Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Friday 8 August 2014

Ini Bukan Syarat Yang Pelik Tetapi Ibubapa Yang Pelik Sebab Nak Buat Sekolah Macam Sekolah Bapak Dia!

Syarat didakwa tidak masuk akal

 
Surat yang dihantar oleh pihak sekolah berkaitan larangan menduduki Sijil Darjah Enam Agama (SDEA) kepada seorang penjaga.

KLUANG - Sebahagian ibu bapa murid tahun enam di sebuah sekolah agama di sini kecewa dengan tindakan guru besarnya yang mengenakan syarat pelik bagi murid menduduki peperiksaan Sijil Darjah Enam Agama (SDEA), Disember ini.

Dua syarat itu ialah setiap murid perlu melepasi 80 peratus jumlah kehadiran sehingga bulan ini dan mencapai keputusan sekurang-kurangnya lulus dalam ujian pertengahan tahun, baru-baru ini.

Seorang bapa yang mahu dikenali sebagai Zakaria Ahmad, 45,  mempersoal syarat tersebut dan meminta pihak pentadbir Sekolah Agama Daerah Kluang memberi penjelasan samada ketetapan itu melibatkan semua sekolah agama di negeri ini atau hanya dikuatkuasa di sekolah tertentu.

"Sekiranya  murid gagal salah satu syarat tersebut, secara automatik tidak layak mengambil peperiksaan.

"Walaupun tidak layak ambil peperiksa, namun murid masih dibenarkan belajar sehingga akhir tahun," katanya.

Zakaria berkata,  dia menerima surat daripada pihak sekolah yang memberitahu bahawa anaknya tidak layak menduduki  peperiksaan SDEA tahun 2014 tanpa dinyatakan sebab, kelmarin.

Dia yang rasa pelik telah menghubungi pihak sekolah  untuk penjelasan lanjut.

"Alasan yang diberi anak saya gagal dalam ujian pertengahan tahun baru-baru ini dan dikenal pasti tidak mampu untuk lulus dalam SDEA nanti.

"Surat berkenaan turut menyatakan agar saya mendaftarkan semula persekolahan anak saya pada tahun hadapan untuk mengambil peperiksaan tersebut , itu pun jika  dapat memenuhi syarat yang ditetapkan.

“Ini bermakna, jika anak saya turut tidak mampu untuk mencapai prestasi ditetapkan pihak sekolah, anak saya tetap tidak dapat menduduki ujian SDEA walaupun ianya diulang semula pendaftarannya dalam tahun enam beberapa kali," katanya kepada Sinar Harian.

Dia tidak menolak kemungkinan syarat  tersebut  diletakkan  guru besar terbabit bagi menjaga prestasi dan peratusan  kelulusan di sekolah berkenaan.

Katanya,sewajarnya pihak sekolah memberi peluang kepada murid untuk duduki peperiksaan berkenaan.

Sementara itu, Penyelia Peperiksaan Pendidikan Sekolah Agama Daerah Kluang, Shamsudin Awang ketika dihubungi menafikan syarat perlu lulus dalam ujian pertengahan tahun sebagai kelayakan untuk menempatkan diri dalam peperiksaan SDEA.

“Syarat kehadiran melebih 80 peratus dan mengambil ujian al-Quran memang telah ditetapkan oleh Bahagian Pendidikan Sekolah Agama Negeri Johor untuk melayakkan mereka menduduki ujian ini.

“Kami memohon ibu bapa terbabit melaporkan secara rasmi kepada pihak kami sekolah mana yang dimaksudkan mereka agar tindakan segera dapat dilaksanakan oleh pihak kami.

“Murid berkenaan layak menduduki peperiksaan SDEA walaupun gagal pada ujian pertengahan tahun,” katanya.
ABU: Johor memang salah satu daripada negeri di Malaysia yang diakui mempunyai sistem sekolah agama yang  baik justeru mereka perlu mengekal prestasi baik tersebut samaada dari sudut sahsiah ataupun pencapaian akedemik. Jika sudah kehadiran bawah 80% tanpa sebab yang munasabah itu tidaklah dianggap pelik. Keputusan samada layak menduduki peperiksaan bukan hak mutlak, masih ada saluran lain seperti rayuan dan sebagainya.Pada Abu, ibu bapa tersebut yang pelik sebab mendedahkan "pekong" kepada media.Abu juga masih teringat-ingat pada zaman dahulu jika tidak lulus tak dapat naik kelas dan ada baiknya juga peraturan tersebut diperkenalkan semula untuk sekolah Agama.

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR