Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Monday 15 September 2014

Elok percaya orang politik yang tak tahu berbohong




 

Elok percaya orang politik yang tak tahu berbohong
Hadi Awang

PENDEDAHAN Ketua AMK, Nik Nazmi mengenai pandangan Presiden Pas, Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang diluahkan di dalam satu pertemuan tertutup boleh dibaca dengan pelbagai sudut tersirat.

Nik Nazmi berkata, Abdul Hadi menyarankan agar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dikekalkan sebagai Menteri Besar Selangor sebagai langkah keluar krisis Menteri Besar Selangor.

Pandangan Abdul Hadi itu barangkali mengejutkan Nik Nazmi sehingga beliau terlupa bahawa ia adalah satu pertemuan tertutup, lalu mengeluarkan berhubung isu tersebut untuk pengetahuan orang ramai. Tujuan beliau berbuat demikian agak jelas – para pembaca sudah tentu boleh ‘membaca’nya sendiri tanpa perlu dihuraikan.

Berbalik kepada pandangan Abdul Hadi – yang tidak disangka ialah Abdul Hadi masih konsisten dengan pandangannya sejak awal krisis MB Selangor ini berlaku - iaitu mengekalkan Abdul Khalid sebagai MB.

Di dalam dunia politik Malaysia, tindakan Abdul Hadi untuk menyatakan pandangan sedemikian di depan Ketua Pemuda Dapsy dan juga AMK secara tersiratnya menyerlahkan keberanian dan sikap tidak tahu berbohong beliau.

Cubalah ditanya soalan perangkap yang sama kepada ahli politik yang lain, sudah tentu jawapan mereka berbelit-belit sehingga seolah-olah macam tak jawab soalan.

Kepada yang bertanyakan soalan kepada Abdul Hadi mengenai pandangannya tentang penyelesaian kepada krisis MB Selangor, bersedialah untuk mendengar jawapan Abdul Hadi yang jujur.

Kalau tak dapat terima jawapan yang jujur dan berbeza pandangan dengan anda, usahlah bertanya. Kalau bertanya untuk hanya mendengar jawapan yang dikehendaki anda, batalkanlah hasrat anda untuk bertanya.

Kalau dah bertanya, bersedialah anda untuk menerima jawapan dengan hati terbuka. Jangan pula sangka buruk, burukkan peribadi si pemberi jawapan atau remehkan jawapan yang diberi semata-mata kerana pandangan yang diberikan itu di luar sangkaan anda.

Ingatkah lagi, bagaimana Abdul Hadi dan Pas didesak menjawab apakah mereka tidak menyokong Wan Azizah sebagai MB Selangor kerana beliau seorang wanita?

Pada mulanya, Abdul Hadi dan Pas menafikan dakwaan tersebut tanpa menghurai lanjut. Oleh kerana tidak mahu menjawab, maka timbullah kata-kata bahawa benarlah bahawa Pas tidak dapat menerima Wan Azizah kerana beliau seorang wanita.

Setelah didesak bertubi-tubi, Abdul Hadi akhirnya memberikan jawapan yang jujur bahawa Wan Azizah ditolak atas sebab lain bukan kerana beliau seorang wanita.

Jawapan Abdul Hadi pula menyebabkan beliau dikritik dan dimarah oleh mereka yang mendesaknya untuk menjawab kerana jawapan yang diberikan di luar sangkaan mereka. Itulah nasib malang yang dihadapi Abdul Hadi – tak menjawab difitnah, sudah menjawab dimarah.

Kini, Abdul Hadi ditanya mengenai jalan keluar isu MB Selangor. Jika diteliti jawapan beliau agar Khalid dikekalkan (jika benar apa yang didakwa Nik Nazmi) – ia mempunyai dua maksud tersirat iaitu ‘Alangkah baiknya kalau PKR tak buat Langkah Kajang’ dan ‘Pas sememangnya tidak berminat dengan kerusi MB Selangor tersebut. ‘

Oleh itu, bagi mereka yang menuduh Abdul Hadi gila kuasa – fikirlah mengapa Abdul Hadi tidak mengambil kesempatan ketika pertemuan tertutup tersebut untuk mencadangkan agar PKR dan DAP menerima seorang Adun Pas menjadi menteri besar sebagai langkah keluar krisis MB Selangor? Pelik bukan? Ataupun tuduhan mereka kepada Abdul Hadi yang perlu difikirkan semula?

Perlu diingat Abdul Hadi ini seorang agamawan yang diiktiraf di peringkat dunia yang terlibat dengan politik. Beliau tidak mahir memusing jawapannya seperti ahli-ahli politik yang lain. Jika beliau tidak mahu menjawab, beliau lebih rela mengelak daripada memberikan jawapan yang palsu. Politik beliau lurus dan mudah dibaca.

Susah untuk berjumpa seorang ahli politik lurus yang tidak tahu berbohong yang rakyat boleh percayai dan yakini pada hari ini. Abdul Hadi adalah seorang daripadanya.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Sinar Harian Online.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR