Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Friday 15 August 2014

Apabila Juak-juak Anwar Berbicara: Besarnya Tan Sri Khalid Sehingga Boleh Memperalatkan PAS

Husam minta Khalid jangan alatkan Pas

Husam: Khalid jalan alatkan Pas.
Naib Presiden Pas Husam Musa yang dikenali sebagai tokoh yang "autentik" dan tidak mudah membuat kenyataan mengulas berhubung kemelut di Selangor, akhirnya tampil juga untuk memberi respons terhadap apa yang berlaku. Mungkin beliau sudah tidak boleh "ork" (boleh tahan) dengan apa yang berlaku sekarang ini.

Dengan penuh berhati-hati Husam telah memberi pandangan jilan kepada Abdul Khalid Ibrahim menerusi surat terbuka kepada Khalid dengan apa yang berlaku yang disifatkan MB bebas itu sebagai telah memperalatkan Pas untuk kepentingan politiknya.

Kata Husam, Khalid sebagai seorang insan gentlemen dan berakhlak mulia mesti tahu batas beliau menumpang Pas dan tahu yang Presiden Pas telah menghulurkan "ranting zaitun" kepadanya saat Khalid kelemasan.

Bekas Exco kanan Kerajaan Kelantan itu tidak lupa menyedarkan Khalid bahawa bekas MB Pakatan Rakyat itu sudah hilang legitimasinya sebagai MB apabila tidak mendapat majoriti di Dewan dan tindakannya terus kekal di kerusi MB mencemarkan institusi raja.

Dalam pada itu Husam berpendapat Pas tidak perlu timbul tenggelam dengan Khalid Ibrahim sehingga mengorbankan prinsip dan namanya yang lebih besar dari Khalid. Pas sebagai sebuah parti politik tidak wajar membeli kuda yang kalah lumba untuk dijadikan alat.

Naib Presiden Pas itu lantas menggesa Khalid agar meletak jawatan secara terhormat sambil mengingatkan meletak jawatan dalam keadaan sekarang bukan berakhir sebuah kerjaya politik. Bagi Husam masa depan Khalid dalam politik masih ada kalau pengudurannya dibuat dengan penuh bermaruah.

"Kerjaya politik itu bukan berakhir dengan meletak jawatan, tetapi kerjayaan politik berakhir bila ia dibuat secara tidak terhormat," demikian tegas Husam.

Berikut surat terbuka Husam Musa kepada Khalid yang diemailkan kepada blog saya.

TAN SRI KHALID IBRAHIM CUKUPLAH MEMPERALATKAN PAS

Saya memerhatikan pergolakan Selangor sambil mendisiplinkan diri dengan membisu sekian lama. Diharapkan ia tidak menambahkan kekeruhan sedia ada sekalipun sekian ramai awak-awak telah mengharu birukan lagi keadaan dengan komen-komen yang sesetengahnya tidak bertanggung jawab, bahkan mencederakan nama baik PAS.

Tikus lebih mudah merosakkan labu kerana menghancurkan lebih mudah dari membina.

Namun begitu, Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai seorang insan gentleman dan berakhlak mulia mesti tahu batas beliau boleh menumpang PAS. Beliau boleh mendapatkan simpati, perlindungan sementara dan sokongan PAS dalam lingkungan semangat Pakatan Rakyat. Presiden PAS telah menghulurkan ranting zaitun untuk beliau. Episod itu telah berlalu.

Perkembangan lain telah berlaku selepas episod itu. Di mana PAS tidak wajar timbul tenggelam bersekali Tan Sri Khalid dan menggorbankan prinsipnya yang lebih besar, nama baiknya, akhlak politik yang dipegangnya dan amanah atas nama Pakatan rakyat yang ia perolehi dari rakyat Selangor.

Tan Sri telah dipecat sebagai ahli PKR. Oleh kerana beliau belum diterima menjadi ahli mana-mana parti gabungan Pakatan Rakyat, ia bukan mewakili PR lagi.

Tan Sri sedar sepenuhnya hal ini?
Kerajaan Selangor adalah kerajaan Pakatan Rakyat. Bukan kerajaan Tan Sri Khalid Ibrahim.
Bagaimana seorang ADUN bukan anggota PR boleh terus menjadi MB Pakatan Rakyat?
Tan Sri memecat exconya dari PKR dan DAP. Juga mengambil pelbagai langkah politik lain lagi yang ikut memalitkan PAS tetapi PAS tidak pernah tahu mengenainya.

Tindakan ini boleh memecah belahkan Pakatan kerana seakan menunjukkan PAS terus mendokong MB yang sudah hilang legitimasi. Ia merosakkan PAS dan Tan Sri tidak berhak berbuat demikian kepada PAS.

Untuk memecat Exco dari PKR dan DAP dan mengekalkan PAS, ia mesti dibincangkan lebih dahulu dengan PAS (Jawatankuasa PAS Pusat) dan mendapat persetujuan gabungan yang lain.
Setahu saya, PAS Pusat tidak pernah bermesyuarat dalam tempoh ini untuk memutuskan kedudukan itu.

Saya selaku salah seorang Naib Presiden tidak pernah dimaklumkan oleh mana-mana pihak tentang hal ini. Setahu saya, PAS Pusat juga tidak pernah memberikan mandat kepada sesiapa untuk memutuskan perkara ini.

Dengan ini, Tan Sri telah melibatkan PAS untuk survival Tan Sri sebagai MB dengan cara yang menjejaskan nama baik PAS di mata rakyat Selangor. Ini sangat tidak wajar.

Bagaimana Tan Sri boleh kekal sebagai MB dengan tidak melepaskan jawatan secara bermaruah pada hari sama Tan Sri dipecat sebagai ahli PKR? Sultan menitahkan untuk Tan Sri kekal adalah kebijaksanaan baginda tetapi Tan Sri mempunyai pilihan untuk menolak perkenan itu atas pilihan Tan Sri sendiri.

Apa lagi bertindak seakan Tan Sri masih berkuasa penuh pada hal asas legitimasi Tan Sri sudah runtuh. Untuk kekal sebagai MB, Tan Sri tidak boleh mencaturkan 15 ADUN PAS untuk menggenapkan cukup bilang bagi pembentukan kerajaan Selangor PAS + UMNO + TSKI + lompat parti DAP/PKR.

Itu sangat tidak bermoral. Itu meniru gaya UMNO di Perak. Perbuatan tersebut amat terkutuk dan ditolak oleh amalan demokrasi yang mulia. Memasukkan perkongsian kuasa PAS dan UMNO melanggar banyak prinsip yang dipegang oleh PAS selama ini.

UMNO adalah lawan PAS dan tidak ada mana-mana kuasa dalam PAS boleh mengizinkan PAS berkongsi kuasa dengan UMNO tanpa melalui kelulusan Muktamar Agung PAS.

Ia tidak mungkin dilakukan dalam jangka masa Tan Sri membilang jumlah ADUN untuk mengekalkan Tan Sri sebagai MB sekarang. Tan Sri sudah tidak mempunyai cukup bilang sekarang.

Jika itu dilakukan oleh PAS, bermakna PAS menerima hubungan 'sodomy'. 15 ADUN PAS dipilih oleh rakyat Selangor atas tiket kerja sama Pakatan Rakyat. UMNO ditolak oleh majoriti rakyat Selangor kecuali di 13 dun. Kedudukan UMNO adalah sebagai pembangkang dan PAS adalah sebahagian dari Kerajaan Selangor.

Membawa UMNO dari pembangkang dan duduk sebagai kerajaan bersama PAS dengan menolak dua lagi parti gabungan yang telah dipilih secara sah oleh rakyat adalah perbuatan terkutuk yang tidak dizinkan oleh Islam.

Islam tidak mengizinkan pengkhianatan. Islam tidak mengizinkan pecah amanah. Dalam hal ini, amanah majoriti pengundi Selangor memilih Pakatan sebagai kerajaan dan menolak UMNO.

Tan Sri sebagai tokoh korporat yang biasa dengan angka tentu tahu, sekalipun 15 ADUN PAS campur 12 ADUN UMNO dan turut campur Tan Sri, ia hanya berjumlah 28 ADUN dari 56 jumlah ADUN.

50:50. Ia tidak membolehkan Tan Sri mendapat simple majority dari awal, sekalipun jika PAS dan UMNO sanggup bersekongkol untuk mendaulatkan seorang insan bernama Khalid Ibrahim lebih dari segala-galanya.

Sementalah PAS dan UMNO kedua-duanya, secara pendirian parti yang rasmi, tidak pernah memberikan persetujuan itu sehingga hari ini. Hari Jumaat yang mulia - 15 Ogos 2014 - hari ini.

Jika Tan Sri mengharapkan YB Rodziah dan YB Teng yang disebut-sebut kononnya akan bersama Tan Sri sehingga Tan Sri melewatkan pemecatan YB Rodziah berbanding yang lain, namun mereka telah mengambil pendirian insan bermaruah dan pendekar terbilang kerana kekal bersama parti masing-masing.

Syabas! Saya amat bangga dengan mereka dan ia telah memberikan hiburan bagi hati yang gundah di tengah kecenderungan menggunakan 'jual beli kuda taruhan'.

Kentalnya YB Rodziah menolak tawaran kekal dalam Exco sekalipun berkereta besar dan bergaji lumayan adalah satu tamparan yang patut menyedarkan Tan Sri pada saat itu juga.

Legitimasi Tan Sri sebagai MB sudah berakhir.

Harapan mendapatkan sekurang-kurangnya seorang ADUN untuk mendapatkan simple majority sudah tertutup. Apa lagi bila dua ADUN PAS mengambil langkah bersendiri mereka menolak Tan Sri sebagai MB secara terbuka.

Sekalipun jika jarum jam boleh berpatah ke belakang, saya akan menasihatkan mereka untuk terlebih dahulu mendapat restu parti. Itu yang terbaik.

Tetapi tindakan mereka telah meletakkan usaha pihak mana jua untuk mewujudkan sebuah kerajaan gabungan PAS+UMNO+TSKI+lompat gagal dan mustahil.

Tan Sri tahu ini.

Lantas, apa lagi yang ditunggu?
Tidakkah mulia untuk Tan Sri bermaruah melepaskan jawatan MB?
Atau Tan Sri kini berfikir untuk membubarkan DUN?
Bukankah tindakan itu akan menyusahkan Tuanku Sultan Selangor?
Kenapa tidak pada tarikh Tan Sri mengadap Sultan Selangor baru ini Tan Sri mencadangkan DUN di bubarkan?

Jika kerana Tan Sri gagal mendapatkan cukup bilang Sultan Selangor mengambil langkah membubarkan DUN, ia pada hemat saya, akan mencemarkan istitusi diraja.

Model Perak di mana tokoh yang mendapat sokongan majoriti dilantik tanpa pembubaran DUN dan tanpa sidang DUN hendaklah menjadi cermin.

PAS telah mengalami pengalaman yang pahit bila MB Kelantan yang dilantik atas tiket PAS dan hendak ditukar oleh PAS, antara lain bukan kerana kesalahan jenayah rasuah tetapi semata-mata kerana gagal mengikut semangat dan arahan parti, telah mencetuskan krisis disebabkan UMNO melanggar konvensyen urusan parti lain tidak boleh dicampuri oleh parti gabungan yang lain.

Malangnya UMNO melanggar konvensyen itu. Lama PAS mengutuk tindakan jahat UMNO. Dari dulu hingga kini. Ia tercatat dalam dokumen rasmi PAS, ucapan pemimpinnya dan tesis para mahasiswa.

Oleh itu, TAN SRI harus tidak mengheret PAS dalam krisis TAN SRI. Parti TAN SRI berhak menukar TAN SRI dengan calon lain.

PAS boleh memberikan pandangan tetapi harus akur prerogative itu adalah hak PKR.
Itulah yang berlaku di Kedah semasa ada pandangan YAB Ustaz Azizan wajar ditukar sebagai MB.
PKR tidak menjamah urusan itu.

Jika Tan Sri berterusan mengheret PAS, seakan TAN SRI mahu PAS dilihat melanggar konvensyen yang ia telah junjung sejak ia kehilangan kuasa di Kelantan 1978.

Jika budi PAS yang telah menunjukkan setia kawan bersama TAN SRI dihargai, janganlah PAS diseret lebih jauh.

Meletakkan jawatan adalah langkah terhormat. Ia bukan akhir sebuah karier politik.
Namun, bertindak secara tidak bermaruah itulah sebenarnya akhir sebuah karier politik. Dan hitamnya rekod kehidupan.

Pada hari Jumaat yang berkat ini, kita memohon panduan Allah swt.

Husam Musa
Naib Presiden PAS
15 Ogos 2014. [wm.kl.5:52 pm 15/08/14
- MSO 

ABU:Dan sebenarnya aku kagum dengan manusia yang mengeluarkan kenyataan begini:Mungkin seribu kali lebih berhikmah daripada sejumlah blogger kepala perang yang ada.

Betulkah yang majoriti itu benar, yang minoriti itu salah?

TS Khalid Ibrahim berkata Wan Azizah perlu membuktikan yang beliau telah mendapat sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri melalui proses undi tidak percaya terhadapnya. Dakwaan Wan Azizah yang beliau mendapat sokongan seramai 30 orang dari 56 Ahli Dewan Undangan Negeri itu wajar diterjemahkan dengan undian, dan ia perlu dilakukan melalui usul tidak percaya terhadap beliau di dalam Dewan Undangan apabila Dewan bersidang pada November ini.
Sememangnya lah begitu. Buktikan dakwaan President PKR itu yang beliau mendapat kepercayaan majoriti dalam Dewan Undangan Negeri secara resmi dan muktamad. Tetapi sehingga usul tidak percaya itu dilakukan TS Khalid tetap Menteri Besar. Itu hanya akan boleh dilakukan setelah Tuanku Sultan kembali dari bercuti pada 23hbOgos  ini.
PAS pula akan bermesyuarat pada 17hb ini untuk menentukan pendiriannya berhubung dengan cadangan PKR untuk meletakkan Wan Azizah sebagai Menteri Besar, satu isu besar bagi PAS kerana beliau adalah seorang wanita. Setakat ini PAS dilihat bersama Khalid dan tidak mahu Khalid diketepikan sehingga tamat penggal pilihanraya ini. Tidak ada isu Khalid tidak mahu berhenti, tetapi hanya selepas penggalnya tamat.
Menamakan Wan Azizah untuk menjawat jawatan Menteri Besar itu tidak mengejutkan kerana dua sebab. Pertamanya beliau adalah Presiden PKR dan keduanya beliau adalah isteri kepada Ketua Umumnya Anwar Ibrahim yang sedang bergelumang dengan isu sodomi yang telah dijatuhkan hukuman penjara lima tahun dan sedang membuat rayuan terhadap ‘verdict’ itu di Mahkamah Persekutuan.
Keduanya dengan jawatan Menteri Besar itu, Anwar yang sepatutnya menjadi calon kepada jawatan dan menggantikan Khalid itu, boleh menjadi pelonjak dan benteng politiknya untuk tidak masuk penjara dan kedudukan itu boleh memberikan peluang kepada beliau untuk mengelak dari tersekat dari bergiat politik seandainya beliau terpaksa memasuki penjara selama 5 tahun nanti.
Pendeknya beliau mahu semua dalam jemaah kepimpinannya dan ahli-ahli serta parti-parti yang bergabung dalam Pakatan Rakyat itu menumpukan waktu, masa dan wang ringgit untuk membela beliau sahaja. Untuk melaksanakan hajatnya itu PKR terpaksa melupakan segala sanjungan dan pujian terhadap Khalid Ibrahim di atas keberkesanan kepimpinannya dalam kerajaan Selangor itu.
Pendeknya segala tenaga politik PKR hanya untuk menyelamatkan Anwar dan tidak ada kena mengena dengan pembangunan rakyat dan kerajaan Selangor, dan ini membuatkan Khalid serta yang bersimpati dengan beliau merasakan kerja politik ini adalah sebagai ‘thankless job’.  Jika dipandang dari sudut itu keengganan Khalid untuk berhenti itu tidak dapat dipersalahkan kerana yang baik telah menjadi buruk dalam sekelip mata dan mungkin itu jugalah PAS dan Tuanku Sultan begitu besar dan kuat ‘apprehension’ nya untuk menggantikan Khalid, lebih-lebih lagi dengan seorang wanita.
Ramai yang berfikir termasuk diri saya, masalahnya bukan masalah wanita seratus peratus. Wan Azizah akan dianggap, malahan sudah pasti akan hanya seorang Menteri Besar ‘rubber stamp’ sahaja kerana sebab yang sama-sama kita ketahui dan tidak berniat untuk menyebutmnya kerana menghormati beliau sebagai seorang yang memegang jawatan Presiden, sebuah parti komponen Pakatan Rakyat. Maklumlah 'rubber stamp' boleh dibawa kesana kemari dalam beg eksekutif seseorang dan 'rubber stamp' itu akan dibawa ke Segambut setiap hari. Di siang hari 'rubber stamp' itu akan dibawa ke pejabat di Bangunan Sultan Aziz Sallehudin di Shah Alam.
Pendeknya perjuangan Pakatan Rakyat buat seketika ini hanyalah untuk penyelesaian isu peribadi individu sahaja dan jauh dari penyelesaian isu-isu kepentingan rakyat yang dikatakan dilalaikan oleh Barisan Nasional selama ini. Isu-isu terhadap BN selama ini hanya merupakan isu-isu untuk ‘expediency’ perjuangan peribadi seseorang itu sahaja, tidak lebih dan tidak kurang dari itu.
Jadi, laungan mandat yang diberikan untuk Pakatan Rakyat itu sebenarnya satu perkara yang benar tetapi kenapa mandat itu diberi tidak disebut. Apakah sebenarnya sebab-sebab rakyat memberikan mandat itu? Rakyat telah memberikan mandat besar kepada Pakatan Rakyat untuk melihat perubahan kerana rakyat begitu tertekan dengan sikap dan kemampuan BN mentadbir negara termasuk pentadbiran Selangor. Rakyat mahukan kepimpinan yang bersatu dan mengutamakan kepentingan rakyat dan menjauhi dari kemungkinan negeri menjadi bankrap.
Rakyat memberikan mandat bukannya untuk kepentingan peribadi seseorang individu atau kumpulan dan mereka tidak mahu mandat yang diberikan mereka itu dijadikan modal untuk kepentingan dan nafsu serakah beberapa orang tertentu sahaja. Jika apa yang berlaku hari ini disedari rakyat, mereka akan tahu yang memilih di antara Pakatan Rakyat dengan BN adalah seperti memilih diantara ‘the devil and the deep blue sea’ sahaja.
Memilih diantara BN dan Pakatan Rakyat sudah digambarkan oleh apa yang berlaku hari ini sebagai memilih diantara memelihara beruk dengan memelihara kera.. Kedua-duanya menjahanamkan tanaman dan dusun-dusun buah-buahan.
Dalam isu Selangor ini ‘it’s not about numbers in the Assembly , it’s about who is more responsible to the people’. Jika itu keadaannya tidak salah jika Raja yang memerintah mengambil tindakan yang baginda anggap boleh menyelamatkan keadaan negeri dan jajahan takluk baginda’. Apa gunanya memilih yang majoriti jika ia akan memudaratkan negeri? Kita semua telah belajar yang majoriti itu tidak semesti yang benar, kerana ia bergantung kepada keadaan dan situasi negeri dan kawasan itu?
Nabi Allah Nuh dahulu adalah dari kumpulan yang minoriti. Selama 800 tahun berdakwah Nuh alaihissalam hanya mempunyai 83 orang pengikutnya. Setengah ulama mengatakan jumlahnya hanya 81 orang. Tetapi akhirnya yang minoriti bersama Nuh itu yang benar dan majoriti itu telah membawa bala besar dan hanyut termasuk anak dan isteri baginda.
Jika Wan Azizah menjadi Menteri Besar apa yang akan kita saksikan ‘consequence’ nya. Tunggu, kita beristighfar dahulu dan sambung balik secepat yang mungkin. - Pak Aspan.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR