Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Saturday 16 August 2014

Apabila Lenggang tidak sehayun, Langkahpun Turut Tidak Seirama

Aku bermimpi menaiki sebuah bahtera di tengah-tengah lautan luas. Tiba-tiba ribut melanda, kesemua penumpang resah dan kelam kabut, masing-masing cuba menunjuk pandai memberikan arahan tanpa memperdulikan amaran nakhoda dan petugas. Ribut terus membadai, begitu juga dengan penumpang yang terus kalut tanpa memperdulikan arahan. Akhirnya bahtera pecah dan karam. Tiba-tiba muncul  seketul batu, hanya sekumpulan kecil daripada kumpulan yang ramai di dalam bahtera yang pecah dapat menaiki batu itu dengan selamat......

Jika PR berpecah, jangan dikambing-hitamkan PAS sahaja, semua mesti bertanggungjawab

Tiga tahun lagi pilihanraya umum akan diadakan dan apa yang berlaku semasa itu nanti tidak dapat kita telah. Politik negara begitu ‘fluid’ dan apa sahaja boleh berlaku, dan ia bergantung kepada permainan politik kedua-dua belah pihak BN dan Pakatan Rakyat. Kita lupakan sahaja apa yang baik yang akan dilakukan oleh kedua-dua belah pihak kerana mereka tidak memberikan tumpuan kepada negara selain daripada bermain politik untuk kepentingan peribadi individu-individu dalam parti-parti tersebut.

Politik sekarang ialah politik untuk pergaduhan dan bukan untuk menyatukan rakyat. Rakyat dijadikan sebagai alat mereka membuat tuntutan sahaja. Lagi berkocak rakyat lagi untung setengah pihak. Apa pun yang terjadi ia pihak kerajaan tidak akan berhadapan tekanan seperti yang mereka hadapi semasa PRU ke-13 lalu.

Apa yang berlaku di Selangor kini, akan memberikan impak yang begitu negatif terhadap Pakatan Rakyat. 'Lenggang tidak sehayun lagi, langkah sudah tidak seirama lagi' dan bermacam-macam lagi yang tidak kena samada dalam masalah ‘intra-party’ yang dialami oleh parti-parti dalam Pakatan Rakyat, tetapi mereka juga berhadapan dengan masalah ‘inter-party’ dalam gabungan itu.

Dalam PRU yang lalu ‘life force’ yang ada dalam diri masing-masing dalam Pakatan Rakyat begitu tinggi dan seolah-olah BN akan terkubur selepas sahaja dalam pilihanraya itu. Pemimpin-pemimpin tertinggi dalam Pakatan Rakyat sudah ada yang mendabik dada dan memberi amaran kepada banyak agensi kerajaan yang mereka akan diambil tindakan setelah Pakatan Rakyat berada di Putrajaya.

Semasa itu saya bersama-sama mendukung perjuangan mereka dan saya telah gambarkan yang selepas PRU itu ramai pemimpin BN akan masuk ke Sungai Buluh kerana sudah ada kecenderungan masing-masing mahu membesarkan keluasan penjara Sungai Buluh semasa itu untuk menempatkan ramai pimpinan BN di sana.

Semasa mereka menyebut tentang penjara Sungai Buluh terasa juga di dalam diri saya yang Pakatan Rakyat tidak akan berjaya kerana kerakusan untuk berdendam semasa itu amat tinggi. Saya tahu yang sikap itu akan digagalkan oleh ‘nature’ kerana itu bukan matlamat perjuangan seperti yang tertulis dalam manifesto Pakatan Rakyat yang sentiasa ada dalam saku saya.

Imbasan yang datang kepada saya memberikan keyakinan yang matlamat PR akan terbengkalai kerana sikap terlalu ghairah untuk berdendam itu akan menyekat kemaraan PKR untuk ke Putrajaya. Keputusannya telah kita saksikan dan apa yang terasa di dalam hati saya dan beberapa orang yang berbincang secara ‘private’ itu benar-benar berlaku. Bagi saya keputusan itu tidak mengejutkan walaupun ada pemimpin DAP yang begitu yakin yang Pakatan Rakyat akan memenangi 125 kerusi di dalam Dewan Legislatif Persekutuan.

Apa pun semasa dalam masa berkempen Pakatan Rakyat telah menunjukkan kemampuan untuk membina aura penentangan yang besar terhadap BN tetapi keputusannya tetap kalah. Berbagai-bagai tuduhan terhadap pihak pemerintah seperti SPR dan sebagainya, malahan ada tuduhan yang mengatakan seramai 40,000 pengundi dari Bangladesh telah mengundi secara haram semasa PRU itu dan berbagai-bagai lagi. Tetapi mereka yang sudah masak dengan politik negara ini isu itu hanyalah isu untuk mengalihkan perasaan kekalahan dan kelemahan mereka kepada pihak lain.

Tetapi bagaimana pula kemungkinan yang akan berlaku dalam PRU yang akan datang? Bagi setengah pihak keadaannya adalah ‘predictable’. Ada yang yakin yang PR akan berjaya menumpaskan BN dan ada yang mengatakan yang BN akan lebih kuat dari sekarang. Semuanya berhak umtuk membuat telahan dan andaian masing-masing.

Tetapi jika didasarkan kepada penilaian yang agak ilmiah, tidak mungkin Pakatan Rakyat akan mendapatkan kejayaan lebih dari apa yang mereka perolehi semasa PRU yang lalu. Perpecahan hari ini, mengambil masa untuk bersatu kembali dan cantas-mencatas di antara mereka akan tetap berterusan. Masing-masing ramai yang tidak berpuas hati dengan parti masing-masing dan parti-parti yang menganggotai Pakatan Rakyat itu.

DAP terutamanya, tersangat mengada-ngada dan menekan PAS dalam isu Khalid Ibrahim ini. DAP mahukan semuanya dalam Pakatan Rakyat mahu mengikut telunjuknya dan perasaan tidak puas hati terhadap rakan kongsinya itu dengan mengambil kesempatan untuk melakukan tekanan terhadap PAS sekarang ini. .

Saya begitu tertarik dengan kenyataan Subki Latif, veteran PAS, yang berpendapat amat mudah untuk menyalahkan PAS tetapi DAP dan Anwar tidak melakukan secukupnya untuk mempertahankan Pakatan Rakyat daripada berpecah. PAS tidak bersetuju untuk menyingkirkan Khalid Ibrahim, samalah seperti DAP tidak bersetuju dengan pelaksanaan hudud. DAP tidak bersetuju dengan hukum hudud tetapi PAS tidak pernah mendesak supaya Lim Guan Eng meletakkan jawatan.

PAS seperti DAP juga, sedar mempunyai kemahuan agar Pakatan Rakyat kuat, tetapi takkanlah PAS sahaja yang berkorban. Sesungguhnya perpecahan dalam Pakatan Rakyat terutamanya di Selangor adalah kesalahan semua parti dan PAS tidak wajar menjadi kambing hitam kerana ketamakan kuasa sesetengah pemimpin dalam Pakatan Rakyat itu.

Kecenderungan Anwar hanya mahukan semua dalam Pakatan Rakyat itu untuk mendengar dan tunduk kepada telunjuknya sahaja itu akan melemahkan semangat parti-parti dan ahli yang menganggotai parti-parti dalam Pakatan Rakyat itu.

Anwar tidak boleh menggunakan sokongan yang telah diterimanya untuk menyembelih sesiapa di kalangan jemaah kepimpinannya. Yang hendak dipaksanya ini adalah manusia yang mempunyai perasaan dan bukannya haiwan belaannya.

Sedangkan 'anjing kurap pun boleh mengotekkan ekornya kalau dibuli' sedemikian rupa. Apatah lagi manusia yang telah sama-sama menyumbang kepada pembangunan negeri Selangor dan menaikkan imej parti itu dahulu.

Jika tidak dilakukan ‘langkah kajang’ dahulu, keadaan yang kita hadapi sekarang mungkin tidak akan kita alaminya. Ingat tu. Sesungguhnya keadaan sekarang adalah satu keadaan yang begitu ‘unnecessary’ untuk berlaku.

Perancangan untuk menjatuhkan pemimpin dalam parti sendiri itu adalah perbuatan yang hanya dilakukan oleh mereka yang dipandu oleh ‘devilish intentions’ dan ia bermula dengan ‘Kajang Move’ yang dimulakan oleh ‘semua orang tahu’ itu.

Sesudah itu paksa PAS untuk mengikut telunjuk mereka. Anwar mahukan dirinya seperti Nabi Adam di mana semua malaikat itu tunduk kepadanya. Yang tidak tunduk dianggapnya sebagai Iblis. - Pak Aspan.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR