tidak boleh melaporkan," katanya.
Surendran juga berkata, dalih Najib dengan meminda Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 untuk membenarkan kebebasan akhbar ternyata satu kepalsuan.
"Kami menyeru Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin mendedahkan dalam masa 24 jam butir-butir lengkap arahan yang diberikan kepada media semasa mesyuarat itu.
"Kami seterusnya meminta Najib dan Hishammuddin menerangkan dan menjawab dakwaan layanan kejam dan salah guna kuasa polis terhadap media dan orang ramai pada 28 April lalu," kata beliau yang juga seorang peguam.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR