Perlembagaan UMNO

Blog List UMNO - 22 BLOG

Blog List Parti Keadilan Rakyat

http://1.bp.blogspot.com/-zjJ2GnwCIug/TtZZunD6qSI/AAAAAAAAAVk/q1bWTzwQHto/s142/Partai_Keadilan_Rakyat_logo_1.jpg

Blog List DAP

http://3.bp.blogspot.com/-iCPusw-ZyaI/TtZY53tPYNI/AAAAAAAAAVY/j-R_KaTh1UI/s112/bendera%2B-%2BCopy.jpg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM

JOM

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???

Nak Tumpang Duduk-duduk di Sini Boleh???
Powered by Blogger.

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

Blog List Barisan Nasional dan Pro Barisan Nasional

293 blogs (Show All)

Tuesday 12 August 2014

Fitnah Tajam bagaikan panah

Oleh DR. AMINUDIN MANSOR

DALAM kehidupan bermasyarakat, fitnah sukar untuk dihapuskan, tetapi ia boleh dielakkan dan dikurangkan. Melalui hati yang bersih dan akal yang waras seseorang itu boleh membuat pertimbangan tidak akan bercakap tentang orang lain dengan mengikut perasaan atau melepaskan dendam semata-mata untuk melemparkan fitnah kepada seseorang.

Oleh itu, benteng keimanan yang kukuh adalah perisai kepada fitnah yang boleh menyebabkan seseorang itu terjebak dalam memfitnah orang lain dan dikenakan fitnah. Dalam era globalisasi peranan internet melalui media baharu seperti Facebook, Twitter dan pelbagai tulisan juga menyebabkan kita melakukan fitnah jika tidak berhati-hati.

Jika dahulu mulut menyampaikan fitnah, kini tangan dan hati turut sama memfitnah orang lain tanpa usul periksa. Fitnah yang merebak dalam kalangan umat Islam tentunya akan membawa kehancuran kepada perpaduan ummah. Fitnah berlaku apabila dijadikan senjata politik untuk menjatuhkan lawan yang berlainan fahaman politik.

Justeru, Nabi SAW bersabda: “Umatku itu dirahmati Allah dan tidak akan diseksa di akhirat, tetapi seksaan terhadap mereka di dunia berupa fitnah-fitnah, gempa bumi, peperangan dan musibah-musibah.” (riwayat Abu Daud)

Begitulah dahsyatnya bahaya fitnah kepada umat Islam. Lantaran itu, fitnah diibaratkan bahayanya seperti seksaan gempa bumi dan peperangan serta musibah lain yang boleh menghancurkan perpaduan ummah.

Dalam keadaan ini, seseorang itu mesti mengelakkan fitnah melalui mulut iaitu percakapan dan kata-mengata serta melalui hati dan tangan melalui media baharu seperti fitnah di internet.

Peringatan Nabi SAW tentang hal ini: “Fitnah itu sedang tidur (reda) dan laknat Allah terhadap orang-orang yang membangkitkannya.” (riwayat Ar Rafii’)

Melaknat

Ingatlah, Allah SWT akan melaknat orang-orang yang menyebarkan fitnah, menghidupkan fitnah dan juga membuat fitnah. Perbuatan ini mendapat balasan setimpal oleh Allah SWT di akhirat kelak.

Kita sering mendengar musibah dalam kehidupan bermasyarakat sering berlaku seperti kemalangan jalan raya, mati lemas di lautan, kebakaran dan juga banjir yang dahsyat. Begitulah juga diibaratkan fitnah seksanya sama dengan musibah-musibah ini.

Dalam sebuah hadis, “Rasulullah SAW melarang penjualan senjata di kala berjangkitnya fitnah.” (riwayat Ath Thabrani)

Hal ini, dikhuatiri boleh menyebabkan akan berlaku pergaduhan dan pertumpahan darah apabila senjata dijual semasa berlakunya fitnah. Bayangkan perasaan orang yang difitnah akan merasa marah, dendam dan sebagainya. Tentunya, tanpa fikiran yang waras akan menyebabkan mereka membalas balik kepada orang yang memfitnah dirinya.

Peringatan ini juga telah dijelaskan oleh Nabi SAW yang bermaksud: “Jangan mendekati fitnah jika sedang membara, dan jangan menghadapinya apabila sedang timbul, bersabarlah apabila fitnah datang menimpa.” (riwayat Ath Thabrani)

Ingatan ini sangat penting kepada umat Islam bagi menghadapi fitnah. Iaitu, jangan mendekati fitnah, dan jangan menghadapinya dengan kemarahan tetapi bersabarlah sebagai ujian dan dugaan daripada Allah SWT.

Oleh itu, ketika berucap, berceramah dan menyampaikan cerita, kita umat Islam diminta meneliti dengan hati iaitu berhati-hati, berfikir dengan waras iaitu menapis apa yang disampaikan. Begitu juga, sebagai pendengar kita juga wajar berfikir sedalam-dalamnya tentang apa yang kita dengar bagi mengelakkan fitnah.

Ada pendapat mengatakan, fitnah ini laju dan tajamnya bagaikan panah. Apabila mengenai sasaran, satu sasaran. Tetapi apabila dicabut ia akan terkoyak disebabkan dua mata panah (cangkuk) di sebelah luar yang bisa dan terlalu menyakitkan. Fitnah yang paling bahaya adalah fitnah dalam kalangan ummah.

Begitulah, bahayanya fitnah jika dilakukan. Ia boleh menyakiti hati orang yang kena fitnah dan juga memalukan seseorang dalam kehidupan bermasyarakat dan menyebabkan dirinya dipandang serong dan dihina oleh masyarakat, walaupun perkara itu tidak benar.- Posted by epondok di Ogos 13, 2014

No comments:

Post a Comment

JOM TAMBAH ILMU

Blog-blog Sosialis, Pro Sosialis, Pro Syiah,ABU,ABCD,ABU (Asal Bukan Ustaz ) UMNO dan Lain-lain

Blog list 2 (241)

SUMBER DAN BERITA TERKINI

Catatan Terkini dan Terdahulu Di dalam Blog Ini

Kandungan Blog

Blog List 1 - 31

Blog Politik Dan Separa Politik (82)

PERLEMBAGAAN PAS

Blog List PAS -198 Blogs (Show All)

Jom Klik Iklan

Bilangan Login

Jumlah Tetamu Yang Sudi Berkunjung

Free Auto Malaysia Backlinks

widgeo.net

Search This Blog

FB

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....

Yang Telah Berlalu Biarkan Berlalu....
JOM HIJAUKAN BUMI TUHAN

SEMAKAN DAFTAR SPR