Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Thursday 22 May 2014

Akan Berlaku "Perang Besar" Politik Di Sarawak?

Biarpun dibantah,TERAS dijangka sertai BN

Meskipun terdapat bantahan daripada beberapa pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak, seorang penganalisis politik yakin Parti Tenaga Rakyat Sarawak (TERAS) akan diterima menyertai BN.

Bekas Timbalan Ketua Penerangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Peter Minos bersetuju dengan pendapat bahawa kepimpinan BN melihat parti baharu itu sebagai penyelesaian terhadap persengketaan dua parti komponen BN negeri sejak sekian lama.

"Mungkin ada pendekatan 'buang yang keruh ambil yang jernih'. Pemimpin BN mungkin boleh mengambil beberapa langkah ke arah perdamaian dan memujuk mereka yang tidak berpuas hati dengan parti politik baharu ini," kata ahli politik veteran berusia 65 tahun berbangsa Bidayuh itu.

Bekas Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Tan Sri William Mawan bersama sembilan wakil rakyat BN dan seorang wakil rakyat pembangkang yang menyertai TERAS pada Jumaat lepas, mengisytiharkan bahawa parti itu menyokong BN.

Turut menyertai TERAS ialah lima bekas anggota SPDP iaitu Anggota Parlimen Baram Anyie Ngau dan empat ADUN iaitu Datuk Sylvester Entri Muran (Marudi), Datuk Peter Nansian Ngusie (Tasik Biru), Rosey Yunus (Bekenu) dan Paulus Palu Gumbang (Batu Danau).

Wakil daripada SUPP ialah bekas pengerusi Bahagian Sibu Datuk Seri Wong Soon Koh yang juga ADUN Bawang Assan, serta Datuk Dr Jerip Susil (Bengoh), Ranum Mina (Opar) dan Johnicol Rayong (Engkilili).

ADUN Pelagus George Lagong dari SWP juga keluar daripada parti pembangkang itu untuk menyertai TERAS.

Bagaimanapun, hasrat TERAS menyertai BN dibantah beberapa parti komponen terutama SPDP, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Rakyat Sarawak (PRS).

Minos berkata berdasarkan fakta, terdapat 11 wakil rakyat dalam TERAS yang terdiri daripada 10 yang dipilih atas tiket BN dengan dua daripada mereka menteri kanan manakala empat adalah menteri muda.

"Saya berpendapat perkara ini adalah jelas - mereka adalah orang BN dan masih mahu menyokong parti gabungan itu.

"Sejarah menjadi panduan kerana apabila kita imbas kembali, sebelum 1971, SUPP adalah parti pembangkang dan SPDP ditubuhkan daripada pembubaran Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) yang juga pembangkang," katanya.

Oleh itu, katanya pemimpin BN hanya sekadar mengambil langkah realistik dan praktikal.

Sementara itu, Mawan berkata TERAS harus dibenar untuk terus berkhidmat kepada rakyat tanpa gangguan politik.

Meskipun terdapat beberapa parti komponen yang membantah hasrat TERAS untuk menyertai BN, beliau tetap mengharapkan pengertian mereka.

Bercakap kepada pemberita di sini, Rabu, Mawan berkata sepatutnya ada fleksibiliti atau pengecualian yang boleh diguna pakai bagi membolehkan mereka menyertai BN demi kepentingan rakyat.

"Kami tahu ada yang tidak berpuas hati dengan kami (hasrat TERAS untuk menyertai BN) namun mereka perlu memahami situasi kami... kami tidak mempunyai pilihan dan kami tidak boleh berkhidmat kepada rakyat dengan berkesan jika kami sentiasa diganggu seperti ini," katanya.

Mawan, yang juga menteri kanan dalam Kabinet Sarawak, berkata meskipun meninggalkan parti asal secara beramai-ramai, mereka tidak pernah mengkritik BN dan telah melakukan pengorbanan dengan meninggalkan persengketaan politik yang berlaku dalam parti asal bagi menumpukan perhatian untuk berkhidmat kepada rakyat.

"Terlalu banyak persengketaan dalam kalangan kita dan tidak ada satupun jawapan atau penyelesaian kepada kesusahan rakyat. Masih ramai yang memerlukan bantuan di luar sana, masih banyak perkara yang belum selesai.

"Kita perlu melakukan lebih banyak lagi... dan bukannya untuk kepentingan sendiri," katanya.



Akan berlaku "Perang Besar"

Presiden sementara Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Datuk Seri Tiong King Sing mengisytiharkan, akan berlaku “perang terbuka” jika Parti Tenaga Rakyat Sarawak (TERAS) diterima ke dalam BN negeri.

“Akan terdapat perang terbuka jika TERAS bertanding mana-mana kerusi yang diperuntukkan kepada parti komponen dalam pilihan raya negeri akan datang,” katanya dalam kenyataan malam tadi.

Anggota Parlimen Bintulu itu menambah:

“Bagaimana akan ada perpaduan jika tiga komponen parti akan hilang peruntukkan kerusi tradisional BN kepada TERAS jika ia diterima ke dalam gabungan?

“Musuh sedang menunggu untuk meraikan apabila kamu bertengkar dan berbalah.”

Beliau berkata demikian sebagai reaksi terhadap kenyataan Ketua Penerangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Peter Minos menyelar Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) kerana menentang kemasukan TERAS dalam BN.

Monos berkata, penentang langkah itu patut mengambil kita perpaduan dalam BN dan mengkaji semula pendirian mereka.

Sebelum ini, empat pemimpin SUPP, tiga daripadanya anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN), keluar parti dan memberi nafas baru kepada TERAS.

TERAS juga menerima penyertaan Menteri pembangunan sosial Tan Sri William Mawan Ikom dan anggota Parlimen Baram Anyie Ngau yang meletakkan jawatan daripada Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Menyertai mereka, ADUN Pelagus dan timbalan presiden Parti Pekerja Sarawak George Lagong dan empat wakil rakyat yang dipecat – dikenali G4 – iaitu Peter Nansian (Tasik Biru), Sylvester Entri (Marudi), Paulus Gumbang (Batu Danau) dan Rosy Yunus (Bekenu).

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR