Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Thursday 25 September 2014

PRK Pengkalan Kubor: Tidak Rasmi, BN Pertahan Kerusi N01 Dengan Majoriti Lebih 1000 Undi


Keputusan P Kubor dijangka 9 malam. Keputusan tidak rasmi menunjukkan BN mengekalkan kerusi Pengkalan Kubor dengan majoriti 2,646 undi.- BERNAMA.



Keputusan rasmi pilihan raya kecil Pengkalan Kubor yang menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara BN, PAS dan calon bebas dijangka diketahui selewat-lewatnya pada jam 9 malam ini.

Manakala keputusan tidak rasmi pula dijangka diperoleh kira-kira sejam sebelum itu.

Proses pengundian di 11 pusat pembuangan undi berjalan lancar hari ini dengan 73 peratus pengundi daripada keseluruhan 23,929 yang layak keluar menunaikan tanggungjawabnya.

Dalam pilihan raya umum lalu, peratusan keluar mengundi lebih tinggi, iaitu sebanyak 80 peratus. BN sebelum ini menang mengalahkan calon PKR dan bebas dengan majoriti 1,736 undi.

Calon BN Mar Razi Mat Ali berdepan Wan Rosdi Wan Ibrahim daripada PAS dan calon bebas Izat Bukhary. - MK

BN dijangka pertahan Pengkalan Kubor Dengan Majoriti Lebih 1000 Undi


TUMPAT 25 Sept. - Barisan Nasional (BN) dijangka mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor dengan majoriti melebihi 1,000 undi.

Pengumuman rasmi mengenai keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN tersebut akan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Mohd. Sobri Ramli pada pukul 9 malam ini.

PRK itu menyaksikan pertembungan di antara calon BN, Mat Razi Mat Ail dengan calon Pas, Wan Rosdi Wan Ibrahim dan Izat Bukhary Ismail Bukhary (Bebas). - UTUSAN.

Menunggu angin perubahan di Pengkalan Kubor
M FAQIH |

HANYA pengundi masyarakat Siam di Jubakar Darat menjadi benteng taruhan akhir Barisan Nasional (BN).

Pada pilihan raya umum lepas calon PKR, Shaharun Ibrahim hanya mendapat 83 undi, manakala BN membolot 782 undi di situ.

Umno juga berkubu utuh di unit peti undi (UPU) Simpangan, Bunohan dan Teluk Jering sejak pilihan raya umum 1995.

Namun kubu Umno di UPU Bendang Pak Yong pernah dimenangi calon PAS, Wan Hussin Wan Ahmad pada PRU 1999 dengan kelebihan 159 undi. Selain itu Wan Hussin juga menang di UPU Pengkalan Kubor dengan majoriti 78 undi.

PAS sejak dahulu sehingga sekarang mendominasi UPU Tebing, Geting, Tujoh dan Telaga Bata. Berdasar kepada gerak kerja kempen PAS dan Pakatan Rakyat sepanjang kempen 12 hari, apakah ada kemungkinan berlaku pertambahan undi PAS di UPU terbabit.

Ini kerana ada kalangan mereka yang tidak keluar mengundi pada PRU memberi komitmen baru sekarang.

Di Kampung Neting ada penduduk tidak mengharapkan bantuan jentera kempen dari luar bagi memasang sendiri poster kempen.

Mereka memasang sendiri poster dan bendera PAS di hadapan rumah. Mereka lebih bersemangat kerana Wan Rosdi sudah lama dikenali. Begitu juga di UPU Bendang Pak Yong.

Situasi baru juga diharap ada sedikit anjakan di UPU Jubakar Darat dan Mertua. Masyarakat Siam yang rata-rata bekerja sebagai petani mengakui sudah lama mengenali calon Pakatan Rakyat.

Eh Ron, 67 dari Kampung Mertua berkata, masyarakat Siam hanya suka pemimpin yang lebih dekat dengan mereka.

Katanya, kalau tidak kenal macam  mana hendak diharap dapat membantu masyarakat Siam.

“Wan Rosdi kita sudah lama kenal. Dia selalu datang ke Kampung Mertua. Sejak enam tahun lepas hubungan rapat. Pemimpin macam inilah yang kita harapkan.

“Calon BN kita tidak kenal biar pun bertugas sebagai guru. Kalau tak kenal payah sikit hendak pilih. Dahulu wakil rakyat BN kita kenal dia,” katanya di sini.

Beliau memberitahu masyarakat Siam menerima banyak kemudahan disediakan kerajaan negeri termasuk bantuan Skim Takaful Kifaalah sebanyak RM1,500 apabila berlaku kematian warga emas.

“Selain itu pemuda miskin yang hendak berkahwin diberi bantuan RM1,000. Wan Rosdi datang sendiri ke rumah penduduk menyampaikan bantuan.

“Sebab itulah penduduk Siam rapat dengan dia. Saya yakin ada perubahan undi masyarakat Siam kali ini,” katanya.

Beberapa lagi penduduk Siam ketika ditemui turut mengakui perkara sama. Paling acap mereka sebut sudah lama kenal Wan Rosdi.

E Chian, 66 dari Mertua juga kenal rapat dengan Wan Rosdi kerana dia selalu datang ke kampung tersebut.

Mek Deng Chan Ho, 73 juga dari Kampung Mertua memberitahu sering bertemu dengan Wan Rosdi.

Pengundi Siam di Mertua dan Jubakar Darat membuang undi di Sekolah Kebangsaan Sri Neting. Ramai yang keluar mengundi pada pagi tadi.

Pada pilihan raya umum lepas calon PAS kerusi parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar mendapat 104 undi Siam di SK Sri Neting, manakala calon BN, Mansor Salleh pula mendapat 767 undi.

Undi BN juga tinggi di UPU Simpangan, UPU Telaga Bata dan UPU Pengkalan Kubor. Apakah ada perubahan kali ini atau statik dengan keputusan lama?

Apakah angin Laut China Selatan akan melanda Pengkalan Kubor. Tunggulah keputusan muktamad malam ini. - HARAKAH.

Tak rasmi: BN pertahan Pengkalan Kubor

  
BN mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor, menurut keputusan tidak rasmi.

Bagaimanapun, menurut sumber, majoriti BN berkurangan kepada antara 1,200 hingga 1,300 undi.

BN sebelum ini menang mengalahkan calon PKR dan bebas dengan majoriti 1,736 undi.

Keputusan rasmi dalam pertandingan tiga penjuru antara BN, PAS dan calon bebas dijangka diketahui selewat-lewatnya pada jam 9 malam ini.

Proses pengundian di 11 pusat pembuangan undi berjalan lancar hari ini dengan 73 peratus pengundi daripada keseluruhan 23,929 yang layak keluar menunaikan tanggungjawabnya.

Dalam pilihan raya umum lalu, peratusan keluar mengundi lebih tinggi, iaitu sebanyak 80 peratus.

Calon BN Mar Razi Mat Ali berdepan Wan Rosdi Wan Ibrahim daripada PAS dan calon bebas Izat Bukhary -MK.


19:27 - BN Menang di PDM Kg Teluk Jering Majoriti 316 Undi

19:26 - BN Menang di PDM Tujoh Majoriti 111 Undi

19:25 - BN Menang di PDM Jubakar Darat Majoriti 677 Undi

19:23 - BN Menang di PDM Bunohan Majoriti 468 Undi

19:21 - BN Menang di PDM Telaga Bata Majoriti 115 Undi

19:20 - BN Menang di PDM Kg Bendang Pak Yong Majoriti 221 Undi

19:19 - BN Menang di PDM Pengkalan Kubor Majoriti 557 Undi

19:16 - BN Menang di PDM Kuala Ketil Majoriti 24 Undi


Jumlah undi BN di kubu kuat merosot

TUMPAT: Berdasarkan maklumat tidak rasmi BN kemungkinan besar tidak dapat mempertahankan majoriti 1,736 undi yang diraihkan arwah Datuk Noor Zahidi Omar pada pilihan raya umum lepas.

Ini memandangkan beberapa unit peti undi (UPU) yang BN menang besar sebelum ini merosot banyak.

Jumlah undi yang diraihkan calon Pakatan Rakyat di UPU Simpangan yang juga kubu Umno juga meningkat berbanding PRU lepas.

Berdasar maklumat tidak rasmi jumlah undi PAS meningkat kepada 405 dan BN pula merosot kepada 753.

Penghulu Simpangan, Saari Abdul Kadir berkata, beliau membuat bantahan terhadap pegawai tempat mengundi (PO) kerana mengundi bagi pihak pengundi warga Siam yang uzur.

“Saya bantah enam kes PO mengundi bagi pihak warga emas Siam yang uzur. Sepatutnya anak mereka yang dibenarkan mengundi bagi pihak ibu bapa yang uzur,” katanya.

UPU Bunohan yang juga kubu kuat Umno maklumat tidak rasmi mengatakan undi BN merosot banyak. Pada PRU lepas PKR kalah dengan majoriti 419 undi, namun PRK ini PAS merapatkan kedudukan dan hanya kurang lebih 145 undi.

Bendang Pak Yong, Teluk jering dan Pengkalan Kubor juga Umno kehilangan banyak undi berbanding PRU13. Proses pembilangan undi masih berlangsung.

Proses pengundian PRK Dun Pengkalan Kubor tamat jam 5 petang tadi membabitkan 11 pusat pengundian.

Peratusan keluar mengundi lebih 73 peratus. - HARAKAH.


Tak rasmi: BN kekal DUN Pengkalan Kubor


Bernama melaporkan, mengikut keputusan tidak rasmi, BN mendapat 9,951 undi manakala PAS mendapat 7,305 undi. Calon Bebas pula mendapat 191 undi.

Seramai 73 peratus daripada 23,929 pemilih berdaftar keluar mengundi apabila pusat pengundian ditutup pada jam 5 petang tadi.

Peratusan keluar mengundi itu, seperti yang dijangkakan, adalah lebih rendah daripada 80 peratus yang keluar mengundi pada pilihan raya umum lepas.

Sebelum ini, 11 pusat mengundi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor dibuka mulai 8 pagi ini bagi membolehkan sebanyak 23,929 orang pengundi biasa menunaikan tanggungjawab mereka.
  
Kesemua pusat mengundi itu ditutup tepat jam 5 petang ini dengan 73 peratus pengundi keluar menunaikan tanggungjawab mereka.

Calon Pas Wan Rosdi Wan Ibrahim mengundi di Sekolah kebangsaan Bendang Pak Yong pada jam 8.03 pagi.

Manakala calon BN Mat Razi Mat Ail mengundi di Sekolah Kebangsaan Simpangan pada jam 8.30pagi.

Sementara itu, Bernama melaporkan, penjumlahan undi dijangka bermula sebaik pusat mengundi ditutup dan akan dilakukan di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Biji Wangsa.
  
Pengundian awal pada 21 September lepas, menyaksikan sebanyak 96.3 peratus atau 105 orang daripada 109 pengundi awal telah menunaikan tanggungjawab mereka di Dewan Delima, Ibu Pejabat Polis Daerah Tumpat.
  
Terdapat 45 saluran mengundi bagi PRK itu membabitkan 11 buah sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan Pengkalan Kubor 1, Sekolah Kebangsaan Pengkalan Kubor 2, Sekolah Menengah Ugama (Arab) Meheliah Geting, Sekolah Kebangsaan Geting (1).
  
Sekolah Kebangsaan Simpangan, Maktab Rendah Sains MARA Tumpat, Sekolah Kebangsaan Bunohan, Sekolah Kebangsaan Sri Neting, Sekolah Kebangsaan Bendang Pa' Yong, Sekolah Kebangsaan Teluk Jering dan Sekolah Menengah Kebangsaan Geting.
  
Semalam, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata SPR menyasarkan peratusan keluar mengundi mencecah 70 peratus, iaitu kurang daripada lebih 80 peratus pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu.
  
Abdul Aziz juga menjangkakan keputusan PRK DUN Pengkalan Kubor itu dapat diumumkan kira-kira, 9 malam ini.
  
Sementara itu,pengundi dinasihat supaya keluar awal mengundi berikutan cuaca diramal elok pada sebelah pagi ini.
  
PRK itu menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon Barisan Nasional (BN) Mat Razi Mat Ail, calon PAS Wan Rosdi Wan Ibrahim dan calon Bebas Izat Bukhary Ismail Bukhary.
  
PRK itu diadakan ekoran kematian wakil rakyat daripada BN Allahyarham Datuk Noor Zahidi Omar pada 20 Ogos lepas.
  
Pada PRU Umum ke-13, Noor Zahidi mengalahkan calon PKR Saharun Ibrahim dan calon bebas, Izat Bukhary Ismail Bukhary dengan majoriti 1,736 undi.-MK.
 
 







 

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR