Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 19 July 2014

UMS sahkan pensyarahnya antara penumpang MH17 yang ditembak, Semua penumpang dikenalpasti

.
Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS) Prof Datuk Dr Mohd Harun Abdullah mengesahkan seorang penumpang yang terlibat dalam nahas kapal terbang MH17 merupakan kakitangan akademik institusi pengajian tersebut.

Kakitangan tersebut ialah Ng Shi Ing, 33, yang merupakan Pensyarah Fakulti Psikologi dan Pendidikan dalam jurusan Teaching English as a Second Language (TESL) dan telah memulakan tugas di UMS sejak September 2011.

Mendiang baru sahaja selesai membuat pembentangan kertas kerja pada Persidangan Antwerp CALL 2014, the XVIth International CALL Research Conference di University of Antwerp, Belgium dan dalam perjalanan kembali ke Malaysia, kata Harun dalam suatu kenyataan rasmi yang dikeluarkan melalui bahagian media hari ini.

Katanya lagi, Ng yang sepatutnya kembali bertugas pada Isnin depan, turut ditemani anaknya yang berusia setahun serta adik perempuannya yang dipercayai turut terlibat dalam nahas tersebut.

Ng berasal dari Muar, Johor dan merupakan anak kedua daripada bilangan enam adik beradik kepada pasangan Ng Pae Soon, 67 dan Tan Ah Chin, 62.

Manakala suaminya pula, Lt Komander Lee Vee Weng, 35, merupakan seorang pegawai Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) yang berpangkalan di Teluk Sepanggar.

Harun menyifatkan beliau sebagai seorang yang berperwatakan ceria dan peramah. Manakala rakan-rakan beliau pula menyifatkan dia sebagi seorang pensyarah yang rajin dan amat berdedikasi terhadap tugas serta amanah yang dipertanggungjawabkan.

Mendiang merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains dengan Pendidikan (Teaching English as a Second Language), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan berkelulusan Sarjana Pendidikan  (Teaching English to Speakers of Other Languages) dari Edinburgh University, Scotland.

Sepanjang berkhidmat di UMS, beliau aktif menghadiri seminar di peringkat kebangsaan dan antarabangsa sebagai pembentang kertas kerja .

Beliau pernah membentangkan kertas kerja di Providence University, Taichung, Taiwan dan Beijing Foreign Studies University, China.

Pesawat MAS MH17 yang dinaikainya dipercayai ditembak jatuh oleh pejuang pemisah di ruang udara Ukraine menggunakan peluru berpandu.

Pesawat Boeing 777 yang dalam perjalanan dari Amsterdam, Belanda ke Kuala Lumpur terhempas di Ukraine dekat sempadan Rusia.

Semua penumpang dan anak kapal dipercayai terbunuh dalam tragedi itu.

Semua penumpang yang terbunuh dikenalpasti kewarganegaraan masing-masing

Malaysia Airlines (MAS) hari ini mengesahkan empat penumpang Penerbangan MH17, yang sebelum ini tidak dapat dikenal pasti, sebagai warganegara Netherlands.

Pengesahan ini menjadikan jumlah rakyat Netherlands yang menaiki pesawat malang itu 192 orang.

Pecahan terkini kerakyatan mereka yang menaiki pesawat itu ialah Netherlands (192), Malaysia (44), Australia (27), Indonesia (12), United Kingdom (10), Belgium (empat), Jerman (empat), Filipina (tiga), Kanada (satu) dan New Zealand (satu), kata syarikat enerbangan itu dalam kenyataan di Kuala Lumpur.

MAS berkata pihaknya kini bekerjasama rapat dengan kedutaan negara terbabit untuk mendapatkan pengesahkan tentang waris penumpang.

"Fokus kami sekarang ialah bekerjasama dengan pasukan dan pihak berkuasa kecemasan serta memberi sokongan penuh terhadap usaha menyediakan segala bantuan yang termampu kepada waris.

"Kami juga akan memaklumkan tentang perkembangan terkini dari semasa ke semasa," katanya.

Penerbangan MH17, yang membawa 283 penumpang dan 15 anak kapal dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, terhempas di Ukraine, berhampiran sempadan negara itu dengan Rusia, pada Khamis.

Pesawat malang itu berlepas dari Amsterdam pada 12.15 tengah hari (waktu Netherlands), Khamis dan dijadual tiba di Kuala Lumpur pada 6.10 pagi (waktu Malaysia) pada Jumaat. - Bernama.
  
AS berusaha kesan penembak jet MH17,sikap yang berlainan dengan kes kehilangan MH370
 
MH17 Imej satelit menunjukkan kepulan asap yang ditinggalkan peluru berpandu yang menembak pesawat MH17 Malaysia Airlines. Pengesan inframerah turut merakam saat-saat pesawat itu meletup.

Penganalisis AS menghadapi soalan sukar sewaktu meneliti maklumat risikan dan cuba untuk menentukan pihak mana yang menembak peluru berpandu itu dan alasan berbuat demikian, serta dari mana asalnya ia datang.

Penilaian AS, yang dibentangkan duta Samantha Power kepada Majlis Keselamatan PBB, Jumaat semalam, mendapati "kemungkinan pesawat itu dijatuhkan oleh peluru berpandu darat-ke-udara SA-11 yang dioperasikan oleh puak pemisah Ukraine di lokasi di timur Ukraine".

Pegawai US berkata pihak berkuasa sedang menentukan siapa yang bertanggungjawab menembak peluru berpandu buatan Rusia itu, sama ada petugas Rusia membantu serangan itu dan bagaimana senjata itu jatuh ke kawasan dikuasai pemberontak Ukraine yang didukung Moscow.

Hasl kajian itu akan menjadi asas kepada sebarang tindakan pihak antarabangsa dalam kes serangan ke atas pesawat itu yang membunuh semua 298 orang penumpang dan pada masa sama meningkatkan ketegangan dalam konflik di Ukraine.

Penganalisis Amerika setakat ini mengunjurkan kesimpulan mereka berdasarkan data teknikal daripada satelit pengintip maju yang kegunaan utamanya adalah untuk memberikan amaran awal tentang pelancaran peluru berpandu balistik di antara rantau
.
 

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR