Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Wednesday 27 August 2014

Kemenangan Yang Tidak Kemana-mana.MB Khalid,PAS dan DYMM Sultan... Akur dan turuti sahajalah "Keras Kepala Mereka"... Ketika ini mereka yang majoriti dan tiap-tiap yang majoriti itu sememangnya benar dan betul belaka...

Pakatan tetap kemuka 1 nama calon MB: Wan Azizah

(Oleh Lyn Nasir)

KUALA LUMPUR 26 OGOS: Pakatan Rakyat tetap akan mengemukakan satu sahaja nama yang akan dipersembah kepada Sultan Selangor sebagai calon Menteri Besar.

Demikian penegasan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditanya berhubung keputusan KEADILAN dan DAP malam tadi untuk menghantar hanya satu nama sahaja calon Menteri Besar Selangor walaupun Sultan Selangor menitahkan setiap parti mencalonkan lebih dua nama.

Anwar berkata, penetapan itu berdasarkan sokongan majoriti 30 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor secara Akuan Bersumpah yang diperolehi Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ketika ini.

Malah kata Anwar lagi, keputusan itu adalah hasil sebulat suara PAS dan DAP untuk mencalonkan nama Wan Azizah sebagai satu-satunya calon tunggal bagi jawatan tersebut.

“Dalam semangat Pakatan Rakyat, ini adalah kerusi KEADILAN dan keputusannya, kita perlu hormati kerjasama ini dan PAS menyertai proses membuat keputusan dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan pada 17 Ogos.

“Dalam pilihan raya umum lalu, pendekatan yang sama diambil apabila Sultan meminta empat nama, namun hanya satu nama yang dicalonkan iaitu Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Jadi, KEADILAN berhak untuk dihormati sebagaimana KEADILAN tidak pernah mempertikaikan isu calon MB PAS di Kedah, Perak dan Kelantan,” kata Anwar di perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, selepas perbicaraan saman fitnahnya terhadap Menteri Luar, Datuk  Seri Anifah Aman hari ini.

Mengulas tentang seorang lagi nama calon Menteri Besar yang dicadangkan PAS, Anwar berkata, Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali sudahpun membuat kenyataan untuk turut bersetuju dengan keputusan parti yang meletakkan Wan Azizah sebagai calon tunggal bagi jawatan itu.

“Kita sedar ada perbezaan pendapat antara dua nama dengan satu nama dan juga tentang mengesahkan satu nama dan mengambil kira satu nama lain.

“Kedudukan Azmin sudah dibawa tetapi kita perlu menghormati keputusannya, beliau mematuhi keputusan parti dan menandatangani kenyataan bersumpah untuk menyokong Wan Azizah,” ujar Anwar.

Majlis Presiden Pakatan pada 17 Ogos lalu mengumumkan Wan Azizah sebagai calon tunggal untuk menggantikan Abdul Khalid yang dipecat daripada KEADILAN pada 9 Ogos kerana enggan meletakkan jawatan.
KEADILAN dan DAP hanya kemuka nama Wan Azizah

KEADILAN dan DAP merafak sembah menjunjung kasih dan rasa syukur dengan titah DYMM Tuanku Sultan Selangor mengenai pelantikan Dato’ Menteri Besar yang baru seperti kenyataan rasmi Pejabat DYMM Tuanku Sultan Selangor yang ditandatangani Dato’ Mohamad Munir bin Bani hari ini.

Titah DYMM Tuanku Sultan Selangor itu adalah sejajar dengan konvensi (convention) yang telah diamalkan secara berterusan dalam pelantikan Dato’ Menteri Besar sebelum ini.
Wawi 
DYMM Tuanku Sultan Selangor turut menitahkan parti-parti Pakatan Rakyat mencalonkan lebih dari satu nama dalam melantik Dato’ Menteri Besar dalam tahun 2013.

Titah DYMM Tuanku Sultan Selangor itu disampaikan kepada KEADILAN, PAS dan DAP melalui satu surat bertarikh 7 Mei 2013 (yang disertakan bersama) yang melambangkan konvensi yang diamalkan DYMM Tuanku Sultan Selangor sebelum ini.

Susulan itu, mengambil kira titah DYMM Tuanku Sultan Selangor dan konvensi yang diamalkan sebelum ini dalam pelantikan Dato’ Menteri Besar, parti-parti Pakatan Rakyat telah mencalonkan satu nama iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim untuk dipertimbangkan DYMM Tuanku Sultan Selangor dalam tahun 2013. Pencalonan ini diperkenankan dan diterimapakai oleh DYMM Tuanku Sultan Selangor.

Oleh yang demikian, KEADILAN dan DAP menjunjung titah DYMM Tuanku Sultan Selangor itu dan akan mempersembahkan pencalonan YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk dipertimbangkan DYMM Tuanku Sultan Selangor sejajar dengan konvensi yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat dalam tahun 2013 memandangkan YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sudah mendapat sokongan majoriti sekurang-kurangnya 30 orang Ahli Dewan Negeri (termasuk YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sendiri).

KEADILAN dan DAP merakamkan doa dan menjunjung kasih atas budi bicara ke bawah DYMM Tuanku Sultan Selangor.

DATUK SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
Setiausaha Agung KEADILAN
TONY PUA
Pengerusi DAP Selangor

Pas akan kemukakan nama calon MB Selangor dari PKR

SHAH ALAM 28 Ogos - Pas tegaskan parti itu tidak menuntut jawatan Menteri Besar Selangor apabila memutuskan tidak akan menghantar nama calon dalam kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas.

Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali berkata, Pas hanya akan menghantar nama calon Menteri Besar yang baharu daripada kalangan ADUN Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Kita akan menghantar sekurang-kurangnya tiga nama untuk calon Menteri Besar, tetapi bukan daripada kalangan pemimpin Pas sebaliknya pemimpin PKR. Kita tetap dengan keputusan sebelum ini yang memutuskan untuk tidak menuntut jawatan tersebut," katanya. - UTUSAN.

ABU: Apabila merasa diri sudah "Besar" dengan sedikit ujian kemenangan dan kesenangan, akan hadirlah sifat ujub dan sentiasa berasa diri lebih bijak....

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR