Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Sunday, 27 July 2014

TITIPAN DI PENGHUJUNG RAMADHAN 1435



PABILA RINDU DAN GEMBIRA BERPADU

gambar sekadar hiasan

Salam rindu penuh kesyhduan.Catatn ini saya titipkan setelah istirehat seketika selepas mengharungi penjalanan panjang (17jam) untuk meraikan Aidilfitri bersama keluarga di Terengganu.Hari ini detik itu muncul juga tanpa dapat kita menghalangnya. Kemungkinan hari terakhir Ramadhan 1435 semakin jelas tandanya.Bulan yang kita rindu akan meninggalkan kita dengan berbagai kenangan dan agenda pelengkap kehambaan.Pesta ibadah yang Allah sajikan terlalu bermakna apatah lagi arena pintu Syurga dibuka seluasnya dan Pintu neraka ditutup serapatnya entah sempat atau tidak kita bertamu di musim hadapan.

Ramadhan yang telah menguji kekuatan aqidah dan taqwa moga telah memberi kesan yang bukan sekadar nostalgia tetapi upaya yang merangsang usaha dan kekuatan untuk terus mara mencapai pengertian hamba.Walaupun di penghujung Ramadhan jangan kita lupa untuk menghayati Firman Allah :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ ١٨٣

Yang bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,”

Al Baqarah :183

Bersama rindu yang bertamu ini juga,Ramadhan yang telah mendakap dan menyantuni kita dengan pesta ibadah, semoga akan terus membina diri dan individu yang istiqomah melayari pengertiannya tanpa ada sempadan waktu.Sebaliknya berterusan sehingga kita dijemput Ilahi.

Ibadah kita bukan kerana Ramadhan,bukan juga kerana ikutan orang ramai serta bukan kerana amalan kita hanya dianggap sebagai upacara.Namun inti maknanya setiap perlakuan kita adalah yang menghubungkan hamba dengan tuhannya.Firman Allah swt :

قُلۡ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ١٦٢
Maksudnya:

“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.”
Al An,am :162

Duhai hati yang sedang merindu pemergian Ramadhan.Sebenarnya hadirnya Ramadhan ini juga telah menyerakkan keinsafan,kemanusiaan dan keperihatinan yang berladang di kebun pengorbanan dan kebersamaan.Bibit rasa itu adalah anugerah Allah yang dicampakkan di hati kita menjadikan kita punya rasa untuk menyantuni saudara kita yang tidak upaya atau kurang upaya, menjadikan kita peka pada krisis dan pembantaian saudara kita di Gaza, menjadikan kita memilih untuk menjadi “tangan yang di atas berbanding tangan yang di bawah”.

Benaman rasa itu juga, kita mengharung jalan yang sukar memertahankan mahkota akhlak dan sikap sesama manusia memilih untuk bertolak ansur,memaafi dan menyemai budi.Kemuncak budi juga bila kita rentasi penjalanan panjang pulang bertemu insan tersayang,semuanya teralun di hati dari upaya tarbiah Ramadhan yang membuahkan iman.

Semoga saranan Rasullullah “ Sesiapa yang menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keinsafan,akan diampunkan dosa dosa yang terdahulu”.Semoga rasa ini akan membuahkan kesinambungan amal yang berterusan Insyaallah.

Rindu dan kepiluan yang menjengah di kamar hati Allah ubati dengan kehadiran Aidilfitri sebagai hadiah dan kurniaan kepada hamba hamba yang taat dan patuh. Seluruh Khalayak sedang meniti hadirnya gerbang Syawal sebagai tanda kemenangan. Kemenangan meletakkan asas aqidah jelmaan tarbiah Ramadhan,juga kemenangan mengertikan ibadah yang ikhlas dan kemenangan melunaskan makna insaf dan prihatin.

Sambutlah kemenangan dan kegembiraan ini dengan acuan ibadah kepadaNya serta bersyukur.Keistimewaan syariat yang mengajar bagaimana untuk mengecapi bahagia dan kegembiraan seperti Firman Allah swt:

وَلِتُكۡمِلُواْ ٱلۡعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمۡ وَلَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ ١٨٥

“ …Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (berpuasa sebulan Ramadhan) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah (dengan takbir,tasbih dan tahmid) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

Al Baqarah :185

Bersama Rindu Ramadhan dan menjengahnya fajar Syawal dakaplah iman dengan kefahaman yang mendalam setelah kita melalui gilapan Amal sepanjang Ramadhan.Segala Amal yang dilakukan,setiap peringatan yang menerobos ke tangkai hati marilah kita jadikan pedoman dan sempadan untuk meletakkan petunjuk Al quran sebagai asas perjalanan dan memartabatkan Syariat dalam kehidupan.

Janganlah kita menjadi golongan yang berkira kira tentang amal dan memilih segala yang mudah dan berkepentingan sahaja.Sebaliknya Islam yang bersifat syumuliah ini wajib didandan dalam kehidupan dengan penuh tanggungjawab.

Marilah kita hayati Firman Allah swt:

أَفَتُؤۡمِنُونَ بِبَعۡضِ ٱلۡكِتَٰبِ وَتَكۡفُرُونَ بِبَعۡضٖۚ فَمَا جَزَآءُ مَن يَفۡعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمۡ إِلَّا خِزۡيٞ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَيَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰٓ أَشَدِّ ٱلۡعَذَابِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ ٨٥ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ ٱشۡتَرَوُاْ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا بِٱلۡأٓخِرَةِۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنۡهُمُ ٱلۡعَذَابُ وَلَا هُمۡ يُنصَرُونَ ٨٦

Maksudnya:

“…Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian dari padamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat. Itulah orang-orang yang membeli kehidupan dunia dengan (kehidupan) akhirat, maka tidak akan diringankan siksa mereka dan mereka tidak akan ditolong.”

Al Baqarah: 85-86

Bersama Rahmat dan pengampunan Allah yang tidak bertepi,semoga Ramadhan yang kita rindui menempatkan kita di mercu kehambaan tanpa bebanan dosa.Semoga Syawal yang di rai menghindar dari sebarang lalai dan alpa.Haraplah pengampunanNya tanpa kecewa.Semoga selamanya berada dalam dakapan Rahmat dan PengampunanNya.

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغۡفِرُ أَن يُشۡرَكَ بِهِۦ وَيَغۡفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَآءُۚ وَمَن يُشۡرِكۡ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱفۡتَرَىٰٓ إِثۡمًا عَظِيمًا ٤٨
Maksudnya:

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua) dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya) dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar.”

An Nisa’: 48


Mohon Ampun dan maaf dari seluruh khalayak pembaca sepanjang kita berkongsi peringatan lewat Ramadhan ini. “Seeru Ala Barakatillah”

كل عام وانتم طيبون
Kullu Amm wa antum Toyyibun

Abd Wahid Zainol Abidin
L.Tarbiah PKHL.29 Ramadhan 1435
Hulu Terengganu

Tazkirah boleh dibaca di http://islampenyelesaian.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung


widgeo.net

Search This Blog

Loading...

FB

There was an error in this gadget

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR