Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 26 July 2014

KENYATAAN PRESIDEN PAS ADALAH PENDIRIAN SELURUH AHLI PAS, http://direktoripolitikmalaysia.blogspot.com/ tidak terkecuali

Dewan Ulamak PAS Pusat menyokong penuh sikap dan pendirian Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bahawa kedudukan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor perlu dikekalkan. Sila rujuk : ( http://www.harakahdaily.net/index.php/headline/29937-saya-sokong-khalid-kekal-mb-presiden-pas)

Kenyataan Presiden itu adalah pendirian tegas berdasar keputusan yang telah dibuat oleh PAS berkait dengan PRK Kajang yang lalu iaitu:

1. Calon PRK Kajang diserahkan kepada PKR;
2. PAS membantu menurut keperluan; dan 
3. Isu Menteri Besar Selangor tidak berbangkit.

Oleh itu, pendirian Presiden tersebut adalah berasaskan keputusan yang telah disepakati bahawa tiada perubahan MB Selangor dan Dewan Ulamak PAS Pusat menegaskan tiada sebarang alasan Syarie yang kukuh dikemukakan sehingga kini untuk mewajarkan penukaran Menteri Besar Selangor dan beliau patut dibenarkan meneruskan amanah sehingga ke akhir penggal.

Dewan Ulamak PAS Pusat telah mengamati bahawa tidak berlaku sebarang pengkhianatan terhadap amanah kepimpinan, penyelewengan dan rasuah yang dilakukan oleh Menteri Besar Selangor sejak perlantikan beliau sebagai MB selepas PRU ke-13. Begitu juga, sejak beliau mula menjadi Menteri Besar pada tahun 2008 sehingga berjaya kembali mendapat mandat rakyat dengan kemenangan berganda untuk PR dalam PRU ke-13 lalu.

Dewan Ulamak PAS Pusat menegaskan bahawa maslahah mengekalkan jawatan beliau lebih kuat berbanding keperluan menukar MB baru. Sebarang usaha menukar MB Selangor tanpa persetujuan bersama 3 kompenan parti, PAS, PKR dan DAP sehingga menimbulkan kekalutan di kalangan rakyat bawahan hendaklah dielakkan.  

Pihak Dewan Ulamak PAS Pusat menyeru semua ahli PAS agar menghayati kebijaksanaan pendirian Presiden dalam hal ini tambahan lagi Presiden mempunyai hak pemutus dalam beberapa isu yang memerlukan keputusan segera.

USTAZ DATO' HAJI AHMAD YAKOB

Pemangku Ketua
Dewan Ulamak PAS Pusat
Bertarikh : 28 Ramadhan 1435 / 26 Julai 2014.

PENDIRIAN PEMUDA DPPNS : ISU MB SELANGOR

Susulan daripada kekalutan isu Menteri Besar Selangor mutakhir ini, Dewan Pemuda PAS Selangor (DPPNS) ingin menegaskan beberapa perkara yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Harian DPPNS semalam.

DPPNS menyokong penuh kenyataan YB Persuruhjaya PAS Selangor Ir Iskandar Samad yang dipaparkan dalam Berita Harian bertarikh 23 Julai 2014 dengan tajuk "PAS Selangor Mahu Khalid Kekal", yang menunjukkan kematangan beliau dan PAS Selangor dalam memperlihatkan sikap kebertanggungjawaban bagi mempastikan kesatabilan pentadbiran Pakatan Rakyat di Selangor dalam keadaan yang terbaik dengan mengambil kira fokus sebenar Pakatan Rakyat ialah membela nasib rakyat di Selangor.

DPPNS juga menyokong penuh kenyataan YAB Tan Sri Dato Seri Abdul Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor yang bertarikh 22 Julai 2014 "Penggantian dan Perlantikan Menteri Besar Perlu Patuhi Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri", yang memperingatkan semua pihak bahawa walau apa jua pun tindakan yang membabitkan pertukaran Menteri Besar Selangor perlu selaras dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri yang perlu difahami dalam konteks yang sebenar.

DPPNS ingin menegaskan bahawa kita tidak boleh sesekali menafikan kecemerlangan perkhidmatan Tan Sri Khalid Ibrahim dalam mengemudi Selangor hingga ke tahap yang lebih baik berbanding Menteri Besar BN terdahulu yang secara tidak langsung rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat apabila menang mempertahankan Selangor pada PRU13 yang lepas.

Tindakan menukar Menteri Besar juga perlu diperhalusi dengan cermat melalui persefahaman bersama Pakatan rakyat serta mengambil kira sentimen setiap pihak yang berkait dengan proses Undang- Undang Tubuh Kerajaan Negeri termasuk pihak Istana. Menjustifikasikan tindakan beralasan memperkukuhkan kestabilan PKR semata-mata bukanlah alasan yang terbaik dalam memperjudikan kepercayaan rakyat yang terbina selama ini kepada Pakatan di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya.

DPPNS mengingatkan kepada pihak yang bersungguh dalam ‘movement’ ini agar tidak gopoh hanya kerana ingin meraih untung secupak tetapi rugi segantang. Amanah yang terhampar untuk kita fokus dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat jangan dipersiakan, ayuh kita usahakan agar Pakatan Rakyat sentiasa terkehadapan dalam menunaikan tanggung jawab ini.

Syarhan Humaizi Abdul Halim
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Selangor.

AHLI-AHLI PAS JANGAN HILANG TUMPUAN

Ahli-ahli PAS di Selangor hendaklah meneruskan khidmat mereka kepada rakyat dan tidak menghiraukan perkembangan terkini di Negeri Selangor. Sama ada sebagai Exco, Ahli Dewan Negeri, Ahli Majlis, Ketua Kg, Nazir Masjid, Pengerusi Surau atau pemegang-pemegang jawatan lain, mereka hendaklah terus berkhidmat dengan tekun dan bersungguh-sungguh kepada rakyat.

Segala agenda-agenda yang dirancang hendaklah dilaksanakan dan segala program-program yang telah diatur hendaklah diteruskan. Mereka hendaklah memastikan agar mereka tidak hilang tumpuan sehingga kebajikan dan kepentingan rakyat menjadi terabai.

Sesungguhnya rakyat mahukan perkhidmatan yang terbaik dan pembelaan yang sewajarnya di dalam apa saja suasana dan keadaan. Di saat-saat seperti ini ahli-ahli mestilah menzahirkan kepimpinan mereka dan tarbiyyah yang telah mereka lalui selama ini.

Iskandar Abdul Samad
Pesuruhjaya PAS
Negeri Selangor
23 Julai 2014

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR